تابلو بهترین حلقه در سبک زندگی اسلامی ایرانی است


ساعت: 14:50
تاریخ انتشار: 1401/05/18
کد خبر: 1888754

محسن رفیعی گفت: افراد ابتدا در خانواده تربیت می شوند و به تدریج پا به جامعه گذاشته و باعث نوسازی و به روز شدن جامعه می شوند. اما روند تحویل فرزند به جامعه آمادگی و واسطه می خواهد و شورا بهترین واسطه در سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن رفیعی کارشناس مذهبی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ وی در خصوص تاثیر هیئت های مذهبی و دسته های عزاداری در جامعه گفت: افراد ابتدا در خانواده تربیت می شوند و به تدریج وارد جامعه می شوند و جامعه را نو و به روز می کنند. خانواده ها باید به فرزندان خود پس از آنچه در خانواده به آنها یاد می دهند، به جامعه بیاموزند. اما روند تحویل فرزند به جامعه آمادگی و واسطه می خواهد و شورا بهترین واسطه در سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

وی افزود: اگر بخواهیم سازوکار یک جامعه آرمانی اسلامی را تجسم کنیم، این هیئت به عنوان یک مرکز بهینه‌کننده عمل می‌کند و مردم را برای ایفای نقش در جامعه در برابر خداوند متعال آماده می‌کند. برای یادآوری آرمان ها و تثبیت آن ها را معرفی و معرفی می کنیم.



نقش هیئت در آرمان گرایی فردی و اجتماعی

رفیعی گفت: فردی که به تازگی وارد مجلس اهل بیت شده است، آرمان ها و ارزش های واقعی را در وجود خود می یابد و تقویت می کند، یعنی اولین فایده مجلس، خودشناسی و اهداف متعالی شخصی است، اما این امر باعث می شود. به این معنا نیست که فقط جنبه های فردی و فردی او رشد می کند، بلکه از آنجایی که این رشد فردی در میان یک جمع ارزش مدار و رو به رشد صورت می گیرد، ناخودآگاه خود را متعهد به ارزش های آن جمع می بیند و این روند است. رشد و بلوغ به یک واحد اجتماعی فعال و موثر مبتنی بر ارزش؛ همانطور که مقام معظم رهبری در تعریف شورا فرمودند: شورا یک واحد اجتماعی و یک گروه اجتماعی است که در امتداد محور دلبستگی اهل بیت تشکیل می شود; محوریت این اجتماع کوچک یا بزرگ، احترام به اهل بیت(ع) و هدایت به سوی اهداف اهل بیت است.


کارشناس مسائل دینی، مجالس و مجالس اهل بیت علیهم السلام را گروه های منفعل یا بی طرف ندانست و گفت: بلکه از آنجایی که در محور محبت اهل بیت علیهم السلام تشکیل شده است. ، قدرت جذب و نفوذ زیادی دارند که در نهایت باعث ایجاد امواج بزرگ فرهنگی و اجتماعی می شود.

وی بیان کرد: ارادت جمعی به اهل بیت که در هیئت صورت می گیرد نیز نقش موتور محرکه و کشاندن جامعه به سمت کمال را ایفا می کند، یعنی این گونه محافل نه تنها با فشردن کلید انقلاب جامعه را از نابودی نجات می دهند، بلکه هیچ رکود و تصوری ندارند، همه آنها به بی نهایت و تقریب نمایی محدود شده اند.

رفیعی گفت: جامعه جمعی و محب اهل بیت علیهم السلام هرگز جامعه ای قناعت به حداقل های فرهنگی، معرفتی و تربیتی نیست، زیرا هر گاه سستی، یأس یا رضایت از حداقل های آموزشی در جامعه وجود داشته باشد، گروه های پویا می توانند بن بست های فکری و بی تلاشی را حل کنند و پایه و اساس جامعه برای حرکتی نو، شوق مضاعف و انرژی تمام نشدنی به سوی آرمان ها باشند.

وی تصریح کرد: مجالس با محوریت اهل بیت (علیهم السلام) قلب یک جامعه زنده و پویا شیعه است. یعنی همان طور که انقلاب حسین(ع) اسلام را زنده و پویا نگه داشت، یاد این حماسه سوزان نیز جوامع اسلامی را زنده، پویا و رو به رشد نگه می دارد.



تاریخچه تأثیر اجتماعی در هیئت مدیره

محسن رفیعی خاطرنشان کرد: تاریخ اسلام مملو از تأثیراتی است که هیئت ها و مجالس اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در انقلاب های اجتماعی داشتند، یزیدی شدند، قیام مردم مدینه (حادثه حرّه) قیام توابین و قیام مختار از اولین قیام هایی بودند که از حماسه عاشورا بیرون آمدند.


وی ادامه داد: این قیام ها تکرار می شود تا اینکه عصر حاضر شاهد بزرگترین، ارزشمندترین و پخته ترین انقلاب های خاستگاه عاشورایی ایران بوده است. انقلاب اسلامی ایران بزرگترین انقلاب متاثر از قیام حسینی تاکنون است که بر پایه اجتماعات و هیئت های عزاداری اهل بیت(ع) شکل گرفته است. رویداد کاربردی؛ امام راحل عظیم الشان فرمودند: محرم و صفر همان چیزی است که اسلام را زنده می کند.



نقش هیئت در درمان آسیب های اجتماعی

این کارشناس مسائل دینی به ذکر جمعی و بصیرتی از اهل بیت علیهم السلام به عنوان منبع معرفت و معنویت ناب که موجب رفع بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، فحشا، فسق اجتماعی و… می شود، نگاه کرد. الف) در دل افراد و سیراب در جلسات هیئت، مردم و جامعه را وادار به تغییر جهت از ضد ارزش ها به ارزش های انسانی و الهی می کند.


وی در پایان گفت: به همین دلیل است که اهل بیت علیهم السلام ما را به برگزاری چنین جلساتی تشویق و ترغیب کردند، چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: «تجلسون و تحدثون؟» بیرون میری و با هم حرف میزنی؟ گفتم: آری، فرمود: من این مجالس را دوست دارم، پس فضایل و سخنان ما را از احکام دین یا مصائب ما زنده نگه دار. هر که فضایل ما را تا آنجا که ممکن است رحمت کند که ما را یاد کند یا پیش از خود ذکر کند و اشک از چشمانش چون پر مگس ببارد، خداوند گناهانش را می آمرزد اگر چه بیشتر از کف باشد. از دریا..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید