کاهش 85 درصدی تلفات جانوران در دهکده طبیعت / شهرداری قزوین ماهانه یک میلیارد تن هزینه دارد



روستای طبیعی قزوین در شمال استان و در دامنه کوه البرز قرار دارد که به پارک حیوانات و یکی از زیباترین زیستگاه های کشور برای زندگی انواع جانوران تبدیل شده است.



در ابتدای تجربه این سفر با استقبال مسئولان روستا روبرو می شویم که ما را تا اتاق جلسه همراهی می کنند.




وجود 60 گونه جانوری در مرکز پارک باراجین قزوین

مدیر دهکده طبیعت قزوین در حاشیه این بازدید گفت: دهکده طبیعت قزوین اولین بوم پارک گردشگری، آموزشی و پژوهشی کشور است که در زمینی به وسعت هفت هکتار با 60 گونه جانوری در مرکز پارک براژین واقع شده است. .

f37e7ac8 b392 4f62 b745 fc86506c59e0 خبر خاکستری



عسگر حبیبی می گوید: دهکده طبیعت قزوین را می توان پناهگاه حیوانات وحشی دانست که از سوی سازمان محیط زیست به عنوان بهترین مرکز نگهداری از حیوانات کشور انتخاب شد.



وی ادامه داد: فعالیت های مختلفی در روستای طبیعی قزوین در حال انجام است که از آن جمله می توان به مرکز آموزشی حمایت از حیوانات و دانش آموزان، مرکز توانبخشی حیوانات وحشی و آزمایشات ژنتیکی برای افزایش نسل حیوانات مزرعه اشاره کرد.



مدیر دهکده طبیعت قزوین می گوید: دهکده طبیعت قزوین دارای حیوانات مختلفی است. واحد قرنطینه روستایی نسبت به انجام معاینات بهداشتی و در صورت نیاز فعالیت های درمانی حیوانات آسیب دیده که پس از درمان در محیط باقی می مانند و در غیر این صورت برای ادامه درمان در همان اتاق نگهداری می شوند.




تامین کلیه هزینه های پرورش حیوانات در روستا توسط شهرداری

حبیبی در تشریح هزینه های پرورش دام گفت: هزینه پرورش دام ماهیانه یک میلیارد تن است که همه آن از سوی شهرداری تامین می شود و هیچ ارگانی کمکی بین آنها ندارد.



جاذبه طبیعی دهکده طبیعت قزوین باعث می شود هر ساله به عنوان یک مقصد گردشگری مورد توجه گردشگران قرار گیرد. وی در این خصوص گفت: درآمد این روستا از فروش بلیت در سال گذشته حدود 700 میلیون تن بوده است که با کاهش تاج و افزایش بازدیدکنندگان امسال درآمد بیشتری کسب شد.



به گفته مدیر شهرک طبیعت قزوین امسال 85 درصد تلفات جانوران نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است و این روستا همواره پناهگاه حیوانات آسیب دیده بوده و تلفات حیوانات به دلایل مختلف رخ داده است.

حبیبی بیان می کند: خدمات دامپزشکی روستا توسط گروه دامپزشکی انجام می شود و تمامی برنامه های روستا پس از مشورت، اخذ نظر کارشناسی و تایید کمیسیون مربوطه انجام می شود.




جمعیت حیوانی اشباع روستای طبیعی قزوین

وی در پایان یادآور می شود: هزینه های درمان و غذای حیوانات بسیار زیاد است و کمک مالی نداریم و تمام هزینه ها بر عهده شهرداری است.



هرمز محمودی با اشاره به روستای با طبیعت حداکثری می گوید: این روستا یک مدرسه طبیعی در کشور است که ساخت آن در سال 1379 با تصویب هیئت مدیره پارک ها و فضای سبز آغاز شد و قزوین به عنوان اولین استان شمال کشور. با تأسیس دهکده طبیعت معرفی شد.



محمودی اذعان داشت: فعالیت های این روستا برای شهرداری سودی ندارد، اما دارای توجیهات فرهنگی، آموزشی و گردشگری است. امروزه به نظر می رسد که جمعیت گونه های جانوری اشباع شده است.



این کارشناس محیط زیست بیان می کند: تقریبا تعداد قابل توجهی از دانش آموزان استان قزوین از دهکده طبیعت بازدید کرده اند و این بازدید در افزایش دانش و وزن علمی آنان موثر خواهد بود.



وی می گوید: با احیای بعد تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه و راه اندازی دهکده طبیعی شهرداری قزوین، تعداد اسکان مسافران افزایش یافته و بر تعداد گردشگران نیز افزوده شده است.



محمودی بیان می کند: باغ های سنتی قزوین روزگاری برای عموم شناخته شده بود و امروز متأسفانه در معرض تهدید قرار گرفته است. بنابراین باید طوری برنامه ریزی کنیم که این ارزش های مهم علمی و فرهنگی برای نسل های آینده باقی بماند.



سخنان بوم شناس به پایان رسید و زمان بازدید از سکونتگاه طبیعی فرا رسیده است. بازدید از نقاط مختلف روستا از جمله باغ پرندگان، پرندگان شکاری، آکواریوم، خزندگان، شکارچیان و علفخواران وحشی از جمله مکان هایی است که برای این بازدید در نظر گرفته شده است.

باید بگویم؛ دهکده طبیعت قزوین ظرفیت عظیمی دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان و متولیان امر است. امیدواریم با مدیریت جدید شهرک طبیعی شاهد اتفاقات مثبت و ارائه این گنجینه ارزشمند باشیم.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید