پیامد تصمیم های ۸ سال اخیر در حوزه ارز و صادرات معیشت مردم را نشانه گرفته است / دولت محصول صادراتی انجیر ایران را دریابد

به گزارش خبرگزاری موج فارس

به گزارش اتاق بازرگانی فارس، محمدصادق حمیدیان امروز در میز ملی انجیر که با حضور اعضای آن در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، اظهار کرد: در چند سال گذشته سازوکار بازگشت ارز و تصمیمات صادراتی بسیار بوده است. پیامدهای منفی برای بخش اقتصادی کشور شرایطی ایجاد کرده است که دست صادرکنندگان ما بسته است و تصمیمی برای اصلاح یا حرکت مثبت در این زمینه گرفته نمی شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزایش قاچاق کالا در کشور را یکی از پیامدهای این مشکلات عنوان کرد و افزود: موانع زیادی برای ورود و خروج کالاها به نام های مختلف و عدم اقدام ایجاد می کنیم. صادرکنندگان ثبت شده در کشور هنر نیست زیرا ما به دنبال این هستیم که افزایش قاچاق برای کشور خوب نیست.

حمیدیان تصریح کرد: صادرکنندگان معتبر ما که سال ها در بازارهای خارجی اعتبار کسب کرده اند به دلیل محدودیت های ارزی نمی توانند به تجارت خود ادامه دهند و از سوی دیگر برخی سودجویان در بازار ارز به نام صادرکنندگان اقدام به واردات و صادرات غیرکارشناسی می کنند. این روند بر بازار و اعتبار اقتصاد ما تاثیر گذاشته است.

وی با طرح این سوال که چگونه صادرکننده و فعال اقتصادی ارز خود را به کشور پس ندهند، افزود: انتظارات بخش خصوصی از نمایندگان مردم در مجلس مشکل عدم اجرای معافیت کشاورزی است. بخش از بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط دولت و بانک تصمیم گیری می کند

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: قانون رفع موانع تولید مصوب مجلس است و در ماده 62 این قانون بر صحت مصوبات تاکید شده است اما چگونه یک دستگاه اجرایی استطاعت دارد که مصوبات را اجرا نکند و اخلال ایجاد کند. روند صادرات کشور و استان در این زمینه انتظار می رود مجلس این اقدام را به عنوان انفعال و ممانعت از اجرای قانون توسط قوه مجریه بپذیرد.

حمیدیان تصریح کرد: اینکه صادرکننده ما با وجود مشکلات داخلی و خارجی در حوزه تجارت بین الملل به صادرات خود ادامه می دهد و در نهایت با سلیقه برخورد می شود و همه ضررها بر عهده صادرکننده است صحت ندارد.

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات انجیر باید روند مشاهده شده در کشور در خصوص پسته خلاصه و اجرایی شود، تصریح کرد: کارت بازرگانی حدود 60 درصد از صادرکنندگان انجیر استان فارس که زیر 60 تعهدات ارزی خود را انجام داده اند. درصد با این مشکل مواجه است که انتظار داریم دولت برای فعالان اقتصادی این حوزه یک دوره یک ساله در نظر بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: با توجه به اینکه فصل تصویب بودجه است، انتظار داریم نمایندگان مردم در مجلس از ردیف ویژه تبصره 18 استفاده کنند که قرار بود برای کمک فنی و اعتباری به تولید و تخصیص داده شود. شرکت های صادراتی برای برخی از کالاهای تولیدی استان و کشور را در نظر می گیرند.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی صادرات و تسهیلات به بانک مرکزی، متأسفانه پرداخت وجوه حوزه صادرات استان در بانک ها کمتر از نیم درصد است که نشان دهنده تاخیر در تامین مالی است. بخش صادرات استان فارس از نمایندگان مردم فارس در مجلس انتظار داریم خط ویژه امدادی را در بودجه امسال مربوط به توزیع تولید، بسته بندی و صادرات محصولات انجیر زیر نظر انجیر ایرانی پیشنهاد و پیگیری کنند. اتحادیه.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: در سال های اخیر با تلاش مدیریت حفظ نباتات استان، بحث قرنطینه گیاهی انجیر به ویژه در زمینه صادرات به چین حل شده و اخیرا بازارهای جدیدی ایجاد شده است. ایجاد شده برای این محصول، از جمله بنگلادش، که نیازمند شرایط قرنطینه گیاهی باید توسط کمیته های مشترک با کشورهای مقصد پیشنهاد و تایید شود.

حمیدیان ادامه داد: از نمایندگان مردم در مجلس انتظار داریم در خصوص تسهیل و تعیین شرایط قرنطینه گیاهی با کشورهایی که بازار صادراتی هستند با وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه کنند و این موضوع را با کشورها حل کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: محصول انجیر یک علامت تجاری متمایز برای استان فارس است که اعتبار آن برای ما از ارز آن محصول بیشتر است، بنابراین احیا و تشکیل انجمن های شهرستان انجیر زیر نظر ایران را در نظر داریم. انجمن انجیر. در حال حاضر انجمن انجیر در 5 شهرستان انجیر تولید استهبان، نی ریز، داراب، کازرون و جهرم فعال است.

وی افزود: انجیر یک محصول درآمدزا برای کشور است به طوری که در حال حاضر ارزش صادرات این محصول حدود 40 میلیون دلار است که به طور بالقوه می تواند سالانه به 300 میلیون دلار برسد در حالی که محل معیشت برخی از مردم و کشاورزان ما انجیر کم است. درختان منطقه در طول سال که باید مورد توجه تصمیم گیرندگان این منطقه قرار گیرد.


آیا این خبر مفید بود؟