دستگیری، مجازات و ممنوعیت کار برای انحراف افکار عمومی؟

دستگیری، مجازات و ممنوعیت کار برای انحراف افکار عمومی؟

روز جدید : سعید روستایی در اواسط جوانی با سه فیلم آنقدر موفق و مهم شد که از یک طرف می شد به او حسادت کرد و از طرف دیگر نگران رشد بیشترش بود!

نهال موسوی در عصر ایران می نویسد: سازمان سینمایی در چند روز اخیر از توقیف رسمی فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی خبر داده است. در عین حال زمزمه هایی مبنی بر ممنوع الکار شدن برخی بازیگران به ویژه بازیگران لیلا برادرز شنیده می شود.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر جهت گیری نیز در جمع خبرنگاران از تصمیم سازمان سینمایی دفاع کرد و افزود: ادامه دارد.

«هرکس از قوانین و موازین قانونی کشور عدول کند و آنها را زیر پا بگذارد مشمول قوانین کیفری خواهد بود که در مورد اخاذی از برخی افراد مشهور در جشنواره های خارجی استفاده شده است.

روح اله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر اکران و اکران فیلم چند روز پیش اعلام کرد: طبیعتا سازمان سینمایی بنا به وظیفه ذاتی خود از تمام امکانات خود برای رفع مشکل این فیلم استفاده خواهد کرد.

جواد نوروز بیگی، تهیه کننده برادران لیلا، امروز در گفت وگویی گفت: «این موضوع را کش دادند و واسطه شدند. ما واقعاً فکر می‌کردیم که در مسیر گفت‌وگو و تفاهم هستیم، اما آنها ما را نپذیرفتند، انگار نمی‌خواستند مشکل حل شود. گویا مدیران می خواستند با تنبیه ما دیگران را بفهمند و تنبیه کنند. درخواست ما این است که پس از بازگشت از جشنواره فیلم کن 2022، با این فیلم تعامل داشته باشیم و در تعامل بین طرفین تغییراتی ایجاد کنیم.

هوشنگ گلمکانی (منتقد سابق سینما) در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تهدید، تنبیه و ارعاب بدترین و اصلی ترین شکل سانسور است. نظریه پدربزرگ “خانه دوست کجاست؟” یاد آوردن؟ سینما و سینماگران کشور در چنین عصری بیش از پدربزرگ نیاز به برخورد پدرانه دارند. عباس کیارستمی که درگذشت، عسگر فرهادی که «بی آبرو» و منزوی شد، اما سعید روستایی در دوران جوانی با سه فیلم آنقدر موفق و مهم شد که از یک طرف می شد به او حسادت کرد و از طرف دیگر. او نگران بود که اضافه وزن داشته باشد. “خواهد بود!”

الیاس حضرتی نماینده سابق مجلس و مدیرمسئول روزنامه اعتماد و سایت اعتمادآنلاین در نامه ای سرگشاده خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: مقوله فرهنگ را نمی توان با واژه مجازات هدایت کرد. رهنمودها ذاتا سازنده هستند و اخلاق اسلامی حداکثر جذب را توصیه می کند. حمایت و همراهی با هنرمندان بر عهده وزارتخانه تحت امر شماست نه نظرات قهری و منفی.

[…] متأسفانه این تصور رو به افزایش است که چنین تخریبی برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی اقتصادی، گرانی و تورم ویرانگر و اتفاقاتی مانند فرار از مسئولیت در حوادثی مانند کلانشهر است که یکی از مأموریت های وزارت شما است نه تحریک.

[…] آقای وزیر چه چیزی شما را اینقدر عصبانی می کند؟ شما وزیر محترم فرهنگ و ارشاد هستید، مسئولیت مجازات و تعزیرات بر عهده شما نیست، از شما انتظار می رود که با نگاهی عاقلانه سعی کنید مشکلات سینما را حل کنید و اجازه ندهید که وزارتخانه تان نگاه منفی به امنیت داشته باشد که این امر باعث می شود که این امر باعث شود. تنها منجر به خشک شدن منابع خلاقیت می شود.

[…] وی افزود: امیدوارم با بر عهده گرفتن مسئولیت ذاتی این وزارتخانه، تخریب‌گران و تندروها را در داخل – که دست در دست هم در این گونه موارد کار می‌کنند – نگذاریم تا از تصمیم‌های اجباری در عرصه فرهنگ و هنر لذت ببرند. فقط در چشم حالت افزایش می یابد.”

از سوی دیگر، بهروز شعیبی کارگردان «بدون پیش هماهنگی» که این روزها در حال اکران است و به صورت شعاری به موضوع امام رضا و جایگاه ایشان در میان مردم ایران نپرداخته است نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهیختگان گفت: فیلم همسر بازیگر اصلی (پگاه آهنگرانی) از فهرست نامزدهای جشنواره فجر یا به قول خودش: «نام پگاه آهنگرانی از فهرست نامزدها حذف شد»!

شعیبی گفت: خانم آهنگرانی آمد و با دل بازی کرد و انرژی زیادی گذاشت. در جشنواره چه اتفاقی برای او افتاد؟ او حتی نامزد این نقش هم نشد. آیا انتخاب بعدی خانم آهنگرانی باید چنین فیلم هایی باشد؟ او حتی فهرست نامزدها را هم گذاشت. انتخاب او می توانست بیش از هر چیز دیگری برای پگا دلگرم کننده باشد.

نوروزبیگی تهیه کننده برادران لیلا نیز در بخشی دیگر از گفت و گوی خود خاطرنشان کرد: و به این موضوع مربوط هستند، بگذارند نشان دهند و نظرشان را بگویند و تا زمانی که فیلم آسیبی نبیند برای اصلاحات تلاش می کنیم. و مؤسسات مرتبطی که برای تماشای فیلم دست از کار کشیده اند.»

با این حال، امروزه کلمه ممنوعیت تقریباً به طور مداوم در صحنه هنری کشور شنیده می شود، چه توسط وزارت ارشاد و چه توسط ساترا (موسسه مرتبط با صدا و سیما برای نظارت بر تولید سینمای خانگی). خانه نمایش «شهرک کلیله و دمنه» مرضیه برومند یا تهدید به ممنوعیت یا فیلتر شدن پلتفرم فیلمونت مطرح شده و البته سایه سنگین ممنوع الکار شدن برخی کارگردانان و ممنوع الخروجی آنها را هم به آنها اضافه کنید.

جالب اینجاست که همه از راست به چپ از این موضوع ناراضی هستند. طبیعتاً فضایی پر از تنبیه و ارعاب چیزی جز ملال، دلسردی و ناامیدی به همراه نخواهد داشت.

امیدواریم همانطور که الیاس حضرتی گفت این ممنوعیت مجازات، ممنوعیت کار و… برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی اقتصادی، تورم، تورم و… نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید