هدر رفتن منابع آب؛ بی توجهی استانداران/ گلایه نمایندگان مجلس از عدم مدیریت کنترل آب در جنوب شرق کشور

ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: 1301/10/17
کد خبر: 1922238

نعمتی که به راحتی در سوء مدیریت گم می شود.

در شرایطی که سیستان و بلوچستان در بحران کم‌آبی و خشکسالی قرار دارد، باید با مدیریت محدودیت آب‌های سطحی، حداقل بخشی از نیاز آبی بخش کشاورزی در بزرگ‌ترین استان کشور برطرف شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شام ما; سیستان و بلوچستان سال ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و عدم حق آبه سیستان از افغانستان بر مشکلات این استان افزوده است.

اما علاوه بر ادا نشدن حق آبه از سوی افغانستان، متاسفانه عدم مدیریت آب های سطحی باعث شده است که آب به دلیل بارندگی های اندک به جای ذخیره به راحتی از بین برود.

شاید میزان بارندگی در این استان کم باشد، اما بارندگی در جنوب سیستان و بلوچستان در برخی فصول سال قابل توجه است، اما آنچه نیاز است کنترل آب باران برای مصارف کشاورزی است که متاسفانه عدم مدیریت آب های سطحی در این استان به جای باران باعث بارندگی شد. آبادانی موجب جاری شدن سیل و خسارت در مناطق روستایی خواهد شد.

نمونه این بارندگی ها در مرداد ماه امسال بود که به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی این بارندگی ها در 60 سال گذشته در این موقع از سال در این استان بی سابقه بوده است.

اما نکته مهمی که در بارندگی های مردادماه در استان شاهد بودیم، هدر رفتن حجم زیادی از آب از این بارندگی فراتر از مرزهای استان و بیابان ها بود، آبی که اگر مدیریت حفظ آن در سال های اخیر به درستی انجام می شد. سال با بررسی و ساخت سدها و مخازن ذخیره آب، ذخیره فله. این استان از آب باران زیادی استفاده می کند و حداقل مشکلات منابع آبی استان در حوزه کشاورزی و فضای سبز برطرف شد.

در روزهای گذشته بارندگی در جنوب استان باعث جاری شدن آب و جاری شدن سیل در برخی مناطق استان شد که البته این بارندگی ها به شدت بارندگی مردادماه نبود. اما با مدیریت صحیح می توان فضای سبز روستا را به جای گم شدن در بیابان ها برای مصارف کشاورزی نجات داد.

با توجه به اینکه جمع آوری و کانال کشی آب های سطحی و نزولات جوی یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از بحران آب است، متاسفانه این نیاز در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار نگرفته است.


اگر بخواهیم جمعیتی پایدار داشته باشیم باید برای تامین نیاز آبی مدیریت و برنامه ریزی شود


ملک فضلی نماینده مردم سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: سد ماشکید علیا در جنوب استان متأسفانه 10 سال است که فقط آب تبخیر شده است زیرا این سد بدون در نظر گرفتن درست به عنوان یک سد ساخته شده است. در نتیجه آب روستاهای پایین دست خشک شد.

وی ادامه داد: زمانی که آب نباشد قطعا مهاجرت صورت می گیرد.

به گفته برخی از اهالی منطقه، سد ماشکید علیا با اعتبار زیادی ساخته شده و تمام آب های فصلی ماشکید را در خود جای داده است، اما آب این سد مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

راه حل مناسبی برای حفظ آب های سطحی باید اتخاذ شود

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در شورای اسلامی با اشاره به سیلاب های موسمی در جنوب استان و لزوم کنترل آب ناشی از این بارندگی ها گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در سیستان و بلوچستان، حداقل تصمیمی برای کنترل این آب گرفته می شود.راه حل بدیهی ایجاد سد بتنی در کنار رودخانه باهو است که بارها به وزرای جدید و قدیم قدرت پیشنهاد شده است اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و هر سال میلیون ها مترمکعب آب پس از بارندگی به دریا سرازیر می شود و مردم از این میزان آب محروم هستند و توان خرید آن را ندارند. از آن استفاده کنید

وی بیان کرد: در سال 2018 بالغ بر یک میلیون مترمکعب آب از این مسیر به دریا نشت کرده و هیچ اقدامی انجام نشده است. امسال آب به دریا می ریزد و با انجام اقدامات لازم مانند احداث این سدها می توان این آب را به مصرف شهروندان رساند.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در واکنش به هدررفت آب ناشی از بارندگی های مردادماه در زاهدان به خبرنگار ما گفت: آب ناشی از بارندگی در زاهدان از منطقه لار خارج می شود و در سال های اخیر ما را ترک می کنیم. چندین بار و حتی برای کنترل آب های سطحی پیشنهاد داده اند.در منطقه لار یک کارشناس در منطقه حضور یافت و بررسی هایی انجام شد و حتی طرحی نیز ارائه شد. اما متأسفانه در آن مرحله گوش نکردند و طرح شکست خورد.

اگر مدیریت آب های سطحی سیستان و بلوچستان به درستی و با برنامه ریزی درست انجام می شد، شاید امروز شاهد خشک شدن زمین های سبز کشاورزان نبودیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید