91 درصد کلاس های درس از نظر گرمایش استاندارد هستند

ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922720

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه 91 درصد کلاس های درس از نظر سیستم گرمایشی استاندارد است، گفت: در کلاس های باقی مانده که خود را به عنوان چالش معرفی می کنند، نداریم. بخاری های روغنی چکه ای غیر استاندارد.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا خانمحمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره آمادگی مدارس برای مقابله با سرما در روزهای سرد زمستان گفت: امسال پس از 2 سال تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد هستیم. بازگشایی مدارس و بسیاری از اقدامات بعدی برای بازنگری در تاسیسات گرمایشی مدارس به ویژه در مناطق سردسیر. آماده.

وی افزود: باید منابع را تامین می کردیم. خوشبختانه دولت مبلغی را برای سیستم های گرمایشی اختصاص داد که به موقع تزریق شد و در اواسط آبان 725 میلیارد تومان برای به روز رسانی سیستم گرمایشی مدارس استان ها اختصاص یافت. تزریق بودجه به موقع انجام شد و مشکل گرمایش 14 هزار کلاس درس را حل کردیم اما مشکل فراتر از آنهاست.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه 91 درصد کلاس های درس از نظر سیستم گرمایشی استاندارد است، گفت: در کلاس های باقی مانده که خود را به عنوان چالش معرفی می کنند، نداریم. بخاری های نفتی چکه ای غیر استاندارد.” ما 49 هزار کلاس درس داریم که ممکن است برخی از آنها شعله مستقیم داشته باشند و استانداردهای ما را نداشته باشند. این کلاس ها باید از سیستم گرمایش مرکزی، اسپلیت یا بخاری گازی استاندارد کم مصرف استفاده کنند که فاقد آن است. حرارت مستقیم

حنمحمدی ادامه داد: همانطور که گفته شد از 49 هزار کلاس درس با اعتبار جدید مشکل تقریبا 14 هزار کلاس حل شده و در بودجه 1402 برای ما موجودی فراهم کرده اند.

وی در ادامه درباره ساخت مدارس آینده توضیح داد و گفت: زمانی که مدرسه می سازیم باید حداقل 50 سال از آن استفاده شود. بنابراین توجه به نیازهای آموزشی نسل های بعدی در مدرسه سازی ضروری است که در مدرسه سازی چندان به آن توجه نشده است. آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به این امر دارد و معتقدیم برای رسیدن به این هدف باید از فعالیت های محدود به چارچوب اداری فاصله گرفت و به اصول دانش رجوع کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: به همین منظور رویدادی با عنوان «مدارس آینده» با مشارکت بنیاد برکت برای جمع آوری ایده های دانش بنیان برگزار کردیم. واحدهایی برای پیاده سازی فناوری های نوین در بخش های مختلف مدارس اعم از محتوا و زیرساخت. بیایید بررسی کنیم.

خانم محمدی گفت: پس از انتشار فراخوان این رویداد، 110 ایده به دبیرخانه ارسال و در نهایت 10 طرح انتخاب و به صاحبان ایده های برتر جوایزی برای استفاده در مدارس اهدا شد. ما معتقدیم که می توان با استفاده از فناوری های نوین در بخش های مختلف مدارس از جمله ساختمان و همچنین در حوزه آموزشی تغییرات خوبی ایجاد کرد.

وی افزود: این رویداد باید سالانه برگزار شود و از بهترین طرح ها در ساخت مدارس استفاده شود تا به الگوی مناسب و مدرنی از مدارس ایرانی اسلامی برسیم.

رئیس سازمان ملی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره ساخت مدارس با پیشینیان و به عبارتی صنعتی شدن مدرسه سازی گفت: واگذاری روند سنتی مدرسه سازی به نوسازی و صنعتی شدن ساختمان ها ابتدا نیازمند فرهنگ سازی و فرهنگ سازی است. سپس اعتماد کنید بنابراین در صورت افزایش همکاری نهادهای مرتبط با مراکز علمی و دانشگاهی، طبیعتا سرعت اجرای این گونه مدارس افزایش خواهد یافت. در حال حاضر 64 مدرسه با مدیریت سبز در کشور احداث و 280 مدرسه نیز صنعتی شده است.

هانمحمدی افزود: 31 شهر زیر 3 مترمربع سرانه فضای آموزشی داریم که استفاده از سازه های صنعتی بر اساس طرح ها و استانداردها برای ساخت مدارس می تواند به سرعت این خلأهای آموزشی را برطرف کند.

وی همچنین تعداد مدارس فرسوده کشور را نیازمند نوسازی و بازسازی اعلام کرد و گفت: حدود 13 درصد مدارس ما نیازمند نوسازی و 6 درصد مدارس معادل 33 ​​هزار کلاس درس نیز نیازمند تخریب و بازسازی هستند. اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این صنوف حدود 30 هزار میلیارد تومان است.

نوسازی کلاس های درس در شهرهای بزرگ یک اولویت جدی است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: تجهیز مجدد برای ما به ویژه در شهرهای بزرگ اولویت جدی است؛ به طوری که در کلان شهرها تجهیز و تجهیز در اولویت قرار دارد. زیرا هم زمان برای ایجاد کلاس مناسب به دست آمد و هم اینکه بافت منطقه از بین نرفته و مدارس پس از بازسازی و تجهیز با همان ظاهر در محیط باقی می مانند.

خانم محمدی بر لزوم به روز رسانی روش های مقاوم سازی مدارس در کشور تاکید کرد و گفت: نسخه های تعریف و اجرا شده توسط مهندسان مقاوم سازی ایرانی منحصر به فرد است. اما مدتی است که فناوری مقاوم سازی ما به روز شده است. اگر فناوری های جدیدی را در ابزارآلات جدید وارد کنیم، سرعت و کیفیت کار افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه الگوسازی 28 مدرسه با معماری ایرانی اسلامی آغاز شده و 10 مدرسه به عنوان مدارس نمونه با معماری ایرانی اسلامی در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد، اظهار داشت: این طرح در سال 1394 به بهره برداری می رسد.

خیرین حامیان اصلی و 50 درصد شریک ما در ساخت مدرسه هستند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره مشارکت خیرین در ساخت مدارس گفت: خیرین یاور اصلی ما هستند و 50 درصد در ساخت مدارس مشارکت دارند که معمولاً در این امر فعالیت بیشتری دارند. منطقه نسبت به بخش دولتی سال گذشته خیرین 3400 میلیارد تومان تعهد کردند و دولت نیز 3100 میلیارد تومان تخصیص داد.

خانم محمدی افزود: از شهریورماه امسال که بیست و چهارمین دوره جشنواره مدرسه ساز خیرین برگزار شد، خیرین 4 هزار و 600 میلیارد تومان تعهد کردند و تنها در جشنواره خیرین اصفهان که پنجشنبه گذشته برگزار شد، 700 خیر حدود 1100 میلیارد تومان تعهد کردند. برآوردها حاکی از آن است که در صورت برگزاری جشنواره های مدرسه ساز خیرین تا پایان سال حدود 8000 میلیارد تومان از سوی خیرین تعهد خواهد شد.

وی که شب گذشته در برنامه خط مقدم شبکه خبر سیما حضور پیدا کرد، افزود: سازمان نوسازی مدارس باید با تسهیل گری خیرین و تلاش برای گسترش حضور و فعالیت خیرین مدرسه ساز.

دیدگاهتان را بنویسید