30 ایرانی به دلیل دور زدن تحریم های خارج از کشور در زندان هستند


ساعت: 14:26
تاریخ انتشار: 91/01/26
کد خبر: 1822115

معاونت بین‌الملل قوه قضاییه ضمن تشریح گروه‌های مختلف ایرانیان زندانی در خارج از کشور، توصیه‌ها و توصیه‌های بسیار مفید و ضروری را برای ایرانیان بازداشت‌شده در خارج از کشور ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاظم قریب‌آبادی، معاون رئیس قوه قضائیه بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در تشریح گروه‌های مختلف ایرانیان زندانی در خارج از کشور، توصیه‌ها و توصیه‌های مفید و ضروری بسیاری را به ایرانیان بازداشت‌شده در خارج از کشور ارائه کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به رویکرد مبهم غرب به حقوق بشر، تعداد ایرانیان نیازمند حمایت از حقوق بشر در خارج از کشور کم نیست. نمونه های زیادی از این هموطنان وجود دارد که می توان به محاکمه حمید نوری در سوئد، برخورد خشونت آمیز پلیس دانمارک توسط یک پناهجوی ایرانی در مقابل چشمان فرزندش و حتی ایرانیانی که به بهانه دور زدن تحریم های آمریکا تحت تعقیب قرار گرفته اند، اشاره کرد. ایران. این گروه از ایرانیان بدون شک نیازمند حمایت ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به عنوان متولی این امر هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقدامات انجام شده در حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت: جامعه بزرگی از ایرانیان مقیم خارج از کشور داریم که البته برخی از آنها در خارج از کشور با مشکلاتی مواجه شده و یا درگیر هستند. “. اینها می تواند مشکلات اجتماعی و کنسولی باشد یا در زندان ها و دادگستری کشوری که در آن قرار دارند گرفتار شوند. این دو مشکل اساسی ایرانیان خارج از کشور است. در حوزه اول همه دستگاه های اجرایی اعم از قوه قضائیه و وزارت امور خارجه موظف به حمایت از هر ایرانی خارج از کشور صرف نظر از نوع اقامت در کشور دیگر و نوع خروج تنها به دلیل ایرانی بودن و هموطن خود هستند. ما از آن حمایت می کنیم.

وی گفت: مشکلات ابعاد مختلفی دارد و اکنون موردی در دانمارک داریم که مادر ایرانی را از کودک بیمار دور نگه داشته اند. قوه قضائیه یا در پلیس یا در پرونده های خانوادگی آنها است یا باید از طریق گزارش های رسمی خانواده مطلع شویم تا حمایت های خود را مشخص کنیم یا از راه های دیگر اطلاعات کسب کنیم. گاهی ما اخبار را از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می بینیم و متوجه می شویم و در این مورد هم دخالت می کنیم.

قریب آبادی ادامه داد: اکنون در کشورهای مختلف، چه کشورهای اروپایی و چه آسیایی و کشورهای همسایه که با مشکل مواجه هستند، موارد مختلفی در این مقوله داریم. مشکلاتی مانند فردی که به طور غیرقانونی از کشور خارج شده و در آنجا ناپدید شده است یا زوجی که در خانواده مشکل دارند و با فرزندان خود در آنجا مشکل دارند یا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. اکنون 15 تا 20 پرونده در دانمارک، سوئد و برخی کشورهای دیگر فعال داریم که با کمک وزارت امور خارجه در حال رصد آنها هستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: مشکلات هموطنان خود در خارج از کشور را از چند جهت رصد می کنیم که عمدتاً از طریق سفارتخانه های ایران در کشورها و همچنین تماس با مقامات کشورها مانند پرونده دانمارک و … پلیس دانمارک با یک پناهجوی ایرانی مورد بدرفتاری قرار گرفت و من در این زمینه با وزیر مهاجرت مکاتبه کردم. البته مکانیسم ها و مکانیسم های دیگری نیز برای ردیابی مشکلات وجود دارد.

وی افزود: کنسولگری ما نیز در وزارت امور خارجه وجود دارد که مشکلات را رصد می کند. همچنین تاکید می کنم که در برخی موارد پیگیری طولانی است و به این معنا نیست که آنها را رها می کنیم. با این حال، این نوعی حمایت است که ما از طریق فعالیت‌های مختلف حقوق بشری، حقوقی، قضایی و سیاسی کنسولی برای حمایت از افرادی که از این نوع رنج رنج می‌برند، ارائه می‌کنیم.

قریب آبادی با بیان اینکه گروهی از ایرانیان خارج از کشور به دلایل مختلف زندانی شدند، گفت: زندانی شدن برخی از این هموطنان ناعادلانه است. مانند کسانی که به دلیل دور زدن تحریم ها دستگیر شده اند که اکنون حدود 30 نفر هستند. عده ای هم هستند که به گفته قوه قضاییه این کشورها تخلف شده اند، البته آنها هم تحت حمایت ما هستند. ما از هر ایرانی مقیم خارج که متوجه می شویم در زندان است حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در رابطه با روابط کنسولی، اگر تبعه یک کشور در کشور دیگری زندانی شود، در صورت تمایل خود زندانی، کشور میزبان موظف است مراتب را به کنسولگری و سفارت آن کشور اطلاع دهد. بنابراین باید از طریق مقامات این کشور و یا از طریق خانواده های آنها توقف کنیم تا از زندانی شدن این فرد مطلع شویم و بدانیم چه بر سر آنها آمده است تا بتوانیم مداخله کنیم.

معاون قضایی بین‌الملل افزود: برخی از این زندانیان نیاز به مشاوره حقوقی دارند و برخی نیازهای اولیه دارند و گاهی در زندان با آنها بدرفتاری می‌شود. گاهی اوقات یک زندانی نیاز به تماس با خانواده خود دارد و برخی نیاز به وکیل دارند و غیره. برخی مظلوم واقع شده اند و به ناحق زندانی شده اند. ما باید این موارد را برای این دسته از زندانیان حل کنیم.

وی ادامه داد: مواردی وجود دارد که خانواده های ما مستقیماً در ستاد حقوق بشر به ما اطلاع می دهند و ما مستقیماً از طریق وزارت امور خارجه وارد عمل شده و با زندانیان تماس می گیریم. یکی از برنامه‌های سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور و به‌ویژه ادارات کنسولی، مقابله با زندانیان ایرانی است که از خانواده‌هایشان یا از مجاری رسمی کشورهایی که در آن نگهداری می‌شوند مطلع شده‌ایم. این برنامه به دلیل نیاز به حمایت مالی سعی در رفع نیازهای اولیه زندانیان دارد.

وی گفت: یک ایرانی می تواند در خارج از کشور زندانی شود و نیاز به وکیل داشته باشد و پول نداشته باشد. درسته که بحث وکیلی مثل ایران هست ولی خب ممکنه زندانی نیاز داشته باشه وکیل فعالتری پیدا کنه که بشناسه و توجیهش کنه و مدارک لازم رو بهش ارائه کنه که هزینه بالایی داره و امیدوارم که عالی شورای ایرانیان خارج از کشور این کشور به هزینه های ایرانیانی که قادر به تامین نیازهای خود نیستند، از جمله مبارزه برای وکیل فکر نمی کند.

معاون بین الملل قوه قضائیه ادامه داد: برخی از این زندانیان سرپرست خانواده هستند و به تعبیری خانواده آنها بدون سرپرست مانده اند. ما با بنیاد تعاون زندانیان وارد مذاکره شده ایم و در حال بررسی هستیم که آیا می توان حمایت های ارائه شده از خانواده های زندانیان در ایران را برای حمایت از خانواده های ایرانیان مقیم خارج که در زندان به سر می برند و به امید بهار امسال گسترش داد. امسال به نتیجه رسید.

وی تاکید کرد: به نظر من باید این اتفاق بیفتد و حمایت هایی را که در داخل از هموطنان خارج از کشور انجام می دهیم گسترش دهیم.

از قریب آبادی درباره برخی از زندانیان به ناحق زندانی در کشورهای دیگر به ویژه در حوزه سیاست و تحریم پرسیدیم و چه برنامه ای برای آنها دارید؟ وی گفت: با سفارتخانه های کشورها در تهران و سفارتخانه های ایران در کشورهای مربوطه ادامه می دهیم که البته با تصمیمات مختلف سیاسی، حقوقی و مبادله ای توانسته ایم تعدادی از آنها را به وطن خود برگردانیم. تعداد این گروه از زندانیان 30 نفر است آنها را از زندانی که به ناحق در آن زندانی بودند آزاد کنید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: جامعه بزرگی از ایرانیان خارج از کشور داریم که نیاز به مشاوره حقوقی و قضایی و خدمات حقوقی مشابه آنچه هموطنان خود در کشور دریافت می کنند، دارند. در اینجا ما یک سیستم ستایش داریم که در آن همه می توانیم ثبت نام کنیم و تجارت خود را انجام دهیم. همچنین دفاتر الکترونیکی دادگاه وجود دارد که طبق قانون شرایط قانونی مختلفی را ارائه می کنند. این خدمات باید به ایرانیان خارج از کشور نیز ارائه شود.

وی افزود: با توجه به سامانه صنعا، دسترسی برای ایرانیان خارج از کشور که مشکلاتی داشته اند باز شده و هم اکنون برخی از آنها رفع شده است و در تلاش هستیم تا دسترسی هموطنان را تسهیل کنیم. اسفندماه گذشته طرحی را به وزارت امور خارجه ارائه کردیم که سامانه ثنا را به سامانه های خود وزارت امور خارجه اضافه کنیم. اگر وزارت امور خارجه آمادگی پذیرش این خدمت را داشته باشد، این یا یکی از مشکلات فعلی سامانه صنعا نیز حل خواهد شد.

قریب آبادی ادامه داد: ما حتی اعلام آمادگی کرده ایم خدماتی را که در دفاتر خدمات الکترونیک دادگاه ارائه می دهیم در دفاتر کنسولی و کنسولگری های خود در همه کشورها ارائه کنیم، یعنی این خدمات باید به خدمات کنسولی اضافه شود که الان هستیم. انتظار می رود وزارت امور خارجه آمادگی خود را اعلام کند. در صورت ارائه این خدمات، هموطنان خارج از کشور به کلیه خدمات ارائه شده از طریق سامانه ها و دفاتر الکترونیکی داخل کشور دسترسی خواهند داشت. این باید اتفاق بیفتد و وزارت امور خارجه در تامین زیرساخت ها بسیار جدی است.

معاون بین الملل قوه قضائیه ارائه مشاوره حقوقی و قضایی به ایرانیان خارج از کشور را مهم توصیف کرد و گفت: در داخل کشور اگر مشاوره می خواهید جایی دارد و همه می توانند از طریق وکیل و شورا یا نهاد دیگری پاسخگوی نیازها باشند. «مسائل حقوقی و قضایی خود را حل می کند. ما همچنین باید این نوع خدمات را در خارج از کشور باز کنیم که برای آن فرمولی ابداع کرده ایم.

قریب آبادی افزود: آمادگی داریم همکاران قضایی خود را به نوبه خود به کشورهایی که ایرانیان زیادی در آن زندگی می کنند اعزام کنیم تا با هماهنگی سفارتخانه های خود در آنجا حضور داشته باشند و با آنها مشورت شود و اگر هموطنان سوالی داشتند به این سوالات پاسخ دهند. ; در این برنامه ایرانیان می توانند نگرانی های خود را مستقیماً با مقامات دادگاه و کارشناسان پزشکی قانونی در میان بگذارند تا نیازهای مشاوره ای خود را برطرف کنند. ما در این زمینه اعلام آمادگی کرده ایم و در هماهنگی با وزارت امور خارجه هستیم تا بتوانیم این برنامه را برای ارائه خدمات مشاوره ای به ایرانیان خارج از کشور اجرا کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید