800 هزار نفر قبل از شیوع کرونا در اعتکاف شرکت کردند / اعتکاف علاوه بر ایران در 83 کشور جهان برگزار می شود.


ساعت: 15:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۶
کد خبر: 1813723

رئیس ستاد اعتکاف در کشور گفت: پیش از شیوع ویروس تاج، تعداد مومنان و مساجد و مساجد و مراکز اعتکاف در سراسر کشور به حدود 6 هزار مسجد با 800 هزار نمازگزار می رسید که بیش از 80 درصد آنها را جوانان تشکیل می دهند. مردم که با شرایط فعلی قابل تقدیر است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; حجت الاسلام سید علیرضا تکیه ظهر امروز در دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه ما پیام آور معنویت و اخلاق هستیم، اظهار داشت: قبل از صدور بیانیه، گام دوم انقلاب تاثیرگذار است. سنت به طور گسترده ای که ممکن است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای در گام دوم انقلاب، حرکتی صعودی را علیه مردم اعتکاف انجام دادند، خاطرنشان کرد: اولین نمونه در بند ششم این بیانیه مربوط به من است. اعتکاف که وی آن را یکی از عجایب انقلاب اسلامی می داند.

حجت الاسلام تکی با اشاره به یکصدمین سالگرد اعتکاف در کشور گفت: مراسم معنوی اعتکاف 56 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همت مرحوم آیت الله حائری شیرازی و اقدامات آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد.

رئیس ستاد اعتکاف گفت: در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اعتکاف در زندان، زندان و زندان برگزار می‌شد و مختص دانش‌آموزان بود و فقط طلاب در آن شرکت می‌کردند. مومنین اضافه کردند که دو سال بعد از پیروزی انقلاب مجبور شدیم از آیات عظام بپرسیم که آیا می توان در یک شهر در چند نقطه اعتکاف برگزار کرد یا خیر؟ با رضایت آنها به مساجد دیگر کوم رفتیم و سپس در مراکز استانها اعتکاف کردم.

وی اعتکاف را عبادتی غنی و بسیار سخت عنوان کرد و گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا تعداد اعتکاف و مساجد و مراکز اعتکاف در سراسر کشور به حدود 6000 مسجد با 800 هزار نفر می رسید. «اعتکاف که بیش از 80 درصد آنها را جوانان تشکیل می‌دادند.» می‌گویند او به وضعیت فعلی افتخار می‌کند.

حجت الاسلام تکیه با اشاره به امضای تفاهم نامه بین ستاد اعتکاف و آیت الله اعرافی (رئیس جامعه المصطفی) گفت: بر این اساس مقرر شد جامعه المصطفی(ص) به ستاد کمک کند. اعتکاف هم از نظر علمی و هم از نظر عملی.»

وی با بیان اینکه مراسم معنوی اعتکاف در 83 کشور در حال برگزاری است، افزود: این مراسم معنوی با حضور 20 تا 30 نفر در کشورهای آفریقایی و همچنین هزار نفر حتی در کشورهای غیر اسلامی مانند انگلیس برگزار می شود که نشان می دهد. ظرفیت سنت رسول الله امروز نشانه نظام اسلامی باشد.

با استناد به فعالیت های علمی ستاد به 4 زبان فارسی، انگلیسی، عربی و اردو و گردآوری اشعار شاعران مختلف کشور در موضوعات اعتکاف و عرفان از جمله حاج ولی الله کلامی زنجانی رئیس ستاد اعتکاف گفت: تنها حدود 30 عنوان کتاب از جشنواره ها دریافت شد و کتابخانه تخصصی ستاد اعتکاف بالغ بر 380 عنوان کتاب و بروشور دارد.

وی با اشاره به در پیش بودن هفتمین جشنواره اعتکاف گفت: این جشنواره با رویکردی به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب برگزار می شود.

حجت الاسلام تکایی با بیان اینکه افق ستاد بعد از اعلام گام دوم انقلاب کاملا متفاوت بود، خاطرنشان کرد: ستاد اعتکاف پیش از اعلام گام دوم انقلاب، برنامه ریزی کرده بود که مراسم سالانه اعتکاف و جشنواره دوسالانه را برگزار کند. ، اما پس از اعلام گام دوم انقلاب و با توجه به محورهای این بیانیه اعم از خودسازی، جامعه پذیری و تمدن سازی، ابتدا اینفوگرافی تهیه و سپس به سراغ سند راهبردی رفتیم.

رئیس ستاد اعتکاف کشور با اشاره به تفاوت رویکرد و رویکرد دولت دوازدهم و سیزدهم در صدور مجوز برای مراسم معنوی اعتکاف گفت: شد.

وی گفت: این تا زمانی بود که دولت دوازدهم حتی مجوز برگزاری اعتکاف در شهرهای دارای وضعیت آب کرونا را صادر کرد.

حجت الاسلام تکیه با بیان اینکه نه تنها توجه به اعتکاف رجبیه و اعتکاف رمضان نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: در سال 1399 به 12 میلیون نفر رسید و تعداد زیادی از مردم در منازل خود روزه گرفتند و اعتکاف گسترش یافت. حتی بیشتر.


* متولیان اعتکاف زنجان پیشرو هستند

آیت الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در این دیدار با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم اعتکاف در استان زنجان گفت:

وی با اشاره به حضور خود در مراسم اعتکاف سال 1346 که عمدتاً با حضور طلاب برگزار شد، گفت: معنویت اعتکاف را برشمردند.

آیت الله خاتمی با اشاره به تقسیم بندی مومنین بر حسب سن و طبقات در یکی از سال های گذشته در استان زنجان، خاطرنشان کرد: حتی یکی از مساجد وقف مادران و دخترانشان شد که نتیجه خوبی داشت.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: حضور برنامه از مهمترین شاخصه های اعتکاف در زنجان است و نظمی را ایجاد کرده اند که بهره وری بالایی را به دنبال داشته است.

حجت الاسلام علی یوسفی، دبیر ستاد اعتکاف استان زنجان در این نشست گفت: اعتکاف رمضان نیز در محور اعتکاف رجبیه است. اگر در دوره اجرایی از این ظرفیت استفاده شود در مسائل فرهنگی هم موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید