کشورهای آفریقایی در مجامع بین المللی از ایران حمایت می کنند


ساعت: 23:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896988

یک وب سایت تحلیلی می گوید ایران به دنبال تنوع بخشیدن به سیاست خارجی خود و ایجاد فرصت های اقتصادی در قاره آفریقا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک سایت انگلیسی در مقاله ای به تلاش های دستگاه دیپلماسی ایران برای تقویت روابط با کشورهای آفریقایی پرداخت و نوشت که ایران اخیرا ارتباطات خود را با کشورهای قاره آفریقا افزایش داده است.

پایگاه اینترنتی العربی روز دوشنبه نوشت تهران در تحقق اهداف اقتصادی و استراتژیک خود در آفریقا پیشرفت هایی داشته است و حتی در صورت احیای برجام احتمالا حضور گسترده ای در این قاره خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که مذاکرات برای احیای برجام هیچ پیشرفتی نداشته است، ایران خواهان تثبیت موقعیت خود در سایر نقاط جهان است. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، اخیراً بر لزوم بازنگری در روابط تاکید کرده و تصریح کرده است که آفریقا یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی دولت وی و ایران شریک قابل اعتماد کشورهای آفریقایی است.


فرصت های تجاری در آفریقا

این وب سایت می گوید قاره آفریقا پر از فرصت ها است و می تواند به ایران کمک کند تا نفوذ خود را هم در سطح منطقه ای و هم در سطح جهانی گسترش دهد و همچنین بازارهای جایگزین و فرصت های تجاری را فراهم کند.

در همین راستا، اخیراً یک هیئت تجاری 60 نفره از موریس در تاریخ 16 اوت (سه شنبه، 25 مرداد) برای تقویت روابط به ایران سفر کرد و چند روز بعد، حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران برای اولین سفر خود به آفریقا پس از آن سفر کرد. یک قاره شد. امیر عبداللهیان به مالی، تانزانیا و زنگبار سفر کرد و به همراه تیمی از کارشناسان اقتصادی چندین نشست عالی با سران آفریقا برگزار کرد.

با ادامه این مقاله، چندین عامل اصلی پشت حضور رو به رشد ایران در آفریقا وجود دارد. اولاً، مانند طرح «نگاه به شرق»، رابطه با آفریقا می تواند به بهبود وجهه جهانی ایران کمک کند.


رویکرد نگاه به آفریقا در دولت ریاست جمهوری

یک دیپلمات اروپایی مستقر در اسلام آباد گفت: سفر اخیر عبداللهی به آفریقا را باید در چارچوب رویکرد جدیدی به کشورهای آفریقایی خواند که رئیس جمهور بعد از ریاست جمهوری سال 2021 ترویج می کند. دوم اینکه روابط اقتصادی با آفریقا در گذشته به ایران کمک کرده است تا اجتناب از تحریم های اقتصادی

پروفسور مایکل تانچوم، عضو اندیشکده خاورمیانه و عضو ارشد مؤسسه مطالعات اروپایی و امنیتی اتریش، گفت: گسترش حضور ایران در آفریقا بر اساس سیاستی مبتنی بر همبستگی ضد غربی و جستجوی فرصت‌های اقتصادی است. برای دور زدن تاثیر تحریم ها

این ماده همچنین بیان می‌کند که حتی در صورت لغو برجام و تحریم‌ها، ایران از روابط آفریقایی خود سود بیشتری خواهد برد. با وجود حجم تجارت کشورهای آفریقایی به ارزش هزار میلیارد دلار، تجارت آنها با ایران کمتر از یک میلیارد دلار است.




کشورهای آفریقایی در مجامع بین المللی از ایران حمایت می کنند

محمدصادق کنازاده، رئیس اداره امور آفریقا در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تعداد مراکز تجاری در آفریقا تا سال آینده از 3 به 10 مرکز افزایش می یابد.

به گفته این وب سایت، مزایای ارتباط بیشتر ایران با کشورهای آفریقایی این است که کشورهای آفریقایی بیشتر از ایران در سازمان ملل و سایر سازمان های منطقه ای و بین المللی حمایت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید