9 ویروسی که جهان را تهدید می کند!

9 ویروسی که جهان را تهدید می کند!

سه سال پس از همه‌گیری جهانی کروناویروس از چین که به شکلی بی‌سابقه جهان را فرا گرفت، به نظر می‌رسد خطرات فوری بیماری تنفسی، حداقل در حال حاضر، از بین رفته است، اما اپیدمیولوژیست‌ها باید نسبت به شیوع بعدی ویروسی هوشیار باشند. یک بار دیگر جهان را غرق کنید و میلیون ها نفر را بکشید، هوشیار باشید.

به گفته زهرا حسین زاده از سرویس بهداشتی نواندیش، وب سایت npr درباره هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع احتمالی 9 بیماری ویروسی جدید می نویسد: از سال 2017، سازمان جهانی بهداشت فهرستی از «پاتوژن های اولویت دار» را تهیه کرده است، فهرستی که شامل بیماری هایی است که بزرگترین تهدید بالقوه برای انسان ها هستند و تحقیقات در حال حاضر برای اطمینان از اینکه در صورت شروع شیوع قادر به مقابله با آنها هستیم، بیشتر مورد نیاز است.

سازمان بهداشت جهانی در ماه نوامبر 300 محقق را گرد هم آورد تا خطرات 25 ویروس و باکتری را مجددا ارزیابی کنند و به زودی فهرستی را که دولت ها و آژانس های بهداشت عمومی برای هدایت برنامه ریزی خود برای اولویت بندی مجدد استفاده می کنند، بازبینی خواهد کرد.

دکتر مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در عین حال گفت: برای نشان دادن واکنش سریع و موثر به اپیدمی های محلی و جهانی، باید عوامل بیماری زا و خانواده های ویروس ها را که در اولویت تحقیقات هستند، هدف قرار دهیم. و توسعه برای انجام اقدامات متقابل.

ویروس کرونا در راس این لیست قرار دارد، اما جدای از این ویروس (چون همه ما با آن آشنا هستیم) به هشت ویروس دیگر اشاره می کنیم که کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بیشترین نگرانی را از این میان دارند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری بومی است که در آفریقا، منطقه بالکان، خاورمیانه و آسیا شایع است و زمانی که کنه آلوده یک فرد یا تماس با حیوان آلوده را نیش می‌زند، شایع‌تر است. در نتیجه می تواند به اندام های داخلی بدن و سیستم قلبی عروقی آسیب برساند و باعث خونریزی شدید شود.

ابولا و تب خونریزی دهنده ماربورگ

خفاش ها و نخستی ها ناقل هر دو بیماری هستند. این ویروس ها از خانواده فیلوویروس ها هستند و همچنین باعث تب همراه با خونریزی می شوند. هنگامی که فردی به این ویروس ها آلوده می شود، معمولاً آنها را از طریق مایعات بدن یا تماس مستقیم یا تماس با سطوح آلوده در محیط های استریل نشده به دیگران منتقل می کند.

تب لاسا

این بیماری که بومی غرب آفریقا است از طریق ادرار و مدفوع موش‌ها و جوندگان منتشر می‌شود و سپس افرادی که به آن مبتلا می‌شوند آن را از طریق مدفوع یا خون یا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌کنند. اعتقاد بر این است که تب لاسا به ویژه برای زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری خطرناک است و باعث ناشنوایی در بیماران می شود.

مورس

این بیماری که به درستی به عنوان سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) شناخته می شود و منجر به عفونت تنفسی عمیق می شود، در منطقه خاورمیانه بومی است و از طریق شتر منتقل می شود. به محض اینکه فرد مبتلا به آن می شود، به کسانی که با او در تماس نزدیک هستند منتقل می شود.

ویروس نیپا

این ویروس که در آسیا رایج است و توسط خفاش های میوه و حیوانات اهلی مانند خوک، اسب، گربه و سگ منتقل می شود، از طریق این ناقل ها به انسان منتقل می شود و از فردی به فرد دیگر نیز منتقل می شود. این بیماری می تواند باعث التهاب مغز شود، میزان مرگ و میر آن 40 تا 70 درصد است و در حال حاضر هیچ واکسنی وجود ندارد.

تب دره ریفت

یک بیماری خونی که توسط پشه ها منتقل می شود و با نیش انسان یا حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز، بوفالو و شتر منتقل می شود. تب دره ریفت از آفریقا به عربستان سعودی و یمن راه پیدا کرده است. اگرچه میزان مرگ و میر تب دره ریفت کمتر از 1٪ است و برای اکثر افراد خفیف است، حدود 8 تا 10٪ از بیماران علائم شدیدی از جمله ضایعات چشمی، التهاب مغز و تب خونریزی دهنده را نشان می دهند.

ویروس زیکا

بیماری دیگری که از طریق نیش پشه منتشر می شود می تواند خون را آلوده کرده و از طریق رابطه جنسی منتقل شود. زیکا به ندرت کشنده است، اما باعث نقص مغزی شدید در جنین می شود و شناخته شده است که باعث سقط جنین و مرده زایی می شود.

بیماری X

یک فضای خالی در این لیست برای ویروس‌های ناشناخته، ویروس‌هایی که ممکن است در آینده ظاهر شوند و مشکل‌ساز شوند، مانند کووید-19 که در بهار 2020 ظاهر شد، در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید