پیش بینی قیمت طلا، سکه، دلار و بورس در پایان سال/ کدام بازار بیشترین بازدهی را داشت؟

پیش بینی قیمت طلا، سکه، دلار و بورس در پایان سال/ کدام بازار بیشترین بازدهی را داشت؟

بررسی ها نشان می دهد در اولین ماه زمستان، دلار ۷.۴ درصد، سکه ۹.۶ درصد و طلا ۹.۷ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که بازدهی بازار سهام منفی است.

مریم فکری: این در حالی است که تنها چند ساعت تا پایان اولین ماه زمستان و دهمین ماه سال باقی مانده است که بررسی ها نشان می دهد در 30 روز گذشته بازارهای طلا، سکه، ارز و بورس تجربه کرده اند. بی ثبات ترین روزها؛ بنابراین دلار برای سرمایه گذاران خود 7.4 درصد، سکه 9.6 درصد و طلا 9.7 درصد بازدهی داشته است. این در حالی است که بازدهی بازار سهام منفی است.

دلار 3710 تومان افزایش قیمت داشت

3710 تومان عددی است که خریداران دلار در اولین ماه زمستان افزایش قیمت آن را تجربه کردند. آخرین قیمت ثبت شده دلار در بازار تاکنون 53 هزار و 696 تومان است که به این معنی است که قیمت دلار در آن بازه زمانی 7.4 درصد افزایش یافته است.

پیش از این رسانه بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: اکثر کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند که نوسانات اخیر در بازار ارز ناشی از دامن زدن به جو روانی است و مانند موارد قبل، با فروکش هیجانات موقتی، حباب دلار تخلیه می شود. و قیمت ها به سطح تعادل قبلی خود بازگشتند.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز هفته گذشته در نشست خبری در خصوص افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر اظهار داشت: بیشتر نوسانات ارزی در روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است؛ در حالی که قیمت ارز طی روزهای اخیر افزایش یافته است. به خصوص از زمان حمله به یمن، بلاتکلیفی را در کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرده است و با فروکش این التهابات، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم. همچنین توقف حرکت کشتی های چینی به مناسبت سال جدید و رشد تقاضا در حوزه حمل و نقل کالا نیز بی تاثیر از افزایش نرخ ارز نیست.

با این حال برخی کارشناسان اعداد جالبی در مورد قیمت واقعی دلار می دهند. اما محمدصادق الحسینی در یادداشتی در اینترنت می نویسد: اگر به مدل پولی نگاه کنیم، حد پایین و بالایی دلار با سال های پایه مختلف بین 50 تا 66 هزار تومان است، اما با سال پایه صحیح (که سالی است که با احتساب افزایش ناگهانی فروش نفت در سال جاری، نرخ ارز مشابه امسال است) قیمت آن حدود 50 هزار تومان است. اما رشد دلار از تیرماه سال آینده آغاز می شود.

بازار طلا بازدهی 9.7 درصدی را تجربه کرد

بازار طلا طی ماه گذشته 9.7 درصد بازدهی داشته است. هر گرم طلای 18 عیار نیز در این مدت 240 هزار تومان افزایش داشت و قیمت آن به 2 میلیون و 694 هزار تومان رسید.

محمد کیستی آرایی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین، درباره دلایل افزایش قیمت طلا در بازار گفت: در هفته های اخیر با توجه به اتفاقات سیاسی در بازار منطقه خاورمیانه، قیمت ارز در حال افزایش است. قیمت جهانی طلا نیز افزایش یافت. در نتیجه قیمت ها شروع به افزایش کردند و این باعث تقاضای کاذب در بازار شد.

البته به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اعلام بانک مرکزی مبنی بر فروش شمش در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران و فروش سکه جدید با طرح جدید، قیمت طلا کاهش یافته است. .

نادر بذرافشان با اشاره به پیش بینی آینده قیمت طلا خاطرنشان کرد: با سیاست و تدابیر جدید بانک مرکزی، قیمت طلا از اوج خود کاهش یافته است. اما هنوز به پیک های اولیه نرسیده و از قیمت های قبلی بالاتر است.

به گفته وی، برای پیش بینی روند قیمت ها در آینده باید به بازار جهانی، عرضه طلا در مرکز مبادلات و رویکرد بانک مرکزی توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ التهابی در بازار طلا وجود ندارد و بازار روند عادی خود را طی می کند، بنابراین امیدواریم ثبات این بازار ادامه داشته باشد و شرایط عرضه به گونه ای شکل بگیرد که متقاضیان بتوانند به راحتی نیاز خود را تامین کنند. . انجام دادن

سکه 9.6 درصد افزایش قیمت داشت

2 میلیون و 802 هزار تومان عددی است که بازار تغییر قیمت سکه امامی را تجربه کرده است. هر قطعه سکه امامی هم اکنون 31 میلیون و 751 هزار تومان قیمت دارد و این عدد نشان می دهد سکه در ماه گذشته 9.6 درصد افزایش قیمت داشته است.

اما آنچه در مورد قیمت سکه حائز اهمیت است به گفته فعالان بازار حباب 5 میلیون و 500 هزار تومانی قیمت سکه است. بر این اساس فعالان بازار سکه می گویند تعداد واقعی سکه ها حدود 25 میلیون تومان است.

ولیاله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی معتقد است؛ تنها راه کاهش و از بین بردن حباب سکه، افزایش عرضه است. به گفته وی، حتی اگر بانک مرکزی نسبت به رشد حباب ارز بی تفاوت باشد، باید مشکل حباب ارز حل شود. حباب سکه می تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد، بنابراین بانک مرکزی می تواند اثر منفی ناشی از حباب سکه را خنثی کند که می تواند با افزایش عرضه، ثبات بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

سیف بیان کرد: افزایش عرضه سکه برای کاهش حباب قیمت در بازار روشی رایج است و در گذشته این اقدام از طریق حراج سکه در بانک کارگشای انجام می شد اما امروزه این اقدام از طریق مزایده از طریق مرکز مبادلات ارزی انجام می شود. و طلا گفت: از لحاظ تاریخی بانک کارگشای عامل مداخله در بازار طلا بود و بانک مرکزی سعی کرد از طریق حراج سکه وارد بازار طلا شود تا نرخ بازار طلا متعادل شود و در نتیجه حباب از بین برود. این اقدام تا رفع حباب قیمت ادامه خواهد داشت.

بازار سهام سقوط کرد

با این حال در حالی که بازار طلا، سکه و ارز در یک ماه گذشته بازدهی مثبتی داشته اند، روند بازار سرمایه بازدهی منفی خود را نشان می دهد. بررسی ها نشان می دهد شاخص بورس در ماه گذشته از 2 میلیون و 210 هزار و 217 واحد به 2 میلیون و 166 هزار و 944 واحد کاهش یافته است.

تحلیلگران بازار معتقدند که نوسانات بازار سهام طبیعی است. مجید عبدالحمیدی کارشناس و فعال بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص وضعیت این روزهای بورس گفت: با توجه به سه مولفه نرخ ارز (دلار)، تورم و قیمت های جهانی باید پیش بینی می شود که اگر سیاست فعلی دولت باید کنترل ارز و مهار تورم باشد، تنها با توجه به مولفه قیمت های جهانی و تاثیر آن بر صنایع و شرکت های وابسته در بورس، بیشتر محسوس می شود و شرکت هایی که درگیر هستند. با استفاده از این مولفه و تولید تقریباً بر اساس ارزش اسمی، می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: اکنون در شرایط رکود بازار که ممکن است فعلاً به دلیل نوسانات محدود و ارزش معاملات ضعیف ادامه یابد، انتظارات بازار باید واقع بینانه تر از سهامداران باشد. از سوی دیگر، فرآیند تحلیل و توجه به گزارش ها و صورت های مالی به ویژه در 9 ماهه ای که به آرامی روی کدال مستقر شده و توجه به دو مولفه سودآوری و نقدینگی شرکت ها و بر این اساس، پرداخت توجه به روش های ارزش گذاری سهام برای خرید بهترین سهام، بر خلاف دو ماه صعودی در آغاز سال 1402 که بازار فضای زیادی برای نوسان داشت، اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: میزان ورود پول جدید، سرمایه گذاران جدید و بهبود ارزش معاملات نیز در نیمه دوم سال 1402 بسیار حائز اهمیت است.

عبدالحمیدی تصریح کرد: پیش بینی می شود در صورت عدم اتفاق خاصی و تداوم وضعیت موجود در دی ماه، بسیاری از بلاتکلیفی ها در دو ماه پایانی سال برطرف شود، بنابراین فضای بازار سرمایه نیز اندکی بهتر شود.

وی خاطرنشان کرد: این نکته وجود دارد که در صورت داشتن طرح معاملاتی می توانید در بازار سرمایه با ریسک های فراوان صبور باشید و با خریدهای صحیح و به موقع سرمایه گذار باقی بمانید.