800 هکتار از اراضی نباتی در بافت های فرسوده قرار دارد/ لزوم توجه ویژه به تجهیز مجدد در ساخت و ساز


ساعت: 09:27
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1919697

پس از مشهد، سبزوار رتبه دوم حاشیه نشینی را در استان دارد و با توجه به اینکه 800 هکتار از اراضی سبزوار در بافت های فرسوده قرار دارد، اصول بازآفرینی به خوبی رعایت نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; با توجه به نیاز گسترده و روزافزون جوامع امروزی به انواع سازه ها، استفاده از روش ها و مصالح نوین برای افزایش سرعت ساخت، سبک سازی، افزایش عمر مفید آن و همچنین مقاوم سازی ساختمان ها، سازه های بتنی و فولادی در برابر سازه ها ضروری است. زلزله ها

سبزوار به عنوان شهری که حدود 800 هکتار از بافت خود فرسوده شده یا در بافتی غیررسمی و با روش های غیراصولی ساخته شده و امروز در حوادث ناگوار مستعد تخریب است، نیازمند ایمن سازی و مقاوم سازی است.

حسین ابراهیمی معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار بابیان اینکه علیرغم ظرفیت های فراوان در سبزوار، در حوزه ساخت و ساز کمتر به حوزه مقاوم سازی برخی از زیرساخت های روستایی و منازل مسکونی در برابر بلایای طبیعی توجه شده است، اظهار داشت: در این راستا به دلیل وجود ظرفیت های فراوان در شهرستان سبزوار، در حوزه عمرانی و عمرانی نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق شهر سبزوار ساختمان های بلندمرتبه در شرایطی ساخته شد که در گذشته برخی الزامات ایمنی و اطفای حریق رعایت نمی شد، تصریح کرد: متأسفانه عدم رعایت نکات ایمنی باعث تلخ و جبران ناپذیری خواهد شد. تصادفات

فرماندار سبزوار با اشاره به اینکه اساس کار مدیریت بحران در سبزوار باید بهسازی زیرساخت ها و اجرای طرح های پیشگیرانه باشد، تاکید کرد: سبزوار یکی از شهرهای پیشرو کشور در امر بازآفرینی محله های هدف است و این امر مشکل باعث می شود که بازسازی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ابراهیمی ادامه داد: به همین منظور طی 4 سال گذشته بالغ بر 200 اقدام و طرح توسعه شهری در این محلات آغاز شده است. پس از مشهد، سبزوار دومین حومه استان است.

وی با اشاره به اینکه حدود 70 هزار نفر از جمعیت سبزوار در سکونتگاه های غیررسمی اطراف شهر زندگی می کنند، تصریح کرد: 800 هکتار از مساحت 37.5 کیلومتر مربع سبزوار سکونتگاه های غیررسمی یا حاشیه شهر است.

به گزارش صبح توس، اگرچه مقاوم سازی و لزوم رعایت اصول ساختمانی در شهرسازی امری اجتناب ناپذیر است و نباید از آن غفلت کرد، اما نباید فراموش کرد که نظارت بر ساختمان باید به گونه ای باشد که علاوه بر جلوگیری از ساخت و ساز و دستگاه های غیرمجاز. نباید فرصت ساخت و ساز را از شهروندان سلب کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید