سواد رسانه ای تلفات فضای مجازی را کاهش می دهد/ باید روش، روش و گفتمان ارسال پیام را تغییر دهیم


ساعت: 18:01
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919617

رئیس مؤسسه خانواده و تربیت معنوی اسلامی خثام با اشاره به اینکه سواد رسانه ای از آسیب دیدگان فضای مجازی می کاهد، گفت: اگر بخواهیم اثرگذار باشیم باید روش، روش و گفتمان پیام رسانی را تغییر دهیم، یعنی. ما باید سبک و زمینه پیام رسانی را تغییر دهیم. کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمد حسین چاوشیان در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به فضای مجازی گفت: امروزه رقابت شدیدی در فضای مجازی از سوی شرکت های بزرگ برای جذب مخاطب و مالکیت بیشتر در این فضا وجود دارد.
وی ادامه داد: جوانان امروزی به دلیل نبود استراتژی و تفکر مبتنی بر تفکر و عدم آینده پژوهی در این فضا غرق شده اند. ، که جوانان در آن غرق می شوند.
این محقق پژوهشکده برن سوئیس افزود: این گسترش ابعاد مختلف فضای مجازی باعث شده است تا علاوه بر کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد، شاهد بروز چالش های فراوانی در جوامع مختلف به ویژه در جامعه اسلامی خود باشیم. . این چالش ها جهانی است و در همه کشورها وجود دارد.
وی افزود: امروزه فضای مجازی باعث شده است که بسیاری از کسب و کارها مانند مشاوران املاک، آژانس های مسافرتی و… دیگر نیازی به حضور فیزیکی نداشته باشند.
چاوشیان با اشاره به ارز دیجیتال بیان کرد: این فضا باعث شده که در حوزه ارز چیزی به نام پول فیزیکی وجود نداشته باشد و با ارز دیجیتال مواجه هستیم. به گفته کارشناسان، در ده سال آینده، 30 تا 40 درصد از مشاغل امروزی حضور فیزیکی نخواهند داشت.
وی ادامه داد: امروز یکی از آسیب های جدی در این فضا این است که در تولید محتوای مرتبط و جذاب برای مخاطبان همگام با فضای مجازی کوتاهی کرده ایم.
رئیس موسسه خانواده و تربیت معنوی اسلامی حاتم با اشاره به سواد رسانه ای گفت: امروز سواد رسانه ای در کشور مغفول مانده است. اگر نگاه جهانی به این معضل داشته باشیم می بینیم که سال هاست در همه کشورهای دنیا روی سواد رسانه ای کار شده و عموم مردم آموزش دیده و آموزش دیده اند تا عموم مردم بتوانند در فضای مجازی فعال شوند، اما امروز شاهد هستیم. که در کشور به دلیل عدم آگاهی از فضای سایبری هر روز ضرر می کنیم.
وی تاکید کرد: همه افرادی که مخاطب فضای مجازی هستند باید سواد رسانه ای کنند تا گرفتار آسیب های فضای مجازی نشوند.
چاوشیان افزود: در دهه های گذشته مرجعیت برای نوجوانان و جوانان معلم، منبر و مربی محلات بود اما امروزه اقتدار به فضای مجازی منتقل شده است. جوانان امروزی آنچه را که از فضای مجازی به دست می آورند قبل از مربیان، معلمان و منبرها در نظر می گیرند.
وی افزود: امروز فضای مجازی در سه حوزه اقتدار، تولید محتوا و ارائه آن محتوا به شکلی جذاب به مخاطب خوب عمل می کند.
این محقق تصریح کرد: با توجه به مطالعات آینده با نگاه به فضای مجازی، اگر بخواهیم اثرگذار باشیم، باید روش، روش و گفتمان انتقال پیام را تغییر دهیم، یعنی سبک و سیاق انتقال پیام تغییر کند. امروز دیگر نمی توانیم به سبک دهه های گذشته با مردم ارتباط برقرار کنیم.
وی ادامه داد: مدیریت و اداره فضای مجازی امری نیست که بر عهده گروهی یا دولتی باشد و با یک راه حل می توان مشکل را حل کرد نه اینکه افراد و مسئولان و لایه های مختلف مردم مسئولیت این فضا را بر عهده بگیرند. “
چاوشیان با اشاره به جنجال های فضای مجازی گفت: امروز شتاب توسعه فناوری و ورود این فناوری به جامعه و خانواده و نبود برنامه جنجال هایی را ایجاد کرده است. جوانان امروز در یک سری ناامنی ها فرو رفته اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید