آب موجود در بدن باعث تلفات زنجیره ای در منطقه تربت حیدریه شد


ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879448

یکی از مرگبارترین اتفاقات سال های اخیر در منطقه تربت حیدریه غرق شدن کودکان، نوجوانان و جوانان و حتی میانسالان در دریاچه های کشاورزی بوده است که منجر به تلفات زنجیره ای مردم این منطقه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; با جستجوی ساده در صفحات روزنامه ها و خبرگزاری ها، این فهرست مرگبار می تواند ده ها صفحه ادامه پیدا کند، فهرستی از افرادی که هنگام عبور از یک حوضچه مزرعه چند منظوره به طور ناگهانی لیز خوردند و در یک استخر افتادند. وجود آب در بدن وجود دارد و از آنجایی که خروج از این دریاچه های کشاورزی تقریبا غیرممکن است، زندگی آنها به پایان می رسد.

هر کدام از این اتفاقات خانواده ای را غمگین و اندوهگین کرده است، اما برخی از آنها آنقدر تلخ است که هرگز فراموش نمی شود، مانند حادثه مرگباری که در بهار امسال در روستای سرگلون از توابع شهرستان زاوه در منطقه تربت رخ داد. حیدریه که طی آن دو پسر 13 ساله در حوضچه مزرعه غرق شدند یا افراد جوان و میانسال دیگری غرق شدند و هر کدام برای کمک به دیگری وارد آب شدند و در نهایت همگی جان باختند.

همچنین حادثه چهار روز پیش در روستای زرمر از توابع تربت حیدریه که باز هم پسر 15 ساله دیگری را در استخر نگهداری محصولات کشاورزی کشته و خانواده ای را ویران کرد.

غرق شدن در دریاچه های کشاورزی معمولاً یک سری مرگ و میر است که اغلب به این دلیل است که پس از افتادن شخصی در دریاچه، اعضای خانواده یا دوستان برای نجات او به داخل آب می پرند، اما در بیشتر موارد نمی توان غرق شد و نجات یافت. ، و بنابراین تعداد قربانیان گاهی به دو یا سه نفر هم می رسد، اما سوال اصلی این است که چرا این استخرها اینقدر ضرر می کنند؟

عدم وجود حصار یکی از مهم ترین عوامل تصادفات مرگبار در دریاچه های کشاورزی است که این آب انبارها در باغ ها یا زمین های کشاورزی قرار دارند و در بسیاری از موارد افراد هنگام عبور از نزدیک استخر به داخل آب می افتند و برای کمک به آنها اقدام به کمک به آنها می کنند. غرق می شوند و می میرند یا در تابستان گرم عده ای از نوجوانان و جوانان غافل از اینکه این استخرها می توانند خطرناک و کشنده باشند به بهانه آب بدن در دام مرگ می افتند.

یکی از مرگبارترین اتفاقات سال های اخیر در منطقه تربت حیدریه غرق شدن کودکان، نوجوانان و جوانان و حتی میانسالان در دریاچه های کشاورزی بوده است که منجر به تلفات زنجیره ای مردم این منطقه شده است.


2 غرق شدگی در ماه در منطقه تربت حیدریه

رئیس هیئت شنا و پرش تربت حیدری در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بر اساس آمار از ابتدای امسال به طور میانگین 2 نفر در دریاچه های کشاورزی ذخیره سازی این منطقه غرق و جان خود را از دست دادند.

مرادزاده گفت: بیشتر این استخرها فاقد مجوز هستند و شرایط ایمنی را رعایت نکرده اند. وی گفت: یکی از موارد مهم ساده سازی در ساخت این استخرها است که گاهی نشان می دهد فنس کشی نشده و یا مواردی که باید رعایت شود در آب انجام نمی شود.

وی گفت: کشاورزان و باغداران باید برای جلوگیری از بروز حوادث در هنگام غرق شدن در دریاچه ها برای ذخیره آب در مزارع و باغات اقدامات لازم را انجام دهند.

مرازاده افزود: اگرچه دریاچه های مزرعه ای در مزارع و باغ ها فقط برای ذخیره و استفاده از آب ایجاد می شوند، اما متاسفانه با گرم شدن هوا به ویژه در فصل تابستان، عده ای که اغلب نوجوانان و جوانان هستند وارد آن می شوند تا بتوانند آب را ذخیره کنند. آب تنی و تفریح.» ذوب می شوند که گاهی اتفاقات ناخوشایند و جبران ناپذیری رخ می دهد که نتیجه ای جز پشیمانی و پشیمانی ندارد.

رئیس هیئت شنا و پرش تربت حیدری گفت: اکثر حوضچه های ذخیره آب کشاورزی در مراتع و باغات ناایمن بوده و هر از چند گاهی باعث بروز حوادث می شوند، لذا در نرده های استاندارد علائم هشدار دهنده عمق و خطر غرق شدن نصب می شود، نردبان دریانوردی، نصب لوله ها، طناب ها، حلقه های بلند و چوب های بلند در دریاچه های کشاورزی نیز برای نجات جان افراد غرق شده مورد نیاز است.

وی افزود: متأسفانه در برخی موارد حیواناتی که در حین نوشیدن آب به این مکان ها می آیند به صورت ناخواسته در آب سقوط کرده و تلف می شوند و در صورت وجود حصار چنین حوادثی رخ نمی دهد.

مرادزاده گفت: خانواده هایی که برای کار یا گذراندن اوقات فراغت به مراتع، باغ ها، سدها، برکه ها و رودخانه ها می روند باید مراقب فرزندان، نوجوانان و جوانان خود باشند و آنها را تنها نگذارند زیرا کوچکترین بی توجهی می تواند عواقب تلخ و ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد. برای عزیزانشان که چیزی جز زندگی پر از غم و اندوه برای خانواده باقی نخواهد گذاشت.

وی گفت: افرادی که با هنر شنا آشنایی ندارند به هیچ وجه وارد آب نشوند زیرا بسیار خطرناک است و می تواند منجر به مرگ باورنکردنی آنها شود.


ایمن سازی و آموزش عمومی یک ضرورت است.

رئیس هیئت شنا و پرش تربت حیدری با بیان اینکه برای ایمن سازی این استخرها برنامه داریم و آموزش همگانی در نظر گرفته شده است و به جهاد کشاورزی و شورای تامین شهرستان نامه می دهیم و افزود: رودخانه های غواصی، دریاچه های کشاورزی، دریاها، کانال ها و استخرهای سرپوشیده به ترتیب مکان هایی هستند که بیشترین تعداد غرق شدگی را دارند.

مرادزاده دلایل دیگر این حوادث را برشمرد و گفت: نبود یا نبود مکان سالم و ایمن برای شنای تفریحی در برخی شهرهای منطقه، عدم آموزش عمومی، تخلف صاحبان استخرهای کشاورزی در عدم رعایت نکات ایمنی در نگهداری از این استخرها، عدم بازرسی دوره ای جهاد کشاورزی به عنوان متولی ساخت این دریاچه ها را می توان بخشی از دلایل این روند غم انگیز در دریاچه های کشاورزی عنوان کرد.

وی اعلام کرد: قبل از صدور مجوز، آمادگی داریم با همکاری جهاد کشاورزی، آموزش های لازم را در خصوص نگهداری و توصیه های ایمنی این استخرها به مالکان ارائه کنیم.

مرادزاده تعهد محضری مالکان به رعایت کلیه نکات ایمنی توسط جهاد کشاورزی را یکی دیگر از عوامل بازدارنده برای جلوگیری از چنین حوادثی دانست.

وی گفت: گاهی خروج از دریاچه های کشاورزی تقریباً غیرممکن است زیرا مواد به کار رفته در بدنه این دریاچه ها به گونه ای است که برای جلوگیری از غرق شدن نمی توان از آن بالا رفت، بنابراین خارج شدن از آن غیرممکن است. حتی غواصانی که در هنگام حادثه (غرق شدن) وارد دریاچه های کشاورزی می شوند، می توانند با کمک طناب نجات یا نردبان از آنها خارج شوند.
.
رئیس هیئت شنا و پرش تربت حیدریه گفت: متاسفانه جان باخت.


قایق نجات تربت حیدریه به 500 میلیون تن تجهیزات غواصی نیاز دارد


7b5eca39 b2c8 474e ad7d 3747342326d3 خبر خاکستری

حمید رضایی رئیس هیئت نجات غریق و غواص تربت حیدریه با بیان اینکه این هیئت از امکانات لازم برای نجات غریق برخوردار نیست، افزود: در حال حاضر 12 غواص آموزش دیده داریم که آموزش های لازم را گذرانده و یک گواهینامه ستاره دریافت کرده اند که 2 نفر از آنها تعدادی این افراد تکنسین پزشکی، دو نفر دیگر آتش نشان و بقیه اعضای ناجیان غریق شهر هستند و به صورت حرفه ای فعالیت می کنند.

وی افزود: تجهیزات ویژه و تجهیزات نجات غریق نداریم و فقط دو دست لباس غواصی شخصی دارم که در حال حاضر فرسوده شده است اما بهترین تیم شهر را داریم و به امکانات و تجهیزات نیاز داریم.

رضایی با بیان اینکه تجهیزات امداد و نجات در منطقه نیازمند وام 500 میلیون تومانی است، افزود: در حال حاضر امکانات و تجهیزاتی برای چهار نفری که قصد ورود به آب را دارند نداریم. از سوی دیگر باید از طریق سازمان های مختلف و ستاد مدیریت بحران حمایت شود.»

رئیس هیئت نجات غریق و غواص تربت حیدریه گفت: این اولین دوره آموزشی تک ستاره است و دوره آموزشی و گواهینامه دو ستاره را در کشم با هزینه 10 میلیون تن دریافت کردم، یعنی یک دوره آموزشی. شخص باید رهبر تیم باشد.» و دیگران به کمک او می آیند زیرا ممکن است با غواص مشکل داشته باشید.

گفت: ستاره غواص نمی تواند به تنهایی زیر آب برود و باید دو یا سه ستاره همراه خود داشته باشد که در غرق شدن مثمر ثمر باشد.

رضایی به برخی از دلایل غرق شدگی های اخیر اشاره کرد و افزود: فنس کشی استخرهای نگهداری محصولات کشاورزی که 30 درصد آنها فنس کشی نشده اند و یا در صورت فنس کشی کف نرده ها به طور کامل بسته نشده است. از طرفی اغلب تابلوهای هشداردهنده و عمق استخر نصب نمی شوند.» و این باعث می شود که افراد در هوای تابستان به بهانه آب در بدن جان خود را از دست بدهند.

وی افزود: کشاورزان می توانند با لوله های آب یک تی شش متری درست کنند یا بیست لیتر آب خالی یا بطری های 1.5 لیتری یا اقاقیا خالی در حوضچه هایی که در چهار طرف استخر شناور هستند قرار دهند. متر یا نمی خواهند حداقل یک لاستیک را در داخل استخرها خرج کننداطمینان حاصل کنید که افراد در صورت غرق شدن می توانند نجات یابند.


فعالیت 900 دریاچه کشاورزی در تربت حیدریه

محمدی رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه از بهره برداری 900 انبار کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: اکثر این انبارهای کشاورزی فاقد مجوز بوده و اخطارها و تذکرات لازم را دریافت کرده اند.

وی افزود: در بازدیدی که در سال گذشته از برخی استخرهای دارای پروانه یا غیرمجاز داشتیم، در بررسی موانع و معایب تذکرات و تذکرات لازم به صاحبان این استخرها داده شد.

محمدی با بیان اینکه در سال گذشته به حدود 700 نفر در خصوص ایمنی دریاچه های کشاورزی اخطار داده شده است، افزود: تذکر و اخطار وظیفه ماست نه برخورد با آنها، بنابراین موارد ایمنی استاندارد لازم را به اطلاع آنها خواهیم رساند. “


بزرگترین عیب غرق شدگی عدم آموزش و پیشگیری است


e68555f0 3b56 4b38 996f fcd882e91247 خبر خاکستری


ابوالفضل پور عمی امداد و نجات هلال احمر تربت حیدریه در این خصوص گفت: الگوی مدیریت بحران در کشور به گونه ای است که وارد فاز بحران نمی شویم و متحمل تلفات نمی شویم بنابراین اگر بخواهیم بزرگترین مشکل غرق شدگی باشد. ، در مورد سدهای سدهای زمینی و دریاچه های کشاورزی صحبت کنیم عدم آموزش و پیشگیری لازم.

وی گفت: سطح آگاهی مردم در این مناطق بسیار پایین است و آگاهی لازم صورت نگرفته است و می طلبد هلال احمر، آتش نشانی، شهرداری و مدیریت بحران به طور جدی به این موضوع رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید