هدف دولت سیزدهم دستیابی به امنیت و اقتدار غذایی است/ پتانسیل های حوزه دام در استان مرکزی بسیار بالاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; علی صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی در اراک اظهار داشت: هدف جهاد کشاورزی امسال نیز با توجه به نابسامانی ها تامین امنیت غذایی است. در دنیا ایجاد شد، این خیلی محسوس بود و نمونه اش در آن بود. مشکل گندم اتفاق افتاد که تا سال قبل در دنیا فراوان بود اما امسال دنیا با مشکلاتی مواجه بود اما ما با چالش مواجه نشدیم در حالی که قدرت های بزرگ هم با مشکل مواجه بودند.

وی با بیان اینکه دستیابی به امنیت غذایی و بالاتر از آن اقتدار غذایی و صادرات مواد غذایی از اهداف دولت سیزدهم است، گفت: وزیر جهاد کشاورزی برنامه های خوبی را در این راستا اعلام کرده که به تدریج در حال اجراست.

صفری ادامه داد: دیروز الگوی کشت رونمایی شد، هرچند 50 سال صحبت از آن می شد، اما اجرایی نشد، اما دولت سیزدهم این جسارت را به خرج داد و الگوی کشت را آشکار کرد که قطعا باید اجرا شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اذعان داشت: این الگو در سال جاری در کشاورزی تدوین شد و در آینده در حوزه باغبانی و حتی تولید گوشت نیز مدل تولیدی خواهیم داشت.

وی افزود: الگوی کشاورزی خواسته همه بوده است و امیدواریم با اجرای آن بتوانیم امنیت غذایی و اقتدار را به منصه ظهور برسانیم.

صفری همچنین گفت: در استان مرکزی بخش کشاورزی در سایه صنعت قرار دارد و پتانسیل این بخش نادیده گرفته می شود در حالی که در بخش کشاورزی مزیت های بسیار خوبی داریم.

این مسئول تصریح کرد: با وجود اینکه نسبت به استان های دیگر از نظر سطح زیر کشت نسبتاً کوچک هستیم، در تامین نیازهای استان به خودکفایی رسیده ایم، هرچند پتانسیل استان مرکزی بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه دو سال است با خشکسالی مواجه هستیم، تولید سالانه ما بالغ بر 260 هزار تن و خرید گندم نزدیک به 200 هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: رشد خرید تضمینی گندم در کشور 60 درصد و در استان مرکزی 120 درصد است که یکی از دلایل آن سیاست دولت سیزدهم برای تعدیل خرید است. قیمت

صفری اذعان داشت: پتانسیل ما در بخش کشاورزی و باغبانی نیز بسیار بالاست چرا که در کشت گلخانه ای و بحث گل و گیاه، ماهیان زینتی، پسته و نگهداری رتبه پنجم کشور را داریم.

وی با بیان اینکه پتانسیل استان مرکزی در حوزه دام بسیار بالاتر از سایر بخش های کشاورزی است، گفت: در تولید مرغ، تخم مرغ و شیر بیش از نیاز استان تولید می کنیم که این یکی از عوامل برای وجود تشکل های قوی در استان و امتیاز خوبی که در این زمینه داریم.

صفری تصریح می کند: گلایه مردم از گرانی گوشت و مرغ و از سوی دیگر گلایه دامداران و مرغداران از گرانی صحت دارد اما یکی از مشکلات کاهش قدرت خرید مردم و راهکارهاست. صادرات و افزایش قدرت خرید مردم پیش روی ماست.برنامه های دولت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی دو مولفه مهم دارد که یکی فراوانی و در دسترس بودن و دیگری امنیت غذایی است.

وی بیان کرد: در حوزه ایمنی مواد غذایی دو نهاد دامپزشکی و علوم پزشکی مسئول هستند و مشکلی از این بابت نداریم، غذاهایی که در استان عرضه می شود باید دارای مولفه های سالم باشد و تخلفات اندک نیز جدی گرفته می شود.

صفری همچنین گفت: برای کشتارگاه مرغ در استان مرکزی مشکلی وجود ندارد اما با کمبود زیرساخت برای کشتارگاه دام مواجه هستیم.


دامپزشکی طیف گسترده ای از فعالیت ها را ارائه می دهد

همچنین اصلانی رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی در این جلسه اظهار داشت: در استان مرکزی بیش از هزار نفر از اعضای نظام دامپزشکی داریم که در حوزه های مختلف از جمله کادر فنی دامداری ها، طیور فعالیت می کنند. مزارع و واحدهای صنایع تبدیلی.»

وی افزود: دامپزشکان مسئول فنی و بهداشتی در تلاش برای حفظ و ارتقای ایمنی مواد غذایی خطرات را به حداقل می رساند.

اصلانی تصریح کرد: همکاران دامپزشک در واحدهای خدماتی، کلینیک های دولتی و خصوصی، داروخانه ها، بیمارستان ها و مراکز سیال کوبه فعالیت گسترده ای از خود نشان می دهند.

رئیس نظام دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی معمولاً به عنوان یک استان صنعتی شناخته می شود، اما بسیاری از فعالیت های حوزه کشاورزی برای اقدامات حوزه صنعت لازم و ضروری است که نشان از اهمیت و جایگاه دارد. کشاورزی و رشته دامپزشکی یکی از زیر مجموعه های این بخش است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید