۱۰ نیروگاه در مسیر اتصال به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی/ عملیات اتصال نیروگاه گلستان آغاز شد

پروژه اتصال 10 نیروگاه حرارتی کشور به خطوط لوله فرآورده های نفتی برای حذف سوخت گیری از تانکرها و کاهش هزینه های حمل و نقل سوخت، پایداری نیروگاه ها در فصول سرد سال، کاهش اثرات زیست محیطی تردد تانکرهای سوخت و ترافیک جاده ای در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری موج


اتصال عملیات اجرایی نیروگاه علی آباد گلستان به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی آغاز شده این پروژه از طریق خط لوله 8 اینچ نفت و گاز به طول 3200 متر به فشارشکن علی آباد و از طریق آن به خط لوله 10 اینچ فرآورده های نفتی علی آباد – شاهرود متصل می شود.

در پی اتصال نیروگاه شهید سلیمی نکا به شبکه خط انتقال فرآورده های نفتی در سال گذشته، این پروژه دومین گام در اجرای برنامه اتصال 11 نیروگاه بزرگ کشور به شبکه سراسری خط لوله انتقال فرآورده های نفتی است. دارای مزایای مهمی از جمله جلوگیری از قاچاق سوخت، کاهش خطر تصادفات جاده ای و جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی ناشی از کارکرد تانکرها، کاهش هزینه صنعت نفت برای حمل سوخت به نیروگاه و از همه مهمتر ایجاد ایمن ترین راه ممکن است. حمل و نقل مواد نفتی، به عنوان مثال. شبکه خط لوله

سوخت اصلی نیروگاه های کشور گاز طبیعی اما در شرایطی که محدودیت‌هایی در تامین سوخت گاز برای بخش نیروگاهی وجود خواهد داشت، باید از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنیم.

بدون شک اتصال نیروگاه ها به شبکه سراسری خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی، طرحی راهبردی و موثر است که با حذف سوخت از تانکرها و جایگزینی آن با حمل فرآورده های نفتی از طریق خطوط لوله، علاوه بر پایداری سوخت رسانی به تاسیسات برق در فصول سرد سال، کاهش هزینه های حمل و نقل سوخت، کاهش احتمال دریافت سوخت آلوده، کاهش اثرات زیست محیطی تردد تانکرهای سوخت و کاهش ترافیک جاده ای را شاهد خواهیم بود.

پیش از این 27 نیروگاه به خطوط لوله نفت وصل شده بود و با اتصال نیروگاه نکا به خطوط لوله نفت در سال گذشته، هم اکنون 10 نیروگاه در یزد، تابان، خرم آباد، علی آباد، سیرجان، شریعتی، کاشان، شهید، بهشتی وجود دارد. لوشان، ایسین و همگان در شرف تماس با خطوط مذکور هستند.

در واقع اتصال تمامی این 11 نیروگاه به شبکه سراسری خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی از انتقال سالانه 1.5 میلیارد لیتر فرآورده های نفتی توسط تانکرهای جاده ای جلوگیری می کند و تردد صدها تانکر را از جاده های برون شهری کشور حذف می کند.

با حذف تردد تانکرها ضمن کاهش تردد برون شهری از خسارات احتمالی تردد این تعداد تانکر از جمله تصادفات احتمالی جلوگیری می شود و در مصرف گازوئیل مصرفی برای سوخت این تانکرها صرفه جویی می شود. آیا هم اثر اقتصادی مثبت خواهد داشت و هم بر محیط زیست.

یکی از مشکلاتی که نیروگاه ها در سوخت رسانی زمستانی با آن مواجه هستند تداوم هوای سرد و شرایط نامساعد جوی در فصل زمستان است که گاهی اوقات حرکت تانکرهای سوخت رسان را مختل می کند و به دلیل پوشیده شدن برف جاده های منتهی به نیروگاه، سوخت مایع تا حدودی تامین نشده است. به موقع رسید تا برق تولید کند. با اتصال کامل نیروگاه ها به ویژه نیروگاه های واقع در استان های شمالی به شبکه خطوط لوله نفت، این چالش به طور کامل حل می شود.



آیا این خبر مفید بود؟