سرمایه گذاری شرق در ایران!

سرمایه گذاری شرق در ایران!

معاون وزیر اقتصاد در نشست خبری گفت: روس ها بزرگترین سرمایه گذاران ایران هستند و 2.7 میلیارد دلار در دو پروژه نفتی در کشور سرمایه گذاری کرده اند. فکری گفت: در اصلاح نظام آماری تنها سرمایه گذاری هایی اعلام می شود که بیش از 6 ماه از اخذ مجوز نگذشته باشد و بخشی از سرمایه وارد پروژه شده باشد. میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب 10.2 میلیارد دلار است که 5.95 میلیارد دلار آن سرمایه گذاری شده و 4 میلیارد دلار هنوز وارد کشور نشده است. با این آمار مشخص می شود که چرا چینی ها به ایران پشت کرده اند و روس ها در 15 ماه گذشته کمتر از 3 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده اند. فضای کشور باید به گونه ای باشد که شرق و غرب هر دو بتوانند برای رقابت با یکدیگر سرمایه گذاری کنند تا رشد و توسعه و شکوفایی برای مردم محقق شود.

فهری بابیان اینکه بیشترین سرمایه گذاری در کشور توسط روس ها انجام شده است، ادامه داد: روس ها بزرگترین سرمایه گذاران ایران هستند و از این میزان سرمایه اعلام شده، سهم روس ها در ایران 2.7 میلیارد دلار است و این سرمایه گذاری را انجام داده اند. میزان سرمایه دو پروژه نفتی در کشور

میزان سرمایه گذاری خارجی در ایران

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی افزود: در یک سال و سه ماه گذشته امارات دومین کشور، ترکیه سوم، چین چهارم و افغانستان پنجمین کشور سرمایه گذاری در ایران هستند. فکری تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور این میزان سرمایه گذاری از طریق بورس وارد کشور شد. وی با انتقاد از میزان سرمایه گذاری چینی ها در ایران گفت: چین در مدت مذکور حدود 185 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است که به دلیل حجم جلسات و مذاکرات از این میزان راضی نیستیم و چینی ها سرمایه گذاران کوچک و متوسط ​​هستند و کشورهای همسایه سرمایه گذاری هایی در ایران انجام شده است که بیشتر آن در بخش ترمینال حمل و نقل و ترانزیتی است. فخری در خصوص سرمایه گذاری های امارات در ایران در یک سال و سه ماه گذشته گفت: بیشتر سرمایه گذاران اماراتی در واقع اتباع غیر اماراتی و از کشورهای دیگر هستند که عمده این سرمایه گذاری ها در حوزه صنعت و معدن بوده است.

مزایای سرمایه گذاری در ایران

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک اقتصادی با اشاره به مزایای سرمایه گذاری در ایران گفت: هر سرمایه گذار خارجی می تواند برای سرمایه گذاری در ایران 3 خودرو برای ترانزیت موقت به کشور وارد کند و باید بتواند به ازای هر خودرو یک خودرو وارد کند. 300000 دلار تا 900000 دلار ماشین خارجی دارد. همچنین یکی از مزایا و مشوق های دیگر این است که هر سرمایه گذار خارجی می تواند مجوز اقامت 3 تا 5 ساله در ایران دریافت کند بنابراین مشکلی برای رفت و آمد وجود ندارد.

ریسک سرمایه گذاری در ایران

فخری با اشاره به رتبه ریسک اعتباری ایران گفت: در حال حاضر رتبه ریسک اعتباری ایران 7 است که به این معناست که جزو پرریسک ترین ها هستیم اما باید توجه داشت که جذب سرمایه گذار خارجی ارتباط مستقیمی با رتبه ریسک اعتباری ندارد، هرچند موثر است. اما میزان ریسک مربوط به خود است که در نرخ بیمه پروژه ها قابل مشاهده است. در حال حاضر سرمایه گذارانی از آمریکا و اروپا با همین رتبه داریم.

پیمان با روسیه

رئیس سازمان سرمایه گذاری گفت: قرارداد قوی و خوبی با روسیه بستیم و روسیه به ایران نیامده است و قرارداد مطلوبی بین ایران و روسیه بسته شده است اما به هر حال برای هر کشوری فرصت وجود دارد. انصراف از قراردادها.» وی افزود: نمی توان برای خروج سرمایه گذاران از کشور و قرارداد جریمه در نظر گرفت و این موضوع ریسک جذب سرمایه گذار را افزایش می دهد.

افزایش سرمایه در طول برجام

فهری در پاسخ به سوال ایلنا درباره مقایسه آمار سرمایه گذاری در دوره برجام و عمر دولت سیزدهم گفت: در سال و سه ماه گذشته تعداد پروژه ها 388 پروژه بوده که 6 میلیارد دلار آن انجام شده است. از 10.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب، اما در سال 95، سال اول برجام، تعداد کل طرح های مصوب 153 طرح بود که از 10.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری، 1.8 میلیارد دلار آن اجرا و مابقی لغو شد. همچنین در سال 96 میزان طرح های مصوب 198 بوده و از 10.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب حدود 2.6 میلیارد دلار اعتبار و اجرا و حدود 8 میلیارد دلار لغو شده است.فکری ادامه داد: در آن زمان با وجود اینکه توتال اعلام کرده بود سرمایه گذاری کرده بود اما کشور را ترک کرد، اما پیام اشتباهی به مردم و فعالان اقتصادی می داد که فرانسه بزرگترین سرمایه گذار خارجی در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید