سیگنال پایان مذاکرات در وین با پیشنهادات مورا؛ عدم اعتماد به غرب پاشنه آشیل توافق نهایی است

وی با بیان اینکه مذاکرات برای رسیدن به متن نهایی به پایان رسیده است، گفت: متن ایجاد شده و اکنون چه اتفاقی خواهد افتاد بستگی به واکنش مشارکت کنندگان دارد.

فرد مذکور برای ادامه روند گفت و گو تاکید کرد: از زمانی که به متن رسیدیم، مذاکرات پایان یافته است. ما برای پیش نویس متن (نهایی) اینجا بودیم و اکنون پایتخت ها باید تصمیم بگیرند.

وی این اظهارات را در حالی بیان کرد که از 4 روز گذشته مذاکرات فشرده ای در خصوص برخی موضوعات باقی مانده برای رفع دغدغه ها و نگرانی های کشورمان در جریان بوده است. در جریان این گفت وگوها، هیئت جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را با طرف های مقابل در میان گذاشت و در برخی مسائل پیشرفت نسبی حاصل شد.

دیروز با توجه به بحث های انجام شده در چهار روز گذشته، مورا در مورد برخی از مسائل باقی مانده نظراتی را به طرفین ارائه کرد و به محض دریافت نظرات، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را اعلام کرد.

البته ایده های پیشنهادی نیاز به بررسی همه جانبه دارد و ایران نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ کننده و سایر طرف ها اعلام خواهد کرد، اما اعلام پایان مذاکرات در این مرحله ایده پخته ای به نظر نمی رسد.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین که در راس هیئت این کشور در مذاکرات حضور دارد، دیروز به خبرنگاران گفت: دیر یا زود متن باید نهایی می‌شد، اما باید ببینیم آیا این متن نهایی است یا خیر. یا نه؟» وی افزود: فکر می‌کنم اسفند ماه یک متن نهایی داشتیم و بعد سه یا چهار اصلاحیه انجام شد.

اولیانوف ادامه داد: ایران باید به نتیجه نهایی راضی باشد، زیرا این کشور بزرگترین قربانی سیاست فشار حداکثری آمریکاست، بنابراین آنها حق دارند بر خواسته های خود پافشاری کنند. دیپلمات ارشد روسیه گفت: اگر ایران پیشنهادهای دیگری ارائه دهد و جزئیات متن را تغییر دهد، روسیه از آن حمایت خواهد کرد.

پس از اعلام پایان مذاکرات، حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان و جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص تحولات وین گفت وگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی با عزم و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور دارد، ایده های سازنده ای برای حل و فصل مسائل باقی مانده ارائه کرد و اظهار داشت: دیدگاه ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران است. ایران در خصوص ایده های ارائه شده توسط انریکه مورا به وی منتقل شده است و انتظار می رود همه طرف ها برای رسیدن به متن نهایی توافق عزم و جدیت نشان دهند.

وی تصریح کرد: توافق نهایی باید تضمین کننده حقوق و منافع ملت ایران و رفع دائمی و موثر تحریم ها باشد.

بورل همچنین در آن گفتگو گفت که به تلاش های خود برای نزدیک کردن دیدگاه ها به یک نتیجه مطلوب برای همه طرف ها ادامه خواهد داد. وی در عین حال گفت که معتقد است “پیشرفت نسبی در آخرین دور مذاکرات در وین حاصل شده است”.

برای جمهوری اسلامی ایران اصل بر حفظ حقوق و تامین منافع ملت است. احقاق این حقوق و ارائه مزایا و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتار غیرقانونی آمریکا از دغدغه های جدی تیم مذاکره کننده است.

از این نظر، اگرچه در متن پیشنهادی مورا پیشرفت هایی وجود دارد، اما واقعیت این است که عدم اعتماد به غرب، پاشنه آشیل مذاکرات و رسیدن به خط پایان است. بنابراین آنها باید سخت تلاش کنند تا اعتماد ایران را که در نتیجه رفتار غیرقانونی آمریکا و همدستی تروئیکا به شدت مورد خیانت قرار گرفت، جلب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید