مهار 3 بیماری مهم دامی در خراسان شمالی/احتمال شیوع هاری در دام های ولگرد و صاحبخانه


ساعت: 15:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902664

رئیس اداره بهداشت و درمان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد؛

حسن قاسمی فرد گفت: خراسان شمالی امسال با اجرای طرح واکسیناسیون دام های سبک و سنگین موفق شد سه بیماری مهم دامی را در استان کنترل و محدود کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن قاسمی فرد رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرترک اظهار داشت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله و پا و دهان سه بیماری مهم دام هستند که می توان آنها را محدود و کنترل کرد. با واکسیناسیون حیوانات گله

قاسمی فرد، ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دام های سبک را طرحی بین المللی و ملی عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح در خراسان شمالی با واکسیناسیون دام های سبک از سال 1400 آغاز شد که تا پایان سال 1402 ادامه داشت. . .

وی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون دو میلیون و 285 هزار راس دام سبک در استان (که 89 درصد از کل جمعیت دام های سبک استان را شامل می شود) علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

این مسئول گفت: با اجرای واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان، سال گذشته تعداد شیوع این بیماری 24 مورد و امسال به سه مورد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1403 ادامه برنامه مبارزه با این بیماری بر اساس مراقبت مستمر از شیوع این بیماری در استان انجام می شود.

کاهش شیوع آبله حیوانات کوچک در روستاها

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون آبله دام های کوچک در استان گفت: سال گذشته 134 مورد شیوع آبله کوچک در دام ها در استان بود. استان، واکسیناسیون، تعداد این مراکز به 11 مرکز رسید.

وی همچنین در خصوص اجرای طرح واکسیناسیون شیوع FMD در دام های سبک و سنگین بیان کرد: اجرای واکسیناسیون دام های سنگین در روستاها به صورت جامع و برای دام های سبک در روستاها و همچنین در مناطق مرتفع انجام می شود. – مناطق در معرض خطر

قاسمی فرد گفت: در سال جاری حدود 80 درصد دام های سنگین استان شامل 51 هزار و 914 راس دام سنگین و همچنین 60 هزار راس دام سبک در مراکز پرخطر این بیماری واکسینه شدند.

وی اعلام کرد: امسال بروز این بیماری در بین گله های دام سبک و سنگین استان به دلیل واکسیناسیون به صفر رسید.

احتمال شیوع هاری در حیوانات ولگرد و مزرعه

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود به بیماری هاری در دام های اهلی اشاره کرد و گفت: منشا شیوع این بیماری بدون درمان، حیات وحش است.

وی بیان کرد: با توجه به ادامه خشکسالی ها در استان، تردد حیوانات وحشی به سکونتگاه های روستایی افزایش یافته و پیش بینی می شود احتمال انتقال بیماری از حیوانات وحشی به حیوانات اهلی و حتی حیوانات ولگرد افزایش یابد.

قاسمی فرد گفت: سازمان دامپزشکی کشور از شیوع بیماری هاری در گربه ها خبر داده و نسبت به افزایش شیوع هاری در دام ها هشدار داده است.

وی اعلام کرد: در 12 ماه گذشته 6 مورد هاری در خراسان شمالی و در 6 ماهه امسال پنج مورد هاری در حیوانات مشاهده شد.

این مسئول افزود: امسال در استان سه قلاده سگ ولگرد و دو قلاده گربه خودی مبتلا به بیماری هاری را شناسایی کرده ایم.

وی راه حل مقابله با این بیماری را واکسیناسیون دام های ولگرد، صاحبان و گله های دام اعلام کرد و گفت: این اداره کل در سال گذشته 12 هزار و 905 قلاده سگ گله در استان و 15 هزار و 476 قلاده را در شش ماهه نخست امسال در استان قلاده کرد. کالادا گله استان را در برابر بیماری هاری واکسینه می کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرداری بجنورد بیش از 300 قلاده سگ ولگرد را در پناهگاه آماده شده جمع آوری کرد، این اداره کل از این سگ های جمع آوری شده علیه بیماری هاری واکسینه می شود. .

وی توصیه کرد: تمامی صاحبان حیوانات خانگی در برابر انواع بیماری های مرتبط با حیوانات واکسینه شوند.

قاسمی فرد یادآور شد: طی تعامل با اداره کل محیط زیست استان، گله های گاو استان تنها پس از واکسیناسیون علیه هاری اجازه ورود به مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان برای چرای دام را خواهند داشت.

انتهای پیام/شخصیت

دیدگاهتان را بنویسید