35 درصد ارز کشور صرف قاچاق و فرار سرمایه می شود

35 درصد ارز کشور صرف قاچاق و فرار سرمایه می شود

گروه اقتصادی: معاون سابق ارزی بانک مرکزی گفت: قیمت ارز را بانک مرکزی تعیین نمی کند، بلکه قاچاق و فرار سرمایه تعیین کننده قیمت ارز است و 35 درصد ارز کشور توسط اینها مصرف می شود. دو عامل

سید کمال سیدعلی درباره وضعیت بازار ارز و تاثیر افزایش نرخ ارز بر افزایش تورم گفت: رابطه تورم و دلار یک رابطه دو طرفه است و هر دو روی هم تاثیر می گذارند اما تورم. باید علت را در نظر گرفت و افزایش نرخ دلار را برای یک معلول که البته یک معلول است در علت هم تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: همه عوامل اقتصادی که با مشکل مواجه هستند مانند نقدینگی، کسری بودجه، افزایش پایه پولی باعث تورم شده و سه سال است که با تورم بالای 40 درصد مواجه هستیم. در این مدت امید می رفت برجام تکمیل شود تا سطح تورم کاهش یابد اما برجام به نتیجه نرسید. طی سه ماه گذشته، نشانه‌های کوتاهی برجام آشکار شده است و فعالان اقتصادی از آن زمان به انتظارات کاهش ارزش چشم‌پوشی کرده‌اند.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه تورم بالا در سه سال گذشته مستمر بوده و در حالی که تفاوت تورم داخلی و خارجی از نظر مدل های اقتصادی باید بر کاهش نرخ ارز تاثیرگذار باشد، در در این شرایط ابتدا باید از نرخ ارز مطلع شد در این شرایط ارز چقدر باید باشد و سپس از عملکرد بانک مرکزی دفاع یا حمله کرد؟

سیدعلی افزود: ابتدا باید نرخ تورم 40 درصدی را به 20 تا 15 درصد کاهش داد و سپس می‌توان درباره سیاست‌های ارزی بانک مرکزی از جمله تأثیرگذاری سیاست‌هایی مانند ارائه اسکناس برای نقل و انتقالات نقدی یا تخصیص ارز برای هر کد ملی داشت. ، نظر داد. در حالی که این اقدامات روی نرخ ارز نیز موثر است، اما موضوع اصلی در بحث مدیریت ارز چیز دیگری است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وقتی همه پدیده ها و عوامل اقتصادی قیمت ها را بالا می برند، قیمت ارز نیز در موضوع کالاهای وارداتی تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر شاهد هستیم که تمامی کالاهای تولید شده در کشور از جمله محصولات کشاورزی گران شده است.

وی با بیان اینکه مشخص است قیمت ارز توسط بانک مرکزی تعیین نمی شود، اما قاچاق و فرار سرمایه تعیین کننده قیمت ارز است و 35 درصد ارز کشور توسط این دو عامل استفاده می شود، تاکید کرد: زمانی که یک کالایی وارد کشور می شود که ارز مورد نیاز آن توسط بانک مرکزی و نیمه ارز تامین نمی شود، بلکه توسط بازار آزاد تهیه و خریداری می شود، بنابراین قیمت ارز آزاد تعیین کننده قیمت های داخل کشور است.

سیدعلی درباره افزایش نرخ ارز در یک سال دولت سیزدهم و ارتباط آن با سیاست خارجی گفت: صد درصد افزایش نرخ ارز ناشی از سیاست خارجی است و این در حالی است که وضعیت همه کشورهای نفت خیز در سال گذشته نسبت به فروش نفت ایران بهبود یافته است. رویدادهای سیاسی بر اقتصاد تأثیر گذاشت و فروش نفت را آسیب پذیر کرد.

معاون ارزی سابق بانک مرکزی اضافه کرد: در این شرایط اگر نتوانیم نفت بیشتری بفروشیم درآمد ارزی کمتری خواهیم داشت و منابع ارزی نیز کاهش می یابد و در نهایت تقاضا و عرضه در بازار ارز خواهد شد. مطابقت ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در این شرایط کشور با کسری بودجه مواجه است و همه این مشکلات ریشه در عوامل خارجی دارد چرا که تجربه ثبات ارز در کشور را داریم. در حالی که نرخ ارز از سال 80 تا 88 ثابت بود و در آن دوره یکسان سازی صورت گرفت و قیمت ارز کمتر از 800 تومان افزایش یافت، در سه ماه گذشته شاهد افزایش 35 درصدی نرخ ارز بودیم. از سوی دیگر در حالی که تحریم هستیم و تحریم عامل این وضعیت است، امروز تنش های داخلی بر خروج سرمایه نیز تاثیر گذاشته است که بر افزایش نرخ ارز نیز تاثیر گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید