75 درصد تصادفات منجر به فوت در جاده های اصلی اتفاق می افتد/ پلیس مسئولیتی در پیشگیری از تصادفات ندارد


ساعت: 10:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1918978

رئیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه 9 درصد جاده های کشور اصلی است، گفت: 34 درصد تصادفات در محورهای اصلی و 75 درصد تصادفات فوتی در این محورها رخ می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار سید کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: آنچه در برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفته جدی گرفتن و توجه به توسعه انضباط ترافیکی در حوزه حمل و نقل است. البته باید به کاهش تصادفات توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه 9 درصد جاده های کشور اصلی است، گفت: 34 درصد تصادفات در جاده های اصلی و 75 درصد تصادفات فوتی در این محورها اتفاق می افتد.

هادیان فر بیان کرد: 51 میلیون و 344 هزار راننده در کشور داریم و 38 میلیون و 535 هزار خودرو شماره گذاری شده است.

رئیس پلیس راه خاطرنشان کرد: در صدور گواهینامه 2 درصد و در شماره گذاری موتورسیکلت ها نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 3 درصدی داریم.

وی با بیان اینکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش تردد جاده ای داریم ادامه داد: 32 درصد این تردد خودروهای سواری است.

هادیانفر با بیان اینکه پلیس مسئولیت پیشگیری از حوادث را ندارد، تصریح کرد: طبق قانون برخورد با حوادث بر عهده ماست. امروزه 51 درصد تصادفات منجر به فوت می شود و باید نقش سازمان های دخیل در این امر بررسی شود و البته 43 درصد از تصادفات فوتی در بیمارستان ها جان خود را از دست می دهند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس راه گفت: 6 درصد از جانباختگان تصادفات در حین جابجایی جان خود را از دست می دهند که این ممکن است به دلیل نبود بالگرد و آمبولانس و یا دور بودن مراکز درمانی باشد.

وی گفت: در هفت ماهه سال 1400، 10 هزار و 256 نفر و در هفت ماهه امسال 11 هزار و 734 نفر جان خود را از دست دادند که افزایش 14 درصدی فوتی ها را نشان می دهد. حتی تعداد قربانیان تصادفات نیز 21 درصد افزایش یافت، یعنی امسال 228 هزار نفر در تصادفات رانندگی مجروح شدند.

هادیانفر تصریح کرد: دولت در حوزه تصادفات آن توجهی که باید داشته باشد ندارد و این افزایش ۱۴ درصدی مرگ و میر در ۱۲ سال گذشته بی سابقه است!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: از دولت سیزدهم می خواهیم به مقوله تصادفات رانندگی توجه کند و برای مواردی مانند تعمیر اماکن اضطراری و موارد دیگر حمایت مالی در نظر بگیرد.

83 درصد از کشته شدگان تصادفات عابران پیاده هستند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس راه 83 درصد کشته شدگان تصادفات را عابران پیاده عنوان کرد و گفت: در صورت ادامه روند تصادفات با این میزان پیش بینی می شود تا پایان سال 20 هزار قربانی تصادف داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید خودروی سالم وارد می شد اما می گویند باید از هند خودرو وارد شود! با این شرایط پراید تولید کردیم که بهتر بود!

وی با بیان اینکه وضعیت اسقاط اصلا خوب نیست، تصریح کرد: 70 درصد خودروهایی که در شهرها تردد می کنند تک نفره هستند. رهاسازی باید معاف شود زیرا 83 درصد آلودگی هوا مربوط به کامیون ها و موتورسیکلت های آلاینده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه 12 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در کشور وجود دارد که 6 میلیون و 800 هزار نفر فاقد گواهینامه هستند، گفت: افرادی که موتورسیکلت دارند با 320 هزار تومان و یک روز می توانند گواهینامه موتور سیکلت بگیرند.

وی با بیان اینکه 3 هزار و 292 نقطه حادثه خیز در کشور داریم که 500 هزار نقطه آن پاکسازی شده است، گفت: همچنان 2 هزار و 852 نقطه حادثه خیز در کشور داریم به عنوان مثال محور اهواز – خرمشهر تک خطه و همیشه برای حوادث حضوری در این محور گزارش می شود.

هادیان فر بیان کرد: هزار و 338 نقطه حادثه خیز در شهرها داریم که برای رفع آنها کار جدی انجام نشده است.

75 درصد از مبلغ تخلفات رانندگی به خزانه دولت واریز شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور خاطرنشان کرد: 75 درصد جرایم جاده ای به خزانه دولت واریز می شود و پلیس راهنمایی و رانندگی از میزان جرائم چیزی دریافت نمی کند و 100 درصد جرائم به خزانه دولت واریز می شود.
وی ادامه داد: 475 هزار نفر در اعتراض به تخلفات رانندگی معترض بودند که 29 درصد آن اعتراضات مربوط به بخشودگی جرایم بوده است. 30000 گواهینامه از افرادی ثبت شده است که رتبه های منفی آنها به حد نصاب رسیده است، به این معنی که آنها در واقع گواهینامه ندارند.

هادیانفر تصریح کرد: ما 134 هزار نفر مشمول جریمه بالای یک میلیون تومان داریم، اما به همکاران خود اعلام کردیم افرادی که بیش از 3 میلیون تومان جریمه دارند و در کنار خانواده هستند نباید خودروی آنها توقیف شود اما در صورت توقیف خودرو. آنها به تنهایی حتی در شهر بازداشت خواهند شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه ارزیابی های منفی به صورت پیامک ارسال می شود، گفت: برای 98 درصد از افرادی که در جاده ها جریمه می شوند پیامک ارسال می کنیم که در مرحله اول این پیامک شماره رسید ندارد و در مرحله اول این پیامک فاقد شماره رسید است بعد از بررسی پیامک دوم یک عدد رسید وجود دارد اگر متن دوم برای Not send شده باشد یعنی بررسی شده اند و شما تخلفی ثبت نکرده اید.

وی گفت: یک میلیون و 15 هزار نفر امسال برای اولین بار گواهی دریافت کردند و یک میلیون و 380 هزار و 435 گواهینامه اعم از جدید، المثنی و جایگزین صادر شده است.

هادیان فر تصریح کرد: اکنون 86 هزار خودرو در پارکینگ ها تردد می کنند و امروز به دلیل مشکلات ترافیکی منتظر ترخیص نیست، 36 درصد از این 86 هزار خودرو به دلیل بدهی، 14 درصد تصادفات فوتی و 11 درصد تصادفات است. بیش از 60 درصد چنین، 8 درصد فاقد مدارک خودرو و 5 درصد مشکل بیمه دارند.

رئیس پلیس راه خاطرنشان کرد: 70 درصد از 280 هزار موتورسیکلت توقیف شده در پارکینگ ها، 17 درصد دچار مشکل جرحی و فوتی و 6 درصد دارای نقص سند مالکیت هستند.

پلیس از سرویس My Police App پول در نمی آورد

وی گفت: بیشتر خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی در اپلیکیشن پلیس من قابل استفاده است و پلیس هیچ درآمدی از خدمات این اپلیکیشن ندارد و فقط داده ها را در اختیار این اپلیکیشن قرار می دهد.

هادیانفر با بیان اینکه خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش یافته است، گفت: برای کاهش وابستگی به ارز، تراشه یا قسمت الکترونیکی پشت گواهی ها را حذف کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید