در دولت سیزدهم خط قرمز نداریم/خاکروبه‌ها زیر فرش‌ها پنهان نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری موج


، سید احسن خاندوزی وی در نشستی با حضور اعضای جبهه ایرانی اسلامی اظهار داشت: اگر مردم نسبت به پنج تا 10 سال قبل از مشکل کاهش قدرت خرید و کاهش حجم توده ناراضی هستند به این دلیل است که بحث تولید و رشد اقتصادی ضعیف بوده است. در سال های اخیر و ضعیف تر شده است.

وی با اشاره به اینکه بهترین وضعیت درآمد خانوارها در سال 1389 بوده است، گفت: بلافاصله پس از دور اول تحریم ها این قدرت کاهش یافت و در اواسط دهه 90 که صادرات نفت افزایش یافت، درآمدها دوباره افزایش یافت و در سال 1396 بار دیگر با رشد منفی مواجه شدیم. و تورم بالا که در سالهای بعد نیز ادامه یافت.

رشد اقتصادی شش ماهه امسال بیشتر از سال گذشته است

وزیر اقتصاد وی با اشاره به نزدیک شدن خوب دولت به مجلس سیزدهم گفت: رشد اقتصادی در سال 1401 به چهار درصد رسید و در نیمه اول امسال بیشتر از سال قبل بود.

خاندوزی با بیان اینکه برخی مغرضانه می گویند رشد اقتصادی بی کیفیت است، افزود: سایر شاخص ها از جمله کاهش بیکاری در استان های کشور و افزایش سرمایه گذاری را بهبود بخشیده ایم. در حال حاضر سرمایه گذاری داخلی و خارجی افزایش یافته است. الحمدلله قراردادهای خارجی با عربستان سعودی، کشورهای آسیایی، بریکس و امثال اینها بسته شده است.

بازار مسکن آرام است

وی تصریح کرد: رشد درآمد در اقتصاد ایران آرام آرام در حال فعال شدن است اما در عین حال مشکل گرانی مواد غذایی بر سر سفره های مردم آزاردهنده است و عمده نارضایتی ها به دلیل گرانی مرغ، گوشت و … است. محصولات دیگری که به صورت روزانه مورد استفاده مردم قرار می گیرد. بحث مسکن پارسال هم استرس زا بود و ضعیف ها را فشرد، اما امسال الحمدلله آرامش در این بازار حاکم است. اما درآمد مردم همچنان مشکل است و دولت در تلاش برای کنترل تورم است.

خاندوزی کنترل نرخ ارز را یکی از اقدامات دولت سیزدهم دانست و گفت: تغییر نرخ ارز موجب تورم کوتاه مدت می شود و به محض جهش قیمت ارز، سایر کالاها بلافاصله گران می شوند. تلاش دولت و مجلس در سال 1402 این بود که با کنترل نوسانات ارز، سایر متغیرهای تورمی در کشور را کنترل کنند.

وزیر اقتصاد و دارایی یادآور شد: تورم امسال چند درصد کمتر از سال 1401 است اما آرامش بازارها نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. زمستان سال گذشته آشفتگی در بازارها بیشتر شد و شاهد افزایش قیمت ارز، کالا و خدمات بودیم.

وی ضعف مالی کشور را کاهش حجم پول دانست و گفت: نرخ سود کشور در سال های اخیر بالای 50 تا 60 درصد بوده است. وقتی می خواهید نقدینگی بیش از 25-26 درصد رشد نکند، این انقباض به سایر سطوح اقتصادی سرایت می کند. این یکی از دغدغه های مهم تولیدکنندگان در کشور است.

افزایش پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان در دستور کار است

خاندوزی تصریح کرد: پیشنهاد داده ایم در بخش تسهیلات مسیری جداگانه برای بخش تولیدی کشور باز کنیم. نه برای کسانی که قیمت زمین و ارز و طلا را بالا می برند. پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان قطعا تورم زا نیست و در صورت اعلام این اتفاق بخش مهمی از گلایه های استان و شرکت ها و تولیدکنندگان کاهش می یابد.

وی همچنین به معضل قاچاق کالا و معضل دزدی دریایی اشاره کرد و گفت: در تمامی استان های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان درگیر این معضل هستند. تغییراتی که در مدیریت این دپارتمان ایجاد شده است باعث تاخیر در اموری مانند کالایی شده است که مردم می توانند با این محصول شنا و ملوان استفاده کنند.

وزیر اقتصاد درباره بحث گازرسانی به صنایع بزرگ و شرکت های پتروشیمی گفت: دولت راهکار خوبی در این زمینه داد که دوستان در حوزه صنعت از آن تشکر کردند و گفتند این روش محاسبه به این حوزه کمک می کند.

انحلال بانک ها در تخلفات برای سومین سال ادامه دارد

خاندوزی با اشاره به انحلال بانک های نتراز در دولت سیزدهم گفت: امسال دو موسسه مالی را منحل می کنیم و تا پایان سال موسسه دیگری را تعیین می کنیم. دو سه سال دیگر بدون برخورد با بانک ها و موسسات مالی در موارد نامنظم به این موضوع ادامه می دهیم. جامعه نیز انتظار همین رویکرد انقلابی را دارد. این اتفاق برای برخی از مؤسسات بانکی در سال 1403 رخ داد.

وی تصریح کرد: نباید مردم را نگران انحلال بانک ها در بی نظمی کنیم. مردم باید مطمئن باشند که هر اتفاقی برای موسسه مالی مانند موسسه نور بیفتد، پول آنها از بین نمی رود. در مورد موسسه اعتباری نور به سپرده گذاران گفتیم که به بانک ملی مراجعه کنند و پولشان آنجاست. جریان شبکه ها و رسانه های بین المللی معطوف به مشکل ترساندن مردم بود اما انشاالله در سال های آینده مشکل بانک های بیکار حل شود.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین درباره موضوع سهام عدالت گفت: یکی از اتفاقات خوبی که افتاد این است که با تشکیل دولت و تلاش جامعه سهامداران، انشالله انتخابات سهامداران عدالت برگزار می شود. در بهمن ماه و مجمع جدید تشکیل خواهد شد. سود 70 هزار تومانی در این دولت به 500 تا 600 هزار تومان رسید و برخی صنوف تا یک میلیون و 200 هزار تومان سود دریافت کردند. اما هنر اصلی این است که مردم در انتخاب مدیران بنگاه های استانی نقش داشته باشند.

خاندوزی همچنین درباره موضوع فساد در دباش چای گفت: حتما فسادی رخ داده است و هیچکس تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر این مشکل ندارد. به محض اطلاع از ماجرای فساد، واکنش و اقدام در اداره مربوطه صورت می گیرد. پرونده به دادگاه کشیده شده و انشالله دادگاه رای قاطع صادر خواهد کرد.

وزیر اقتصاد گفت: برای مردم مهم است که هیچکس نگوید آقای ادی خط قرمز ماست، به او زحمت ندهید. مردم باید بدانند که این بار دولت و مجلس کیسه های خاک را زیر فرش پنهان نمی کنند، فساد را نمی پوشانند و عده ای در امان نخواهند بود.

خاندوزی با بیان اینکه برای مردم مهم است که آیا این مفاسد در آینده ادامه خواهد داشت یا خیر، افزود: این شرکت بابت ارزی که دریافت کرده (برای واردات چای) پول خود را پرداخت کرده و اموال مردم راه به جایی نبرده است. به بانک مرکزی پول می داد، ارز می گرفت و باید با آن کالا و تجهیزات وارد می کرد، اما نیمی وارد کرد و نیمی دیگر نکرد. پولی از کشور خارج نکرده است، ساختمان و ماشین آلات هم دست قوه قضائیه است. اما برای جلوگیری از همین میزان تخلفی که اتفاق افتاد، از فروردین امسال سامانه ای ایجاد شد و هر شرکتی که می خواهد توزیع ارزی دریافت کند باید در سامانه ثبت شود تا از میزان دریافتی در سال گذشته مطلع شود. دو سال قبل


آیا این خبر مفید بود؟