44 واحد صنعتی کرمانشاه در لیست صنایع آلاینده قرار دارند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرحناز اقبالی کلهر در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار 44 مورد در فهرست صنایع آلاینده استان کرمانشاه مشمول عوارض آلایندگی هستند. البته تمامی صنایع بزرگ استان مجهز به تجهیزات کنترل آلایندگی هستند و به مرکز پایش آنلاین متصل هستند و دائماً رصد می شوند.


صنایع برای به حداقل رساندن مصرف سوخت

معاون محیط زیست و محیط زیست استان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه اخیراً با مشکل کمبود گاز و استفاده صنایع از سایر سوخت های جایگزین مواجه شده ایم، هشدارهایی در خصوص مصرف نفت کوره با این موضوع که این صنایع در حال کاهش هستند، صادر شده است. مصرف را به حداقل برسانند و از نوع مناسب روغن کوره و همچنین استفاده از سیستم تصفیه مناسب برای کنترل قدرت دستگاه استفاده کنند.در زمینه مدیریت پساب، صنایع بزرگ استان مجهز به سیستم های تصفیه فاضلاب هستند که تولید آنها به طور مداوم نظارت می شود.

اقبالی بیان کرد: برخی واحدهای صنعتی از نفت کوره استفاده می کنند اما آلایندگی ندارند، در واقع صرف استفاده از مازوت آلودگی ایجاد نمی کند، اما تولید این واحد صنعتی بررسی می شود، بنابراین در صورت انطباق با استانداردهای اعمال شده توسط سازمان سازمان، آلاینده محسوب نمی شود.

وی گفت: برخی از صنایع کوچک مانند واحد دانه بندی شن و ماسه، کارخانه آسفالت، برخی کشتارگاه ها، برخی واحدهای پودر قیر یا دانه بندی قیر، یک یا دو واحد صنایع غذایی جزء صنایع آلاینده محسوب می شوند و مشمول قانون پرداخت عوارض آلایندگی هستند. این حس که بخشی از فروش آنها به عنوان عوارض آلایندگی از سازمان امور مالیاتی دریافت می شود.

معاون محیط زیست و حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت: شاید در ایران قوانین زیست محیطی بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته داشته باشیم، حتی در اصل پنجاهم قانون اساسی در مورد حفاظت از محیط زیست محیط زیست و کنترل آلودگی به عنوان حق همه انسان هاست. .» ذکر شده که دارای محیطی پاک و سالم است و یکی از قوانین مترقی دنیاست.

اقبالی خاطرنشان کرد: ممکن است در قانون اساسی بسیاری از کشورهای دنیا به حفاظت از محیط زیست اشاره نشده باشد، اما در ایران علاوه بر اصل 50 قانون اساسی، قانون حفاظت از خاک، قانون مدیریت پسماند، قانون حفاظت و بهسازی … قانون محیط زیست و هوای پاک تدوین شده و ….

وی افزود: در ایران قوانین و مقررات محکمی برای حفاظت از محیط زیست داریم که بازدارندگی کافی نیز دارد که البته فرهنگ سازی را می طلبد.

اقبالی گفت: سازمان محیط زیست برای کمک به توسعه کشور با واحدهای تولیدی چکش و نیرو برخورد نمی کند، بنابراین ممکن است این واحد آلودگی داشته باشد که در بیشتر موارد با اخطار و دادن فرصت مناسب به واحد، مشکلات زیست محیطی را حل کند. ما با محیط در تعامل هستیم.


حدود 30 درصد از عوارض آلایندگی در قالب تسهیلات به واحدهای متقاضی اجرای برنامه های زیست محیطی اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه بخشی از عوارض آلایندگی صرف مسائل زیست محیطی می شود، خاطرنشان کرد: براساس قانون بودجه سال 1389 حدود 30 درصد از عوارض آلایندگی دریافتی از سازمان امور مالیاتی (دریافتی از صنایع آلاینده) در صندوق ملی محیط زیست به صورت از تسهیلات، برنامه‌های زیست‌محیطی به واحدهای متقاضی برای ساخت سیستم تصفیه یا فیلتراسیون اختصاص داده شد که متأسفانه در بودجه 1400 لحاظ نشده بود، اما سازمان حفاظت محیط‌زیست در نظر دارد به این موضوع رسیدگی کند. در دستور کار بخشی از هزینه های محل های آلاینده و یا متقاضیان تاسیسات حفاظت محیط زیست از این محل تامین شود.

معاون محیط زیست و حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه چندان علاقه ای به کسر عوارض آلایندگی از واحدهای صنعتی نداریم، گفت: البته سازمان مالیاتی که این عوارض را بر فروش واحدها اعمال می کند، ما نه تنها این عوارض را در نظر می گیریم. از واحدهای صنعتی می خواهیم در مورد اقدامات زیست محیطی برای کارخانه یا واحد صنعتی خود فکر کنند.

اقبالی بیان کرد: در صورتی که واحد صنعتی از استانداردها فراتر رود، اخطارها و بازدیدهای مکرر را برای ترغیب تاسیسات به احداث سیستم تصفیه فاضلاب و یا نصب سیستم فیلتراسیون صادر می کنیم.

وی افزود: معمولا با واحدهایی که آلودگی ایجاد می کنند برخورد قانونی نداریم. البته قانونگذار این فرصت را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده و سازمان آن را به استانداران کل استان ها تفویض کرده است که پس از اخطار باید به آلاینده ها فرصت داده شود تا نسبت به رفع آلودگی اقدام کنند.


برای نصب سیستم مانیتورینگ آنلاین به واحدهای صنعتی بزرگ نیاز است

اقبالی افزود: در حال حاضر واحدهای صنعتی بزرگ موظف به نصب سامانه مانیتورینگ آنلاین هستند که به مرکز پایش کشوری متصل است و رمز عبوری که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار می دهند به سرعت قابل رصد است و هر سه ماه یکبار باید نتایج آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. در قالب طرح پایش خود گزارش دهی می باشد که در این راستا آزمایشات لازم توسط آزمایشگاه های مورد اعتماد سازمان حفاظت محیط زیست که قبلاً با سازوکار خاصی تایید شده اند انجام شود. .

وی افزود: خوداظهاری واحدهای صنعتی (علاوه بر سامانه مانیتورینگ آنلاین) در خصوص مدیریت پساب صنعتی، خروجی گاز و پسماند در اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام می شود و در استان کرمانشاه نیز همین گونه خواهد بود. برای واحدهای صنعتی بزرگ انجام شود.


استان کرمانشاه استان آلوده ای نیست

اقبالی گفت: با توجه به تعداد صنایع در کرمانشاه، ما استان آلوده ای نیستیم و نیازی به سنجش شاخص نیست، اما هرکس با توجه به هوایی که تنفس می کند و منظره ای که می بیند، استان آلوده را پیدا می کند.


استان کرمانشاه یکی از استان های پیشرو در مدیریت پسماند است

اقبالی با بیان اینکه استان کرمانشاه یکی از استان های پیشرو در مدیریت پسماند است، گفت: در زمینه بازیافت زباله های شهری نیز جزو اولین ها هستیم.

وی افزود: در مورد پساب واحدهای صنعتی عملاً واحد صنعتی بزرگی در استان کرمانشاه وجود ندارد که فاضلاب آن به صورت خام و تصفیه نشده وارد محیط زیست شود، اما واحدهای صنعتی بزرگ در حوزه تولید گاز عمدتاً دارای سیستم مدیریت پساب هستند. برای سیستم فیلتراسیون آنها به خوبی مجهز هستند، اگرچه در برخی موارد ممکن است مشکلات کوتاه مدت و کوتاه مدت ایجاد شود، اما با نظارت پرسنل محیط زیست حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید