سختی های خانه دار شدن در ایران

سختی های خانه دار شدن در ایران

گروه اقتصادی: گرانی را می توان چشمگیرترین تجربه ای دانست که اقتصاد ایران در سال های اخیر با آن روبرو بوده است. این معضل که به صورت تورم خود را نشان می دهد همه حوزه های معیشتی مردم را تحت تاثیر قرار داده و اکنون هر روز از حجم سفره های آنها کاسته می شود.

گرانی و تورم بازار مسکن در ایران نیز آن را در شرایط بحرانی قرار داده و خرید مسکن برای اقشار مختلف جامعه تقریبا به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است، این در حالی است که در چند ماه گذشته هزینه دریافت وام مسکن افزایش یافته است. نیز افزایش یافته و شرایط برای دریافت آن دشوارتر شده است، اما در کشوری مانند ترکیه که با ایران همسایه است و سال ها بحران اقتصادی را تجربه می کند، شرایط اخذ مسکن چیست؟

شرایط وام مسکن در ترکیه

سیاست های اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، امروز اقتصاد این کشور را به آشوب کشانده است. تورم سالانه ترکیه در دسامبر 2022 با ثبت 64.27 درصد به پایین ترین سطح خود در 9 ماه گذشته رسید. میانگین قیمت هر متر مربع خانه در استانبول که گران ترین شهر ترکیه است 15000 لیر برآورد شده است.

با وجود این شرایط، در سال 2022 حتی خارجی های مقیم این کشور نیز تا 70 درصد از کل دارایی خود را فرصت دریافت وام مسکن دارند. البته بانک ها در ترکیه وام کمتر از 65 تا 70 هزار دلار را به ویژه به خارجی هایی که قصد خرید مسکن دارند نمی دهند، نرخ سود وام در ترکیه در سال های مختلف متفاوت بوده است اما تسهیلات مسکن در سال 2022 و در ترکیه 12.5 درصد ثبت شده و حداکثر مدت بازپرداخت 15 تا 20 سال است. متقاضیان وام مسکن نباید زیر 25 سال و بالای 80 سال سن داشته باشند.

شرایط وام مسکن در ایران

گرفتن این وام مستلزم آن است که پول برای مدتی در بانک سپرده شود و در ازای آن می توانید اوراق قرضه بگیرید. قیمت این اوراق در ماه های اخیر افزایش یافته و تامین آنها به مانعی برای مردم تبدیل شده است و خانواده های ساکن تهران می توانند تا سقف 280 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل 200 میلیون تومان کمک خرید مسکن و 80 میلیون تومان وام می شود. . مجردها برای دریافت این وام باید در مجموع 70 میلیون تومان بپردازند.

برهمین اساس زوج های تهرانی می توانند تا سقف 480 میلیون تومان از جمله خرید خانه برای هر نفر 200 میلیون تومان و 80 میلیون تومان وام دریافت کنند. بالاخره زوج ها باید ۱۲۰ میلیون تومان بپردازند تا بتوانند به این موضوع برسند.طبق آمار بانک مرکزی که هر ماه از میانگین قیمت مسکن در تهران منتشر می شود، میانگین قیمت هر مترمربع خانه در تهران این کلانشهر 48 میلیون و 73 هزار تومان برآورد شده است. بنابراین این مبلغ نمی تواند حجم قابل توجهی از هزینه های مسکن را پوشش دهد.

مقایسه تورم در ترکیه و ایران

چند سالی است که تورم در ترکیه روندی افسارگسیخته مانند ایران را تجربه می کند و این معضل در ابعاد مختلف اقتصادی این کشور را با مشکل مواجه کرده است، اما باید توجه داشت که بحران ترکیه سابقه ای کمتر از پنج سال دارد. ، اما اکنون در ایران چندین دهه است که این کار را انجام می دهد و این معضل آسیب های زیادی را در ابعاد مختلف اقتصادی وارد کرده است.

این معضل به حدی گسترش یافته است که امروزه گروه قابل توجهی از مردمی که جزو طبقه متوسط ​​اقتصادی جامعه محسوب می‌شوند، هدف دهک‌های پایین جامعه هستند، در حالی که جمعیت زیادی در ترکیه جزو اقشار متوسط ​​اقتصادی محسوب می‌شوند. دهک ها و بر این اساس توانایی خرید بیشتری دارند.
اگر تورم کنترل نشود و عرضه و تقاضا در سال آینده که کمتر از دو ماه دیگر است بهبود نیابد، ایرانی ها باید منتظر وضعیت بحرانی تری در بازار مسکن باشند، هرچند که اکثر خانواده ها به ویژه در شهرهای بزرگ از هم اکنون خرید مسکن را متوقف کرده اند. !

دیدگاهتان را بنویسید