کیف: قطع روابط دیپلماتیک با ایران به رفتار این کشور به ویژه در زمینه جنگ در اوکراین بستگی دارد

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه با بی‌بی‌سی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین با تامین پهپادهای جنگی این کشور تاکید کرد و گفت که احتمال قطع روابط دیپلماتیک با ایران به «رفتار» تهران به ویژه بستگی دارد. در چارچوب حمله، روسیه به اوکراین وابسته است.

کلبا افزود: این تصمیم “هر لحظه می تواند با رئیس جمهور در میان بگذارد، موضوعی است که در حال حاضر در حال بحث است.”

وزیر امور خارجه اوکراین درباره روابط کشورش با ایران گفت: ما از گذشته تا کنون به ایران آسیبی نزده ایم. آنها شروع به تحویل پهپادهای کامیکازه به روسیه کردند و از خطوط قرمز عبور کردند.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران و روسیه ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین را رد کردند. روسیه مدعی است که از پهپادهای ساخت اوکراین استفاده می کند.

در همین راستا ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود در این خصوص اظهار داشت: اخیراً مذاکراتی بین دو هیئت ایرانی و اوکراینی در خصوص ادعاهای اثبات نشده علیه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه صورت گرفته است. پهپادها با کمک دولت دوست در کشور ثالث صورت گرفت و اعضای فنی و متخصص هر دو کشور به عنوان بخشی از هیئت های دو کشور حضور داشتند و شواهد و ادعاهای مطرح شده مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هیئت جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات مطرح شده از سوی هیئت اوکراینی در این جلسه توضیحات لازم را ارائه کرد و در این زمینه هیچ مدرکی وجود نداشت. از طرف اوکراینی یا سایر کشورهایی که چنین اتهاماتی علیه ایران مطرح شده و مطرح نشده است.
کنعانی اضافه کرد: در این چارچوب مقرر شد هیئت ها به کشورهای خود بازگردند تا در صورت نیاز مذاکرات ادامه یابد.
وی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای مقصر دانستن ایران در جنگ اوکراین گفت: این اتهامات بر اساس تداوم رفتار سیاسی غلط آنها مبنی بر اعمال فشار سیاسی بر ایران است. ایران بارها این اتهامات را رد کرده و بر مواضع اصولی خود در قبال این بحران تاکید کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ایران طرف جنگ نیست و به شدت معتقد است که راه حل این جنگ و بحران سیاسی است.

دیدگاهتان را بنویسید