ایران در قدرتمندترین دوران خود در 40 سال اخیر است

ایران در قدرتمندترین دوران خود در 40 سال اخیر است

روز جدید ژنرال بازنشسته مایک ناگاتا، رئیس سابق نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده در خاورمیانه در زمان باراک اوباما، به المانیتور گفت: “من معتقدم که ایران اکنون در قوی ترین موقعیت استراتژیک خود از زمان انقلاب 1979 قرار دارد. موشک های بالستیک اکنون آنها هستند. می تواند بخش هایی از اروپا را نیز پوشش دهد.”

هفته گذشته در قطر، دانا استرول، مدیر سیاست خاورمیانه پنتاگون، “راه های تقویت و درهم تنیدگی معماری امنیتی منطقه ای” و تقویت نیروهای مسلح این کشور را مورد بحث قرار داد.

در همین حال، ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام و دو فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در منطقه از سایت‌های نظامی عربستان سعودی از جمله پایگاه‌های دریای سرخ و سکوهای موشکی پاتریوت در نزدیکی جده بازدید کردند. در اوایل این هفته، کوریلا با رهبران نظامی اسرائیل و کویت دیدار کرد تا درباره «مسیری هموار» برای درهم تنیدگی سامانه‌های دفاع هوایی در سراسر منطقه برای دفاع بهتر در برابر موشک‌ها و پهپادهای ایرانی گفتگو کند. وی همچنین در مورد امکان پیوستن کویت به گروه ویژه 59 گفتگو کرد. این یک نیروی دریایی به رهبری ایالات متحده است که پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی را برای بهبود نظارت و ردیابی آبراه ها در منطقه آزمایش می کند.

مقامات فعلی و سابق ایالات متحده می گویند که این پیشنهادات بخشی از پروژه گسترده تری است که در سال گذشته توسط سنتکام با راهنمایی کاخ سفید طراحی شده است. این ساختار امنیتی منطقه‌ای اولین چکش دولت بایدن برای حل مشکلی است که سیاستمداران آمریکایی در دوران اوباما و ترامپ را آزار می‌دهد: چگونه متحدان آمریکا در خاورمیانه را قادر به دفاع از خود تا حد زیادی از طریق قاطعیت کنیم تا واشنگتن بتواند مستقر شود. نیروهای او سازماندهی مجدد برای همسویی آینده با چین.

یک منبع آگاه از برنامه های آمریکا گفت: پنتاگون هنوز باید استراتژی خود را برای خاورمیانه روشن کند، اما در حال حاضر همه نشانه ها حاکی از یک رویکرد حداقلی است. نقشه راه محرمانه‌شده سنتکام برای یک ابتکار امنیتی منطقه‌ای فاقد پیوست‌های اقتصادی و سیاسی برای احیای ایده دوران ترامپ درباره «ناتوی عربی» است.

هدف فعلی آموزش رهبران نظامی منطقه در زمینه لجستیک، پدافند هوایی، پشتیبانی آتش و پاسخ به بحران و همچنین عملیات هوایی، دریایی و ویژه با استفاده از امکانات موجود در سال‌های آینده است. ژنرال جوزف ووتل، فرمانده سابق سنتکام، به مانیتور گفت که این ایده‌ها “در دسترس هستند و می‌توانند به روشی نسبتا آسان به جلو حرکت کنند.”

ژنرال بازنشسته می گوید: ما و شرکایمان منابع لازم برای انجام این کار را داریم. ما می‌خواهیم روی مسائل بزرگ تمرکز کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که توافق‌نامه شفافی برای همکاری وجود دارد.»

ووتل می‌گوید: «برخی از فن‌آوری‌ها و سیستم‌هایی که اسرائیلی‌ها توسعه داده‌اند، دقیقاً همان قابلیت‌هایی هستند که شرکای ما در خلیج فارس (فارس) به آن نیاز دارند.

به گفته دو مقام ارشد سابق آمریکا که با این موضوع آشنا هستند، دولت کنونی آمریکا مانند دولت‌های قبلی علاقه‌ای به توافقنامه دفاعی نوع پنجم با کشورهای خاورمیانه ندارد، علی‌رغم اینکه حداقل سه کشور عربی خلیج فارس از آن زمان روی کار آمده‌اند. ورود دولت جو بایدن چنین ترتیبی را وادار کرد.

یکی از مقامات سابق ایالات متحده می گوید: “پیش نویس اول چارچوب استراتژیک ایالات متحده و امارات عربی متحده هیچ تضمینی برای حمایت متقابل ندارد و رهبران امارات منتظر پیشنهادات ملموس تر در دور بعدی مذاکرات هستند.” در صورت دستیابی ایران به بمب اتمی، آمریکا چه برنامه های اضطراری دارد.

ژنرال بازنشسته مایک ناگاتا، رئیس سابق نیروهای عملیات ویژه آمریکا در خاورمیانه در زمان باراک اوباما، به المانیتور گفت: “من معتقدم که ایران اکنون در قوی ترین موقعیت استراتژیک خود از زمان انقلاب 1979 قرار دارد. موشک های بالستیک ایران اکنون می توانند پوشش دهند. بخش هایی از اروپا.”

کارشناسان و مقامات سابق آمریکا می گویند هر کشوری در خلیج فارس فهرستی از سایت هایی دارد که باید در اولویت قرار گیرند و مشکل اینجاست که ردیاب های پدافند هوایی کافی برای پوشش همه آنها وجود دارد. حتی اگر کنگره بودجه این کار را افزایش دهد، چندین سال طول می کشد تا اسرائیل آماده تحویل سخت افزارهای خود به دولت های خلیج فارس شود.

بکا واسر، یکی از همکاران مرکز امنیت جدید آمریکا، می‌گوید: اگر قرار است آمریکا مرکز امور باشد، نیاز بیشتری به نیروهای موشکی و دفاع هوایی وجود خواهد داشت. ارتش ایالات متحده در حال حاضر از دفاع هوایی و موشکی کافی برای محافظت از نیروهای خود برخوردار نیست، چه رسد به دارایی هایی که برای شرکای منطقه ای ارزشمند هستند.

در حال حاضر، Centcom باید کارهای بیشتری را با کمتر انجام دهد. چشم اندازی که اگر آتش بس یمن یا مذاکرات هسته ای وین یا هر دو شکست بخورد، احتمالاً ترسناک تر می شود. «این یک بازی با مجموع صفر است. ناگاتا به المانیتور گفت: اگر می‌خواهیم کارهای بیشتری در خاورمیانه انجام دهیم، باید در بقیه جهان کمتر کار کنیم و این یک بحث ناخوشایند است.

دیدگاهتان را بنویسید