71 درصد درآمدهای کشوری کهگیلویه و بویراحمد/ استانداران متکی به قدرت نمایندگان مجلس هستند.

ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793906

صبح امروز به ریاست بخشدار و روسا و مسئولان دستگاه های اجرایی هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی بخشداری به منظور تعیین افزایش 7 درصدی وام به بودجه بخشداری برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس، در ابتدای این جلسه سیدرضا حسینیان به عنوان مدیر هماهنگی اقتصادی استانداری، حجت الاسلام هادز به عنوان مشاور استاندار در ائمه جمعه و جماعات و محمد مشکینی به عنوان مشاور استاندار در امور شهادت معرفی شدند.

شهابی در این جلسه دستور کار گزارش ساماندهی برنامه بودجه سال 1401، جایگاه استان در لایحه بودجه را بررسی کرد و گفت: شورای برنامه ریزی یک هفته قبل از تشکیل جلسه دعوت نامه ارسال می کند اما به دلیل عقب ماندگی داریم. به مشکلات

او گفت که شورای برنامه ریزی بالاترین مرجع تصمیم گیری در مورد مسائل کلیدی استان است. لایحه بودجه توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد و به تصویب نمایندگان رسید. به فکر تهران باشید و از بودجه استان محافظت کنید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه رشد اقتصادی از سال 1341 تاکنون دارای نوسان بوده و میانگین رشد 3 و 8 دهم درصدی داشته است، گفت: از سال 90 تا 99 تحریم ها باعث کاهش تولید سرانه اقتصادی، کاهش تولید ناخالص داخلی 10 استانی 70 درصد و ۷ استان استان ما کمتر از ۶ درصد رشد تولید ناخالص داخلی دارند که به معنای محرومیت و عدم توسعه است.

وی تورم کشور را در سال 99 47 درصد اعلام کرد و گفت: جمعیت طی 15 سال از 27 میلیون در زمستان به 25 میلیون به دلیل تاج کاهش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه در سال 90 رشد اقتصادی کشور منفی بود، گفت: در سال 1401 تا پایان دولت و دو سال تا پایان دولت بعدی باید 6 درصد رشد اقتصادی محقق شود.

وی رشد اقتصادی را شامل 4 و نیم درصد سرمایه گذاری و 3.5 درصد بهره وری اعلام کرد و گفت: بخش خصوصی، بانک ها در حال جذب سرمایه گذاری در حوزه مدیریت زمین برای سرمایه گذاری هستند.

شهابی افزود: رشد اقتصادی برای 8 شهرستان تهیه و به تهران ارسال شده است.

وی تشکیل صندوق پیشرفت قوه قضائیه را یکی از ویژگی های دولت دانست و گفت: دولت یک میلیون و 200 هزار بشکه در بودجه برای صادرات نفت در نظر گرفته و ارز ترجیحی برای واردات لغو شده است.

شهابی کل بودجه دولت را 1400 به 1277 میلیارد تن و 1401 به 1372 میلیارد تن اعلام کرد و از افزایش 7 درصدی بودجه خبر داد و گفت: رشد 8 درصدی وام های عمرانی، وام آب به دلیل تنش، جنگ آب افزایش یافت. بود .

وی میانگین عمر پروژه های عمرانی در سال 91 را 10 سال اعلام کرد و با بیان اینکه این رشد در سال 99 به 17 سال رسیده است، گفت: درآمدهای مالیاتی باید روند صعودی داشته باشد و حدود 100 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته باشد در سال 93 سهم نفت در بودجه چهل درصد و در سال 99 ده درصد بوده است.

شهابی تمرکز زدایی در بودجه 1401 را دارای اختیارات خوبی دانست و گفت: صندوق توسعه دادگستری در استان راه اندازی شده و استاندار استان نیز به عنوان سرپرست این صندوق منصوب شده است.

وی با اشاره به جایگاه استان در بودجه سال 1401 با درآمد یک هزار میلیارد تنی و اینکه 200 میلیارد تن فروش ملک توسط مسئولان استانی فروخته شود، گفت: درآمدهای استان از سال 1400 تا سال 1401 71 درصد افزایش داشته است.

شهابی به ارسال مقاله از سایت ناشناس و جایگاه استان در بودجه در رتبه سی و یکم اشاره کرد و گفت: در کشور جایگاه استان در بین 31 استان هجدهم است.

در این جلسه که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گزارشی از بودجه 1401 ارائه کرد، استاندار گفت: مدیرکل بحران، راهداری و حمل ونقل جاده ای و شرکت توزیع برق با توجه به وضعیت بارندگی، جلسه را ترک خواهند کرد.

سید علی احمدزاده با ارزیابی تلاش های انجام شده طی سه روز گذشته افزود: وضعیت استان به دلیل بارش شدید برف و باران بحرانی است و در مناطق مارگون، دیشموک و کلا رئیسی وضعیت خوبی نداریم. خصوصاً با برق و جاده ها مسدود شده است.

وی گفت: از این مدیران می خواهم که جلسه را رها کرده و مشغول به کار شوند.

فرماندار بیان کرد: از فرمانداران می خواهم پروژه هایی را که در شهرستان است در دو کانال برای نظارت بر توان نمایندگان حساب کنند، دو نماینده از سه نماینده در کمیته مشترک باید از این ظرفیت استفاده کنند. آقای نادران به عنوان رئیس کمیسیون به استان آمد.

احمدزاده افزود: به مدیران کل استان فشار بیاورید تا در جریان کار باشند. من خودم از نمایندگان تقاضای پیگیری دارم. از مدیران کل هم می خواهید پیگیری کنند. اصول کار اشکالاتی دارد، اما سعی کنیم اعتبارات ماده 23 را احیا کنیم.»

رئیس اجرایی استان با بیان اینکه دولت برای تامین هزینه ها نیاز به کاهش داشت، گفت: در دولت قبل با گسترش دولت بودجه ها هزینه و هزینه شد.

وی با بیان اینکه همه باید برای کاهش دولت تلاش کنند، گفت: فرار مالیاتی باید شناسایی شود، راه اندازی کارخانه صنعتی نیمه فعال فعال شود تا درآمدها افزایش یابد.

استاندار کهگیلویه گفت: نظام بودجه ای ما نظام بودجه ای سلطان است و مبنای آن صحیح نیست.

کریمی نژاد با تاکید بر اینکه حرکت استاندار برای دیپلماسی بودجه، گفت: زمانی که دستمزدها باید افزایش یابد، مناطق زاغه نشین باید تقویت شوند.

استاندار استان با بیان اینکه تفاوت ارقام بودجه بسیار زیاد است، گفت: توزیع متعادل سرمایه وجود ندارد، پول نفت استان ما به جای دیگری منتقل می شود.

دیچم فرماندار شهرستان گکساران با بیان اینکه بودجه سال گذشته گچساران دقیقا 186 میلیارد بوده که 98 میلیارد آن نفت بوده است، گفت: در سال جدید باید اعتبارات شهرستان بازنگری شود تا متحمل ضرر نشویم.

فرماندار دنا در این جلسه گفت که آیا وام های محرومیت زدایی در بودجه استانی تعیین شده و 50 درصد وام های زلزله پرداخت شده و مابقی باید ردیابی شود تا توزیع شود.

گرامی گفت: پروژه آبرسانی دشت باشت که برای شرب، کشاورزی و صنعت متوقف شده و در دو سال اخیر به مردم گفته شده که پروژه ها به دلیل خروج فردی متوقف شده است.

وی با بیان اینکه مردم در این زمینه اعتراض کرده اند، افزود: در صورتی که دلیل تعطیلی پروژه عدم اخذ حق آبه بوده است.

فرماندار باشت با بیان اینکه پروژه آبرسانی باشت از چند سال گذشته متوقف شده است، گفت: با توجه به اینکه طرح آبرسانی و کشاورزی باشت باعث اشتغالزایی و کمک به رفع بیکاری می شود، باید با قوت پیگیری شود.

فرماندار چرام به عادلانه بودن بودجه و اصول توزیع آن اشاره کرد و گفت: شهرستان های چرام را از نظر بودجه و توزیع آن مطالبه گرتر از کهگیلویه می دانیم و خواهان افزایش بودجه هستیم.

استاندار در این برنامه به دیدار روز پنجشنبه خود با نمایندگان استان تهران با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: از استانداران می خواهم برای استفاده حداکثری از این فرصت، وظایف کلیدی را تعطیل و آماده کنند.

احمدزاده گفت که از فرمانداران کوگیلویه و مارگون خواست تا برای این بحران آمادگی کامل داشته باشند. وی گفت: از رسانه ها می خواهم که در مسائل مختلف عقلانی باشند. این یک فرآیند زمانی است.

وی افزود: برنامه های امنیتی برای پیش بینی پیامدهای آینده و کاربردهای فرهنگی برای اطلاعات عمومی باید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید