تاکید روسیه بر لزوم اجرای کامل برجام در کنفرانس بازنگری NPT


ساعت: 19:41
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887749

روسیه در نشست اعضای NPT بر لزوم اجرای کامل برجام در اسرع وقت تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در کنفرانس بازنگری NPT (معاهده عدم اشاعه)، روسیه بر ضرورت احیای برجام تاکید کرد.

هیئت دائمی روسیه در وین در توئیتی اعلام کرد: ما قویاً به ضرورت از سرگیری اجرای کامل برجام در اسرع وقت معتقدیم. توافق هسته ای به دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی چندجانبه با اثربخشی و کارایی اثبات شده تبدیل شده است. هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

هیئت روسی افزود: روسیه کاملاً به برجام متعهد است و بر همان نگرش مسئولانه شرکای خود و کمک جامعه بین‌المللی تکیه دارد. امیدواریم تعهدات آمریکا و ایران در خصوص آمادگی برای دستیابی به توافق برای تضمین اجرای کامل برجام و قطعنامه 2231 محقق شود.

علاوه بر این، مسکو اعلام کرد: «بدون «راه‌اندازی مجدد» برجام با ظرفیت کامل، بعید است سطح قبلی شفافیت برنامه هسته‌ای ایران که هدف توافق هسته‌ای است، محقق شود.

اخیراً، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس نیز در دهمین کنفرانس بررسی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای که روز دوشنبه در نیویورک آغاز شد، بیانیه ای درباره برنامه هسته ای ایران ارائه کردند. دو عضو برجام و ایالات متحده که به طور یکجانبه از توافق هسته ای خارج شده اند، بارها ادعاهای خود علیه برنامه هسته ای را تکرار کرده و موضع آنها این است که جمهوری اسلامی ایران نباید به توانایی تسلیحات هسته ای دست یابد.

این ادعای مکرر بارها و بارها تکرار شده است، در حالی که مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده اند که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیستند و برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه در نشست اعضای NPT بر لزوم دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته ای ایران تاکید کرد. رافائل گروسی در خصوص برنامه هسته ای ایران گفت: ما به دسترسی متناسب با عمق و وسعت برنامه هسته ای ایران نیاز داریم. تنها در این صورت است که آژانس می‌تواند تضمین‌های لازم و معتبر را مبنی بر اینکه فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران با اهداف صلح‌آمیز سازگار است، ارائه دهد.

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای لغو تحریم‌ها در روزهای هفتم و هشتم تیرماه در دوحه برگزار شد. در این گفت‌وگوها، ایران و آمریکا به‌طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری «انریکه مورا» معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برجام را بررسی کردند. پس از پایان این مذاکرات، ایالات متحده استدلال کرد که برخی از خواسته های خارج از برجام دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات بوده است. ایران بیهودگی مذاکرات را رد کرد.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است. جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «تأیید بر لغو تحریم‌ها» و «کسب تضمین در مورد دوام برجام» را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانست و تأکید کرد که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در ازای برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت، همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید