رمزگشایی انتخاباتی دیدارهای روحانی با کابینه توسط غلامعلی رجایی | رئیسی باید از تجربه خاتمی استفاده کند

رمزگشایی انتخاباتی دیدارهای روحانی با کابینه توسط غلامعلی رجایی |  رئیسی باید از تجربه خاتمی استفاده کند

روز جدید : گلمعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید; آقای روحانی فردی بالغ و با سابقه است که در این چهار دهه از نظام مسئولیت های بالایی مانند دو دوره ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و… را بر عهده داشته است و افرادی هستند که می توانند از ایشان حمایت کنند.

روز سه شنبه سوم خردادماه، خبر دیدار حسن روحانی با اعضای کابینه دولت یازدهم و دوازدهم در رسانه ها منتشر شد. جلسه ای که در آن به مسائل و مشکلات جاری کشور پرداخته شد و حتی وزرای سابق گزارش هایی ارائه کردند.

گلمعلی رجایی، از چهره های سیاسی اصلاح طلب و مشاور مرحوم آیت الله هاشمی، دیدارهای روحانی با اعضای کابینه خود را خوب ارزیابی کرد و به قرن جدید گفت: آقای رئیسی گفتند می توانند کمک کنند.

او البته معتقد است که روحانیت رویکردی محافظه کارانه دارد و تاکید می کند; «با توجه به پوشش رسانه ای این جلسات، فکر می کنم رویکردی محافظه کارانه دارند. اظهارات بی طرفانه و غیرانتقادی دولت نشان می دهد که در صورت ادامه این جلسات، انتقاد چندانی از دولت نخواهد کرد.

مشروح گفت و گو با گلم علی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب در قرن جدید را بخوانید.

*******

آقای رجایی! تحلیل شما از دیدارهای چندباره آقای روحانی با کابینه پس از برکناری روحانی چیست؟ آیا دوره ای عادی است یا اهداف سیاسی را دنبال می کند؟

بله، در آن مدت دولت آقای روحانی جلساتی داشت و راهبرد سکوت فعال را اتخاذ کرد. این نشان می دهد که این دوستان همچنان دغدغه مشکلات کشور و حل آن را دارند و امید است به دولت آقای رئیسی اعلام کرده باشند که می توانند کمک کنند.

این همپوشانی را باید به فال نیک گرفت. آقای رئیسی فقط تجربه دولت آقای روحانی نیست، باید از تجربیات دولت خاتمی و کابینه او نیز استفاده کند. یکی از کارهای خوبی که آقای خاتمی از اواخر دولتش انجام داده، ایجاد بنیاد باران بوده است که با افراد پایین‌تر از وزرا جلساتی برگزار می‌کند.
دولت اصلی باید از تجربه خاتمی و روحانی استفاده کند

آقای روحانی همچنین ممکن است از سمت وزیران کناره گیری کند و با معاونان وزرا و مدیران کل و … دیدار کند. و تجربیات خود را با دولت در میان بگذارد. البته دولت هم باید بخواهد از این کمک استفاده کند. یعنی دولت باید با مدیران قبلی فاصله بگیرد و کسانی که سال ها مسئولیت نبض اقتصادی و سیاسی کشور را بر عهده داشته اند باید در این باره تصمیم بگیرند.

به ویژه اینکه دولت آقای رئیسی عملاً قابل مقایسه با دولت های قبلی نیست و در این شرایط بحرانی از سطح بالایی از حکمرانی برخوردار نبوده است. البته دولت نباید به آنچه گفته می شود عمل کند; اما از تجربیات دولت های دیگر استفاده کنید.

شاید روحانی نخواسته به قدرت برگردد اما …

با توجه به اینکه این روزها انتقادات به تصمیمات اقتصادی دولت شدت گرفته است، فعال شدن برخی از چهره های سیاسی مانند آقای روحانی یا حتی عارف می تواند نشانه بازگشت جدی تری به جریانات سیاسی باشد و …

قاعدتا دغدغه هر فرد و حزب سیاسی بازگشت به قدرت است. چرا نباید این نگرانی را داشته باشند؟ البته این بدان معنا نیست که آقای روحانی یا عارف بخواهند خودشان در قدرت باشند، ممکن است شرایط سنی داشته باشند. اما آنها می توانند از افکار نزدیک به خود حمایت کنند.

آقای روحانی می خواست بعد از خود یک نفر را معرفی کند و برای او رای جمع کند، اما موضوعی که برنامه ریزی کرده بودند شکست خورد.

ریش حزب اعتدال و توسعه به روحانی بسته است

آقای رجایی! آقای روحانی آیا ظرفیت این تشکیلات و حزب سازی را دارند؟

آقای روحانی فردی بالغ و با سابقه است که در این چهار دهه از نظام مسئولیت های بالایی مانند دو دوره ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و… را بر عهده داشته است و افرادی هستند که می توانند از ایشان حمایت کنند.

ریش حزب توسعه اعتدال به آقای روحانی گره خورده است. اگرچه خودش اعلام نکرد; اما افرادی که این حزب را اداره می کنند حامیان آقای روحانی هستند. اما آینده روشنی برای موفقیت و جذب آنها نمی بینم.

روحانیت رویکردی محافظه کارانه دارد

به نظر شما این جلسات مبنای انتخابات 1402 است؟

طرفین نمی توانند انتخاب کنند. به نظر می رسد در زمانی که اصلاح طلبان فعال بودند، اصولگرایان تلاش کردند تا ماه های پس از شکست را پشت سر بگذارند.

اما در این جلسات هیچ سخنرانی انتخاباتی ایراد نشد. این در شرایطی است که از دولت انتقاد شده است که مثلاً سیاسی کردن چهار کالا اشتباه است و این یک استراتژی انتخاباتی دارد.

اما در این جلسات به این موضوعات پرداخته نشد و جمع بندی انجام شد. با توجه به رسانه ای شدن این جلسات، فکر می کنم رویکردی محافظه کارانه دارند. اظهارات بی طرفانه و غیرانتقادی دولت نشان می دهد که در صورت ادامه این جلسات، انتقاد چندانی از دولت نخواهند داشت.

شعار «اصلاح طلب و اصولگرا دیگر همه تاریخ است» رد شد

آقای رجایی در سال های اخیر شعار اصلاح طلب و اصولگرا تمام شد را شنیده ایم. با توجه به شکست اصلاح طلبان در انتخابات گذشته و نارضایتی مردم از عملکرد دولت و مجلس اصولگرا، می توان گفت که این دو حزب همچنان در انتخابات شانس دارند یا شاهد ظهور چهره های نوظهور هستیم. در انتخابات 1402؟

این یک شعار انحرافی است. سرانجام اصولگرایان تشکیل دهنده دولت و مجلس به کجا رسیدند؟ کی ریاست مجلس را دارد، رئیس مجلس کیست، اصولگرایان هستند و دولت در دست اصولگرایان است. من منتقد جدی این شعار هستم.

علاوه بر این، مسئله مردم دیگر یک خط سیاسی نیست، بلکه یک خط کارآمدی است. افراد مؤثر می خواهند چپ یا راست باشند، می خواهند ببینند چه کسی سفره آنها را رنگی تر می کند و چقدر جلوی خالی شدن آن را می گیرد. چقدر با تورم مخالف است؟ به نظر من این یک شعار انحرافی است. در واقع تکذیب پارتی در ایران پرچم افراشته و خیانت است.

آیا می توانیم بدون حزب جلو برویم؟ آیا می توان از روند واقعی اصلاحات و دوران باشکوه دولت آقای خاتمی در کشور چشم پوشی کرد؟ مردم در دولت تواضع آقای خاتمی و درخشش دولت او را در قالب چهره های دیگر می بینند.

دیدگاهتان را بنویسید