هویت ایرانی بر دو بال ایران‌دوستی و ولایت‌پذیری اندیشه فرودوسی در مسیر کمال قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج


حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پیامی به همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی وی در این همایش قرائت شد، وی به نقش بی بدیل این شاعر پرآوازه در تاریخ زبان فارسی و در سیر تحول تمدن درخشان ایرانی اسلامی اشاره کرد و افزود: اکنون تلاش بر این است که اندیشه و هنر را ارج نهاده و بازشناسی کنیم. این حکیم فرزانه به جامعه امروز و به ویژه نسل جوان ایران اسلامی که آینده ساز در آستانه گام دوم انقلاب است، نقطه محوری در مسیر همدلی و تحکیم هویت ملی ـ اسلامی به شمار می رود. اعتلای الگوهای تمدنی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان.

متن پیام رئيس جمهور همایش ملی بزرگداشت فردوسی به شرح زیر است:

به نام خدا، زندگی و حکمت، از فکر کردن دست برندار

تمدن و فرهنگ ایران اسلامی حقیقتی بزرگ در بطن پیکره تمدن درخشان اسلامی است. تمدنی که در میان ظلمت های قرون وسطی غربی، جوهره اندیشه را در فطرت خداجوی انسان های زنده و با روح معنویت متاثر از پیام آخرین و کامل ترین رسول الهی حفظ کرد. ، آینده بشر را در پرتو وحی و آموزه های توحیدی روشن کرد.

فرهنگ ایرانی در دل این تمدن کهن شرق، به عنوان منبع سخاوت، نه تنها به جهان اسلام عظمت بخشید، بلکه به عنوان حلقه ای مرکزی، نقطه اتصال زنجیره بیداری شرق و غرب شد. نقطه ای که در رأس مادی گرایی دنیای آشفته امروزی، توانست همچنان پرچمدار معرفت واقعی باشد و از عدالت و خرد سرشار باشد.

در این سفر طولانی، زبان فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام، در کنار کلام الهی، همواره زبان علم، عصمت و ارادت به خاندان مطهر (علیهم السلام) و در طول تاریخ بوده است. در هزار و چند صد سال گذشته مردان بزرگی از این کره خاکی برخاسته اند که با استعداد و توانایی بی نظیر خود مهمترین شاهکارهای هنر و اندیشه بشری را پدید آورده اند که در زیر سایه جان تازه ای در پیکر تاریخ ایران دمیده است. از دین کامل خدا

در تاریخ این زبان و در سیر تحول تمدن درخشان ایرانی ـ اسلامی یک نام نقش بی بدیلی دارد و آن بی شک فردوسی بزرگ است. شاهنامه حکیم فرزانه توس نماد آزادی، عدالت، پایداری جوانمردی و خرد توأم با حکومت سرافراز مردمان این دیار است. مردمی که همیشه پشت حق می ایستند نه پشت منافع، مردمی که به هر قیمتی دست متجاوز را از سرزمین خود کوتاه می کنند و با ایمان به «وعده صادقانه» خداوند، قلب شیطان را نشانه می گیرند.

فردوسی نه تنها شاعری بود که باید آن را نیروی حیات و عصاره فرهنگ ایرانی اسلامی دانست که هویت ایرانی را بر دو بال ایرانی دوستی و ولایت مداری خاندان عصمت و تخار (ع) در راه پرواز کرد. از کمال حکیم در شاهنامه فردوسی قصری بلند نظم و قلعه حماسی بزرگی ساخت که شالوده آن به فارسی نوشته شده و برج و سنگرها را مهرعلی (ع) آبادان نوشته است.

اینک تلاش برای تکریم و شناخت اندیشه و هنر این حکیم فرزانه به جامعه امروز و به ویژه نسل جوان ایران اسلامی که آینده ساز را در آستانه گام دوم انقلاب در راه همدلی و تثبیت هویت ملی ـ اسلامی و اعتلای الگوهای تمدنی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان کانونی است. بر این اساس حکومت مردمی از بزرگداشت بزرگمردی چون حکیم ابوالقاسم فردوسی به شدت حمایت می کند و برنامه گسترده ای برای گسترش دامنه جهانی این اقدام داشته و خواهد داشت.

در پایان ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی بزرگ را به مردم فرهنگ و هنر ایران و تمامی ملت های فارسی زبان و دوستداران این حکیم نامی در سراسر جهان تبریک و تهنیت عرض می نمایم. به مسئولان فرهنگی کشور و پاسداران فرهنگ و زبان فارسی با موفقیت روزافزون مشکل دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران


آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها