5 مرز رسمی آذربایجان غربی ظرفیت به حرکت درآوردن چرخ اشتغال / افزایش 54 درصدی ارزش صادرات از گمرکات شمال غرب

ساعت: 10:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783775

توجه به مرز و ظرفیت مرز می تواند چرخ توسعه اقتصادی استان را به گونه ای به حرکت درآورد که زمینه اشتغال هزاران جوان را فراهم کند و در این میان آذربایجان غربی با پنج مرز رسمی فرصت ویژه ای برای تبدیل شدن به یک کشور دارد. منطقه خاص

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز؛ مرز فرصتی بی نظیر برای توسعه تجارت خارجی و رونق اقتصادی مناطق مرزی و مرزنشینان است و از این نظر آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان 967 کیلومتر مرز مشترک دارد که نشان دهنده ظرفیت مرزی است. این منطقه

پایانه مرزی بازرگان در ماکو، راه‌آهن و راه‌آهن رازی هوی، مرز سرو، مرز صنم بولاگی پلدشت و همچنین مرز با تمرچین به‌عنوان یکی از شاهراه‌های تجاری با فرصت‌های منحصربه‌فرد که در هیچ یک از مرزهای کشور یافت نمی‌شود.

مرزهای مهم دیگری مانند سردشت و کوله روش سلماس و یک مرز زمینی در چالدران وجود دارد که گشایش آن می تواند ظرفیت تجاری قابل توجه دیگری را با ترکیه و کشورهای مختلف اروپایی آشکار کند.

توجه به مرز و ظرفیت مرز می تواند چرخ توسعه اقتصادی استان را به گونه ای به حرکت درآورد که زمینه اشتغال هزاران نفر از جوانان منطقه را فراهم کند و آذربایجان غربی را به منطقه ای خاص تبدیل کند.

افزایش 54 درصدی ارزش صادرات از گمرکات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی در خصوص اهمیت مرزهای این استان به خبرنگار ما گفت: 720 هزار و 294 تن کالا در نیمه نخست امسال توسط گمرکات استان صادر شده است.

توحید آذرباد تاکید کرد: حجم صادرات از نظر وزنی 26 درصد افزایش اما از نظر ارزشی 54 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها صادرات را تحت تاثیر قرار داده و در ماه‌های اخیر شاهد بهبود صادرات از سوی گمرکات استان بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل هم مرز بودن استان با سه کشور خارجی شاهد صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان هستیم، ادامه داد: در این مدت بالغ بر یک میلیون و 540 هزار تن کالا به ارزش یک عدد. هزار و 495 میلیون دلار کالا از سایر گمرکات کشور توسط گمرکات استان به خارج از کشور صادر می شود.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به افزایش 99 درصدی واردات به استان از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی گفت: امسال 302 هزار و 133 تن کالا به ارزش 498 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان وارد کشور شده است. “

ترانزیت کالا به ارزش 1.9 میلیون دلار از گمرکات آذربایجان غربی به خارج از کشور

آذرباد با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 589 هزار و 995 تن کالا از گمرکات استان سانزیت صادر شد، گفت: ارزش این کالاها یک میلیون و 902 هزار دلار برآورد شده است.

وی از افزایش 11 درصدی ارزش کالاهای ترانزیت شده و کاهش 3 درصدی وزن کالاهای ترانزیت شده توسط گمرکات استان در این مدت خبر داد و گفت: در این مدت بیش از 101 هزار و 546 تن به ارزش 287 میلیون دلار ترانزیت داخلی از استان انجام شده است. آداب و رسوم . که از نظر وزنی 28 درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری 55 درصد افزایش داشته است.

0e6e6cac 0af4 4cf4 862b 80d4f7bdf345 خبر خاکستری

68 هزار تن کالا از مرز بازرگان صادر شد

رئیس کل گمرک بازرگان گفت: در 6 ماهه نخست امسال 68 هزار و 588 تن کالا از این مرز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد افزایش داشته است.

مجتبی بازگیر گفت: این محصولات شامل محصولات پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگ، سرامیک و شیشه، ضایعات و ضایعات آهن و فولاد و نساجی است.

وی با اشاره به اینکه ارزش دلاری مقدار کالای صادراتی در این مدت 274 میلیون و 201 هزار دلار بوده است، افزود: در این راستا 1975 اظهارنامه صادر شده که سال گذشته در این مدت این رقم 1197 مورد بوده است.

مدیرکل گمرک بازرگان افزود: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از این مرز 630 هزار و 773 تن برآورد شد که این رقم در سال گذشته 317 هزار و 554 تن بود.

بازگیر ادامه داد: ارزش صادرات سایر گمرکات از این مرز 38 میلیارد و 220 میلیون و 705 هزار و 878 دلار برآورد شده است.

وی گفت: در این راستا 10 هزار و 439 فقره اظهارنامه صادر شد که 77 درصد افزایش داشت.

5d8fd356 eab5 4347 8d51 bf22aa6e5888 خبر خاکستری

صادرات ۷۵ میلیون دلاری کالا از مرز کیله سرداش

رئیس گمرک کیله شهرستان مرزی سرداش گفت: صادرات کالا از مرز «کیله» این شهرستان در جنوب آذربایجان غربی به عراق امسال با 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 75 میلیون دلار رسید. سال

زینال رحمان پور با اشاره به اهمیت بازارچه کیله سردشت گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 150 کامیون حامل کالاهای صادراتی به بازار عراق در آن سوی مرز ارسال شده است.

وی وزن این کالای صادراتی را بیش از 35 هزار تن اعلام کرد و افزود: عمده کالاهای صادراتی از این مرز شامل ظروف فلزی، پلاستیکی و شیشه ای، صیفی جات و میوه جات، فرش، کاشی، ایزوگام، پوکه معدنی و لوازم خشکشویی و بهداشتی است. است.

رئیس گمرک کیله سردشت گفت: بازارچه مرزی کیله یکی از بازارچه های مهم و فعال اقتصادی استان آذربایجان غربی است که نقش بسزایی در توسعه و معیشت اقتصادی مردم منطقه دارد.

ba61f9d2 b0ce 4af3 9f9b 7c1ad9b2dca1 خبر خاکستری

مرزهای رسمی آذربایجان غربی به شش مرز افزایش می یابد

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: از 24 مرز کشوری، پنج مرز در آذربایجان غربی قرار دارد و این جایگاه افزایش می یابد.

نادر صادقی با اشاره به لزوم توجه به استاندارد صادرات و واردات کالا از گمرکات و مرزهای استان گفت: مسئولان و ارگان های مربوطه تمام توان خود را برای تست و تایید صحت و استاندارد بودن محصولات انجام دهند. .

وی با تاکید بر اهمیت ظرفیت مرزها گفت: آذربایجان غربی با 967 کیلومتر مرز مشترک با چندین کشور، درآمد ارزی استان و کشور را افزایش داده است، بنابراین مسئولان کشور باید برای تکمیل پروژه های مرزی ناتمام تلاش جدی داشته باشند.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت رده استاندارد برای کالاهای وارداتی و صادراتی از مرزهای استان تاکید کرد: دستگاه های ذیربط باید تمام تلاش خود را برای تست و بررسی صحت و استاندارد بودن کالاها انجام دهند.

با این روند و در دسترس بودن ظرفیت های منحصر به فردی مانند مرز، باید روند توجه به مرز را افزایش داد تا روند توسعه چرخ اقتصاد به بهترین شکل ادامه یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید