510000 نفر از جمعیت مرکزی بیمه درمانی رایگان دارند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ محمدرضا جیریایی مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته بیمه سلامت گفت: امسال اعتبار مصوب این استان حدود 4100 میلیارد ریال برای درمان سطح یک، دو و سه است. با رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته که در 6 ماهه امسال بیش از 95 درصد از این وام ها جذب شده است.

جیری تصریح کرد: بخش زیادی از مطالبات طرفین بر اساس مدارک ارسالی به سازمان بیمه سلامت تا پایان شهریور ماه سال جاری تسویه شده است و هنوز اسناد مهرماه به سازمان بیمه سلامت ارسال نشده است. که بلافاصله پس از ارسال و پرداخت به روز مطالبات موسسات پرداخت می شود و هرگز به این صورت نبوده و در گذشته از 6 ماه تا 18 ماه به طول انجامیده و اکنون به صفر رسیده است. .

وی ادامه داد: تلاش و کوشش بهورزانی که در راستای تحقق اهداف و تحقق نظام الکترونیک و تمامی دستاوردهای بیمه سلامت تلاش می کنند قابل تقدیر است و سازمان بیمه سلامت ایران با جدیت شعار «بیمه همگانی سلامت برای همه» را دنبال می کند و همیشه حافظ سلامت افراد است و نقش موثری در رفع نیازهای بهداشتی و درمانی جامعه دارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی تصریح کرد: توسعه خدمات بیمه سلامت پایه، توسعه پوشش خدمات درمانی به ویژه در مناطق محروم و اقشار آسیب پذیر و کاهش خطرات ناشی از حوادث پزشکی یا خسارات ناشی از درمان، حمایت مالی از جامعه بیمه شدگان تنها بخشی از اهداف سازمان بیمه سلامت اجرای طرح های گسترده ای از جمله پوشش بیمه ای رایگان برای سه دهک اول جامعه، پوشش بیمه ای مادران باردار و کودکان تا 5 سال، پرداخت هزینه ها است. برای ناباروری و ناباروری، برنامه پزشک خانواده و سامانه راهنمایی و اجرای طرح دارویی یار و ایجاد صندوق برای بیماران صعب العلاج سعی در خدمت رسانی به مردم دارد.

جیریایی افزود: بحث اطلاع رسانی به جامعه هدف و ارائه دستاوردهای بیمه سلامت در سال گذشته با توجه به روز هفته بیمه سلامت در دستور کار قرار گرفته است و اولین روز این هفته 9 مهرماه با نام گذاری نامگذاری شده است. جوانان جمعیت و حمایت از زوج های نابارور و در این راستا سازمان بیمه سلامت کلیه خدماتی را که زوج های نابارور برای درمان خود نیاز دارند از آذرماه سال گذشته تحت پوشش قرار می دهد.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در این پوشش بحث دارو است که 65 کد دارویی که معمولا داروهای گران قیمت هستند و هشت خدمت توسط متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص برای درمان زوج های نابارور ارائه می شود. هرگونه آزمایش و تصویربرداری که در راستای درمان نیاز به پیگیری داشته باشد نیز تحت پوشش بیمه درمان اولیه قرار می گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: از ابتدای اجرای این طرح در پایان سال گذشته (سه ماهه پایانی سال) پنج میلیارد ریال برای زوجین هزینه شده و هشت میلیارد ریال نیز برای زوجین هزینه شده است. پنج ماهه اول سال جاری و تاکنون 343 زوج نابارور از این منطقه در سامانه ها بوده اند که بیمه سلامت ثبت نام کرده اند و هر کجای کشور که مراجعه کنند و نیاز به خدمات درمانی داشته باشند می توانند از خدمات ناباروری استفاده کنند و سه مرکز ناباروری در این کشور وجود دارد. استان مرکزی که با کشورهای مختلف قرارداد دارند.

جیری تصریح کرد: به منظور افزایش سطح دسترسی تمامی مادران باردار، فراخوان همکاری کارشناسان مامایی و کارشناس ارشد مامایی و مامایی دارای مدرک دکتری که قبلاً با سازمان بیمه سلامت قرارداد نداشته اند، به عمل آمد تا خدمات مورد نیاز ارائه شود. توسط مادران در سطح 1 مامایی قابل ارائه می باشد که تا کنون 15 مرکز طرف قرارداد هستند. در حال رایزنی هستیم که سایر مراکزی که قرارداد ندارند شریک بیمه سلامت شوند و مردم از این بخش بهره مند شوند.

وی گفت: تمامی فرآیندهای خدمت رسانی به مردم در بیمه سلامت الکترونیکی است و از اوایل دهه 1400 این امر اهمیت بیشتری پیدا کرد و در حال حاضر بیش از 98 درصد فرآیندهای نسخه نویسی و کپی پیچ مراکز پیمانکاری و غیر پیمانی انجام می شود. و مراکز دولتی، بستری و سرپایی فرم به صورت الکترونیکی انجام می شود که کمک شایانی به سازمان بیمه سلامت در حوزه بیمه سلامت و ارجاع کرده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت حدود نیمی از کل جمعیت کشور را تحت پوشش بیمه پایه خود قرار می دهد و یکی از ارکان اصلی بیمه در کشور است و 85 درصد جمعیت بیمه شده در استان تحت پوشش رایگان هستند بیش از 510 هزار نفر از جمعیت 645 هزار نفری بیمه شده رایگان هستند که بیشتر این افراد در صندوق بیمه روستایی و بیمه همگانی شهری هستند.

جیرای بیان کرد: در سال گذشته فراخوانی برای پوشش بیمه ای رایگان برای روستاییان و افراد ساکن در شهرستان بدون پوشش بیمه ای انجام شد و توانستیم تمامی افرادی را که در سه دهک برتر پوشش یارانه ای وزارت رفاه بوده اند شناسایی کنیم. تحت پوشش بیمه پایه قرار می‌گیرند، دهک‌های چهارم 10 درصد، دهک‌های پنجم و ششم 25 درصد، دهک‌های هفتم و هشتم 50 درصد و دهک‌های نهم و نهم، 25 درصد سرانه را پرداخت می‌کنند. دهک دهم باید 100 درصد هزینه سرانه را بپردازند.

وی افزود: افرادی که بدون پوشش بیمه هستند می توانند برای پوشش بیمه ای به باجه های طرف قرارداد مراجعه کنند و در حال حاضر بر این اساس است که هیچ فردی بدون پوشش بیمه ای نیست و رایزنی هایی با بیمارستان های استان مرکزی انجام شده است تا خیر فرد نباید آزادانه از بیمارستان ترخیص شود و هر فردی که بستری بوده و بیمه نداشته و روی تخت بیمارستان است می تواند از ابتدای روز بستری تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرد. سازمان بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: اساسنامه صندوق بیماران خاص و صعب العلاج به تصویب هیأت وزیران رسیده و برای اجرا به وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت ابلاغ شده است. صندوق در استان و کشور، هدف این صندوق تامین مالی بهینه خدمات سلامت محور، دارو و کالا برای ذی نفعان است.

جیری تصریح کرد: هزینه درمان ویژه سرسام آور است به عنوان مثال برای بیمار دیالیزی ماهانه 80 میلیون ریال و برای سازمان بیمه سلامت سالانه حدود یک میلیارد ریال هزینه می شود. و سایر بیماری های ارسالی وزارت بهداشت در این صندوق گنجانده شده تا بار از دوش این افراد برداشته شود.

وی گفت: سازمان بیمه سلامت به سمتی حرکت می کند که خدمات پیشگیرانه را در تعهد خود قرار دهد و در پیشگیری از بروز برخی بیماری ها جدی شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی خاطرنشان کرد: در سازمان بیمه سلامت برای 2 صندوق بزرگ و پرجمعیت روستایی و صندوق بیمه همگانی شهری سامانه ارجاع پزشک خانواده اجرا شده است که مزایای فراوان و تمامی خدمات را به همراه دارد. مورد نیاز این گروه تا 90 درصد موارد نیاز توسط پزشک خانواده و تیم تحقیقاتی سلامت معرفی می شود و کمتر از 10 درصد نیازمندان به خدمات تخصصی از خدمات درمانی مورد نظر و در این راستا سیستم ارجاع آگاه می شوند. از آذرماه سال گذشته در استان مرکزی معرفی شده و جمعیت این صندوق برای مشارکت پزشکان فراخوان می شود. داده شده است و تاکنون حدود 60 پزشک عمومی از طرف قرارداد تحت نظام ارجاع قرارداد بسته اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید