77 خانواده کشته شدگان هواپیمای اوکراینی تحت پوشش بنیاد شهید هستند


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1911435

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: 77 خانواده شهدای هواپیمای اوکراینی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفتند و البته رقم پرداختی غرامت در سال گذشته اندک بوده که این میزان را افزایش داده است. سال .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلسه رسیدگی به پرونده شهدای هواپیمای اوکراینی با حضور معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

محمود پاکدل معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به حدیثی در مورد اهمیت خدمت به مردم گفت: امام کاظم (ع) می فرمایند: خداوند در زمین بندگانی دارد که تلاش زیادی می کنند تا مشکلات مردم را حل کنید.» و این مردم در روز قیامت در امان هستند». از این رو خدمت به خانواده شهدا و رفع بخشی از مشکلات آنان و گره گشایی از آنان باعث افتخار است.

وی افزود: دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه های خود را علیه کشور ما آغاز کردند. 8 سال جنگ نابرابر با مقاومت دلیرانه فرزندان این ملت با پیروزی همراه بود. 40 سال کشور مورد تحریم دشمنان بود و تهاجم و خونریزی فرهنگی و اجتماعی از طریق رسانه ها همواره ادامه داشت و حتی تصور اینکه دشمن دست از توطئه بردارد اشتباه است.
پاکدل با بیان اینکه دشمنان به دنبال فرصتی برای حمله به این ملت و نظام هستند، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا نه تنها از ایران بلکه از منطقه نیز بیرون رانده شد و در بین مردم منطقه جایگاهی ندارد. . ما باید مراقب توطئه های دشمنانمان باشیم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به توطئه های مختلف دشمنان علیه ملت ایران گفت: یکی از این توطئه ها شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی در 22 دی ماه 1396 بدون رعایت بین المللی بود. قوانین، از طریق هواپیماهای بدون سرنشین که ملتی را غمگین کرد. اگر با دشمنان مقابله نمی شد، نیات دیگری داشتند. سپاه برای تحقیر دشمن، پایگاه راهبردی عین الاسد را هدف قرار داد و این مایه مباهات بود، اما در آن زمان که نیروهای سپاه در حالت آماده باش بودند، متأسفانه یک هواپیمای اوکراینی هدف قرار گرفت و 176 نفر از سرنشینان آن را هدف قرار دادند. کشته شدند و مردم و رهبر معظم انقلاب عزادار شدند.

وی افزود: اکثر شهدای هوانوردی اوکراین نخبه بودند و برای تحصیل علم به کشورهای دیگر رفتند. رهبر معظم انقلاب با اعطای لقب شهید به جانباختگان هواپیمای اوکراینی موافقت کردند. تلاش دشمن این بود که خانواده‌های این شهدا را از نظام دور کند و این خانواده‌ها را از ما دور کند، اما خانواده‌های شهدای این هواپیما توطئه دشمن را خنثی کردند.

پاکدل با اشاره به لزوم بزرگداشت سالگرد شهدای این هواپیما گفت: این مراسم باید بهتر از گذشته برگزار شود و از خانواده شهدا در بالاترین سطح ممکن تجلیل و دلجویی شود. ما مقید به برگزاری مراسم باشکوهی در سالگرد این شهدا هستیم و از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.

وی گفت: 77 خانواده شهدای هواپیمای اوکراینی تحت پوشش بنیاد “کارنامه شهدا و ایثارگران” قرار گرفتند و البته رقم پرداخت غرامت در سال گذشته اندک بوده که امسال افزایش یافته است. برخی از خانواده های جان باختگان هواپیمای اوکراینی اعتراض شدیدی دارند و این موضوع باید توسط کارکنان بنیاد رسیدگی شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به حضور برخی از خانواده های شهدای هواپیمای اوکراینی در خارج از کشور گفت: تجلیل از خانواده این عزیزان به عهده وزارت امور خارجه و در در این راستا نباید بهانه ای برای دشمنان باقی نماند و جلوی دسیسه های آنان گرفته شود. بحث پرداخت خسارت و تکریم خانواده شهدا باید بیشتر پیگیری شود و استان هایی که تجربه خوبی در این زمینه دارند تجربیات خود را در اختیار سایر استان ها قرار دهند.

پاکدل خاطرنشان کرد: 10 نفر از شهدای هواپیمای اوکراینی افغانستانی مقیم ایران هستند که تلاش شده است تا آنها را شهید بشمارند، اما تا تصمیم نهایی باید از این خانواده ها نیز تجلیل شود و در این راستا نیز وجود دارد. تفاوت بین اتباع ایرانی و غیرایرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به هجمه ها و توطئه های رسانه های بیگانه درباره شهدای هواپیمای اوکراینی بیان کرد: این شهدا فرزندان ما بودند و باید در خدمت به خانواده آنها تلاش کرد ضمن اینکه این وظیفه باعث خنثی شدن توطئه های دشمنان نیز می شود.

سید جوادی نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در ستاد غرامت به خانواده شهدای اوکراین در این جلسه گفت: هیات وزیران در جلسه ای تاکید کرد که ۱۵۰ هزار دلار به خانواده ها پرداخت شود. شهدای هواپیمای اوکراینی بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی، وزارت راه و شهرسازی مسئولیت رسیدگی به این پرونده را بر عهده دارد و کارگروهی نیز در این حوزه تشکیل شده است.
در این جلسه تعدادی از مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ها گزارشی از تجلیل از خانواده شهدای هواپیمای اوکراینی ارائه کردند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان بر اجرای مصوبات این جلسه در خصوص گرامیداشت سالگرد شهدای هواپیمایی اوکراین و تجلیل از خانواده های معظم شهدا تاکید کرد. این فاجعه

دیدگاهتان را بنویسید