600 روستای کرمان جای خالی اینترنت/IT در دانشگاه های استان ندارند


ساعت: 09:53
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914373

حسین ساجدی فر گفت: جای خالی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های دولتی در حوزه هوش مصنوعی، گرایش های مختلف فناوری اطلاعات، رایانش ابری و سایر رشته ها احساس می شود و امیدواریم مسئولان به اهمیت و کمک به این مشکل پی ببرند. و به این میدان‌ها حرکت کن.» بیا برویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین ساجدی فر در گفتگو با راه آرمان; وی با بیان اینکه استان کرمان از نظر زیرساخت و پوشش اینترنتی وضعیت مناسبی ندارد، گفت: میانگین وضعیت روستاهای استان از نظر اینترنت هفتاد درصد است، یعنی سی درصد روستاهای استان از اینترنت برخوردار نیستند. پوشش مناسبی دارند و علاوه بر پنج شهر روستایی، بقیه شهرها در مناطق روستایی مشکلات زیادی دارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با اشاره به اینکه وضعیت روستاهای مذکور به دلیل کم کاری است که قبلا انجام شده و همچنین عامل دیگر وسعت استان است، گفت: در کل کشور پنج هزار روستاها اینترنت ندارند که از این تعداد 600 روستا در کرمان است یعنی به اندازه پنج استان روستای بدون اینترنت داریم.

وی افزود: با تمام توان تلاش می کنیم مشکل روستاهای فاقد اینترنت را حل کنیم و قولی که وزارت کشور و شخص وزیر داده اند تا پایان سال نود تا نود و پنج درصد مطلوب است. بیایید اینترنت روستایی داشته باشیم.»

ساجدی فر با تاکید بر اینکه توجه به بومی سازی تجهیزات در صنعت مخابرات، مهمی است که در شرکت های دانش بنیان به آن نیاز داریم، گفت: تجهیزات به طور مداوم در آستانه فناوری حرکت می کنند و به روز می شوند و به همین دلیل جایی در این زمینه ندارند. همچنین احساس می شود شرکت های دانش بنیان باید در تولید تجهیزات مخابراتی و رادیویی مشارکت داشته باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با اشاره به ماده فوق گفت: وزارت کشور در نظر دارد ایران سازی در حوزه تجهیزات مخابراتی را سالانه ده درصد افزایش دهد. بنابراین شرکت های دانش بنیان در این زمینه کار زیادی دارند زیرا بازار، تقاضا و عرضه وجود دارد و جای خالی محصولات ایرانی در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: استان کرمان در زمینه شرکت های دانش بنیان بسیار فعال شده است و نسبت به بسیاری از استان های همجوار در رتبه های برتر هستیم و مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که در استان کرمان به دلیل نیاز به برای ثبت شرکت های معدنی اقدام کنید، اکثر شرکت های دانش بنیان حول محور شرکت های معدنی تشکیل شده اند و به همین دلیل کمی از سایر حوزه ها عقب هستیم و به این معنا نیست که شرکت های دانش بنیان ما کم هستند.

ساجدی فر تصریح کرد: باید در حوزه های مختلف دانش بنیان کار کنیم و یکی از حوزه ها در این راستا دانشگاه ها هستند که باید عزم استانی برای پذیرش حوزه های جدید داشته باشند. با توجه به اینکه دانشگاه های درجه یک مانند دانشگاه باهنر و تحصیلات تکمیلی در استان داریم، در برخی از رشته ها در این دانشگاه ها ظرفیت خالی وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان تصریح کرد: سال هاست که روی علوم پایه تمرکز می کنیم چون در زمان مهم تلقی می شد اما امروز باید پا را فراتر گذاشته و به سمت رشته هایی برویم که آینده ما را تضمین می کند.

وی گفت: جای خالی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی در حوزه هوش مصنوعی، گرایش های مختلف فناوری اطلاعات، رایانش ابری و سایر رشته ها احساس می شود و امیدواریم کارکنان به اهمیت و کمک این امر پی ببرند و حرکت کنند. به سمت این حوزه ها برویم، زیرا اگر در این حوزه ها معلم و دانشجو جذب کنیم، دانشگاه های استان در سال های آینده جزو استان های پیشرو در این زمینه خواهند بود.

ساجدی فر خاطرنشان کرد: استان کرمان یکی از استان های پیشرو در کشور در زمینه انیمیشن است و اگر مردم در این زمینه به خوبی حمایت شوند بازار خوبی برای آنها وجود دارد و همچنین در حوزه فناوری اطلاعات نیز داریم. افراد توانمندی که بسیاری از آنها خارج از کشور هستند، در روستا تحصیل کرده اند، بنابراین اگر رشته های دانشگاهی به سمت حوزه فناوری اطلاعات سوق داده شود، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید