عزم دولت سیزدهم برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است

وی خاطرنشان کرد: آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که حدود 6 میلیون زن سرپرست خانوار داریم در حالی که قبل و ابتدای برنامه ششم این زنان سه میلیون نفر بودند و در این مدت چند زن سرپرست خانوار به این افراد اضافه شدند. “

هزالی با بیان اینکه رئیس جمهور مردم در تلاش جدی برای اجرای برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است، افزود: این طرح باید به تصویب هیأت وزیران می رسید و سپس به تصویب مجلس می رسید که مجلس طی روزهای اخیر از مجلس خواسته است با این طرح موافقت کند. لغو مرحله آخر که مجلس انجام نخواهد داد.

معاون رئیس جمهور افزود: دولت سیزدهم با تشکیل کارگروه تخصصی، طرح جامعی را تدوین و ظرف چند ماه به هیئت دولت ارائه کرد. در این برنامه برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چهار دسته آموزشی، مشاوره، اشتغال و مددکاری اجتماعی در نظر گرفته شده و 14 گام برای این امر پیش بینی شده است.


شناسایی کارآفرینان برای استخدام زنان، سرپرستان خانوار
وی ادامه داد: کارآفرینانی را شناسایی کرده ایم که زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار می دهند و باید چهار سال از این زنان حمایت کنیم و کار را رصد می کنیم و تاکید می کنیم که باید یک زن کارآفرین وجود داشته باشد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه حتی اگر زن سرپرست خانوار به دلیل سن یا مشکلات دیگر ناتوان بوده و در استفاده از فرزند زن مشکل داشته باشد، گفت: این برنامه جامع با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها و وزارتخانه ها برای حمایت از این زنان و فرزندانشان.

ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار
هزالی با بیان اینکه یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار نبود ضامن تسهیلات اشتغال زایی است، گفت: به همین منظور و برای تامین تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار در ستاد ملی زنان و خانواده به 100 نفر می رسد. میلیارد تن

وی ادامه داد: امیدواریم از این بانوان حمایت شود و مشکل تامین امکانات آنها حل شود البته معتقدیم با ایجاد این صندوق مشکل تامین امکانات این بانوان حل می شود.

معاون رئیس جمهور افزود: البته فکر می کنم مشکل زنان سرپرست خانوار در حوزه اشتغال در این دولت بسیار بزرگ است.

هزالی ادامه داد: یکی از کارهایی که تلاش کردیم این بود که معاونت زنان و خانواده را به قانون نزدیک کنیم، سیاست گذاری، هماهنگی، برنامه ریزی و نظارت داشته باشیم. اگر آنها را نداشته باشد فقط یک شعار و تشریفات است.» اما ما این برنامه را نداریم و سعی کرده ایم در بسیاری از استان ها بودجه ویژه ای برای زنان در نظر بگیریم و این برای اولین بار است که در دولت انجام می شود و ما چنین برنامه های اشتغال، کارآفرینی و آموزش زنان را داریم.

وی افزود: علاوه بر این تسهیلات دهیاری روستاییان در دهه 60 با مساعدت معاونت روستا انجام شد تا پس از وام ازدواج، تسهیلات مسکن برای مهاجرت معکوس به روستاها فراهم شود، زیرا بسیار کمتر است. ازدواج در روستاها.»

معاون رئیس جمهور همچنین از دیگر اقدامات دولت مردمی در حوزه خانواده برای واگذاری خانه به خانواده های چهار نفره یاد کرد و گفت: در سال 1400 حدود 26 چهارخانه داشتیم و راه حمایت از این خانواده ها را تسهیل کردیم که افراد معرفی می شوند. زیرا 95 درصد آنها پدران بیمار و شاغل هستند.

وی ادامه داد: ما در این مجلس 14 گروه اعم از بانوان، ورزش، نخبگان و … تشکیل داده ایم و دوست داریم کار را خود مردم در این دولت مردمی انجام دهند.

هزالی افزود: جلساتی با رئیس قوه قضائیه، با معاون و مدیران کل و گروه های حقوقی قوه قضائیه داشتیم تا در قالب لایحه ای به مسائل زنان در حوزه حقوقی رسیدگی شود و کارگروهی در زمینه حضانت و کار کودک تشکیل شد. “شما به نتایج خوبی دست یافته اید.

وی گفت: در برخی استان های کشور مانند یزد و سیستان و بلوچستان آماری از افراد بی هویت وجود دارد که کارگروه هایی در این خصوص برای رفع مشکلات آنها تشکیل شده است.




توجه به ساختار مشاوران زنان در ادارات و ولایات می باشد
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به موضوع توجه به ساختار مشاوران زن در دستگاه ها و استان ها در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم در سال 92 سمت مشاوران مدیریتی را بر عهده گرفت و با این حال، زنان و مشاوران خانواده باید در سطح معاون وزیر یا مدیرکل تعیین شوند و نظرات آنها در شوراها اعمال شود و موضوع زنان و خانواده توسط این افراد رصد شود.

وی افزود: سند کامل توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در دولت قبل تکمیل نشده و به دلیل عدم موافقت چندین سال متوالی نتوانستند وام مصوب را دریافت کنند و اکنون در پایان برنامه ششم تعداد زنان دو برابر شده است. “.

هزالی خاطرنشان کرد: در ستاد ملی زنان و خانواده این موضوع با حضور رئیس جمهور مطرح و تصویب شد تا جایگاه آنها ارزیابی شود و در جایگاهی با اختیارات تصمیم گیری دیده شوند.

وی افزود: در بحث عدالت جنسیتی به همه دستگاه ها نامه داده شده که در این زمینه چه کرده ایم و برای اصلاح ساختار به 30 دستگاه نیز نامه نوشته ایم اما پنج دستگاه پاسخ داده اند، بنابراین باید لازم به ذکر است که نظارت دقیق به صورت هفتگی و ماهانه انجام می شود.«فرض کنید در پایان سال، نماینده پارلمان اروپا در تلاش است تا در کنار نظارت دقیق بر مخارج خود که حساس است، برای امور زنان در ولایات مختلف بودجه دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید