توزیع “شرخاری” در بازار اجاره

توزیع “شرخاری” در بازار اجاره

روز جدید «اخراج مستاجر» آگهی‌ای است که اخیراً در یکی از استارت‌آپ‌ها منتشر شده است که در آن آگهی‌دهنده ادعا می‌کند در صورت عدم تمایل مستاجر ساکن در ملک، طبق آخرین دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی، او را از خانه بیرون می‌کند. افزایش قیمت اجاره بها بالاتر از سقف تعیین شده غیرقابل قبول است و باعث حذف می شود. این آگهی گسترش مشاغل کاذب و جستجوی سودی است که برخی افراد از فضای اقتصادی حاکم بر کشور به دست می آورند. البته در این میان سودجویی برخی مالکان به همراه ضعف مالی مستاجران برای تامین مهم ترین نیازهای زندگی خود دلیلی مضاعف برای استفاده مالکان از راه های دیگر به جای استفاده از ظرفیت قانونی شده است. استفاده از اموال خود، مشکلی است که اکنون علاوه بر بحران اقتصادی، به یک بحران فوق اجتماعی نیز تبدیل شده است.

دعوای قدیمی موجر و مستاجر

اختلاف بین مالک و مستاجر سال‌هاست که وجود دارد، بنابراین در مقطعی به مالکان ضمانت‌های مختلفی از جمله چک تخلیه داده شد تا از مرخصی به موقع ملک خود اطمینان حاصل کنند. دستورالعمل های جدید دولت که بیشترین فشار را بر مالکان برای حمایت از مستاجران وارد می کند، شاهد افزایش این چالش قدیمی خواهیم بود. به همین منظور در جلسه هشتم خردادماه سال جاری روسای دستگاه ها سیاست تعیین افزایش سقف تمدید اجاره نامه را تصویب کردند که می توان آن را قانون یا مصوبه جدید تخلیه مستاجران دانست. بنابراین، در حال حاضر دو تصمیم مهم در مورد مستاجران وجود دارد. تصویب ستاد کرونا و طرح کنترل و تنظیم اجاره بهای مسکونی. بر اساس مصوبه این ستاد، هیأت های حل اختلاف دیگر نمی توانند حکم تخلیه بدهند و هر سال تنها 25 درصد به مبلغ اجاره اضافه می شود. الان هم با وجود کاهش کرونا، این مصوبه همچنان اجرا می شود و حکم تخلیه از سوی هیات های حل اختلاف صادر نمی شود. از سوی دیگر، براساس بسته سیاستی تعیین افزایش سقف تمدید اجاره نامه در سال 1401، کلیه اجاره نامه های واحدهای مسکونی در سال جاری پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه به صورت خودکار به مدت یک سال و در ساعت 13:00 تمدید می شود. بیشتر با نرخ های مشخصی که برای تهران و سایر کلانشهرها قابل اجرا است. 25 درصد و سایر مناطق شهری 20 درصد است که نسبت به قراردادهای موجود تمدید می شود. البته در ماده 2 قانون جدید تخلیه مستاجر موارد مستثنی شده از تمدید خودکار اجاره نامه نیز ذکر شده است. به این صورت که مالک ملک یا واحد اجاره ای را فروخته و قرارداد فروش را در سامانه ثبت معاملات ملکی ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کرده و همچنین اطلاعات مالکیت را در سامانه املاک و مسکن ثبت کرده است. همچنین چنانچه مالک نسبت به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذیربط جهت تخریب، بازسازی یا تعمیر، عدم انجام تعهدات قبلی مستاجر، عدم پذیرش افزایش مبلغ اجاره بها معادل درصدهای مصوب اقدام کرده باشد. توسط مستاجر، همراه با ازدواج یک فرزند، یا فقط یک ملک وجود دارد که ممکن است منجر به الزام مستاجر به ترک آن شود. اما در این میان تکلیف مستکبران یا افرادی که مدعی فراهم آوردن زمینه تخلیه آسان مستاجر هستند چیست؟ افرادی که بر اساس شنیده ها در عرض 24 ساعت با دریافت مبالغی از 2 تا 30 میلیون تومان و با توجه به سختی کار از بار مستاجر می کاهند.

واقعا چه اتفاقی افتاده که برخی تمایل دارند چنین کارهایی را انجام دهند. البته نکته جالب اینجاست که قانون فعالیتی به نام آزار و اذیت را جرم نمی شناسد، بلکه تنها زمانی جرم تلقی می شود که فرد یا افرادی از طریق تجاوز، خسارت جسمی و مالی وارد کنند. به گونه ای که شنیده ها نشان می دهد که آگهی دهندگان قبل از انعقاد قرارداد تاکید می کنند که در صورت چند برابر شدن مبلغ به مشتری و سفارش دهنده مربوط می شود و احتمالاً برحسب نوع مبلغ معامله را افزایش می دهد. از پول

دیدگاهتان را بنویسید