وضعیت نابسامان آستان مقدس احمد الرضا(ع)/ گردشگری مذهبی راهکاری برای توسعه پایدار منطقه تربت حیدریه


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898193

حرم مطهر احمد الرضا (علیه السلام) در پنج کیلومتری جنوب شهر تربت حیدریه در مسیر تردد میلیونی زائران حرم مطهر رضوی، ظرفیت تبدیل شدن به قطب اقتصادی و گردشگری این منطقه را دارد. که این روزها به دلیل بی توجهی مسئولین دچار نابسامانی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; بقاع و امامزادگان متبرک برای عاشقان عصمت و طهارت (ع) فرصت های فراوانی برای زیارت و سفر دارد، گام نهادن در سفری که تا مکانی معنوی و فراتر از زیبایی های عالم مادی را در بر می گیرد، لذت بخش است. تجربه به یاد ماندنی

در حال حاضر گردشگری مذهبی یکی از جذاب ترین جنبه های سفر است که به دنبال نشاط معنوی مردم است و در ایران طرفداران زیادی دارد.

مهاجرت نوادگان ائمه به ایران به دلیل ظلم و ستم حاکمان به ویژه بنی امیه در سال های 67 تا 132 هجری قمری بوده است و بر این اساس بیش از هشت هزار بقعه متبرکه و بنای مذهبی در ایران وجود دارد.

روستای بوری آباد در 5 کیلومتری جنوب شهر تربت حیدریه در جاده جنوب خراسان واقع شده است، در میان سرو بلند سمت چپ جاده، گنبد زیبایی به چشم می خورد که با امامزاده تداعی می شود. سلطان احمد الرضا از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام.


c3e1f86c bc83 4861 9e41 941cb7a23d74 خبر خاکستری

روستای بوری آباد که بوری آباد و بری آباد نیز نامیده می شود با 126 خانوار جمعیت در 5 کیلومتری جنوب غربی شهرستان تربت قرار دارد که رشته کوه بزمای و کوه حسن گل در نقطه ای از قسمت جنوبی به هم می رسند. از شهر و راه دشت مه ولات از تنگه می گذرد از پست خود می گذرند، زاویه باز شدن این ارتفاعات همان جایی است که روستای مشجر بوری آباد در آن قرار دارد.

در فصول خوب سال، باغ وسیع مزار محل زائران و مسافران است، از هر طرف صحن درهایی به باغ مزار تعبیه شده است و در اطراف مزار به جز فضای زیر، هیچ گونه گیاهی و جانوری دیگری دیده نمی شود. گنبد.

حرم مطهر احمد الرضا علیه السلام در مسیر تردد میلیونی زائران حرم مطهر رضوی قرار دارد اما متأسفانه این ظرفیت بی نظیر مغفول مانده و وضعیت نابسامان آن موجب بی رغبتی زائران و مسافران شده است. در این حرم .


ea9767dc 5287 43ae 82b0 6f1dba57cb31 خبر خاکستری

این در حالی است که بهبود زیرساخت های اماکن مذهبی که ظرفیت گردشگری دارند، موجب توسعه منطقه و ایجاد اشتغال پایدار می شود.

بلوار منتهی به حرم مطهر احمد الرضا علیه السلام که در کنار جاده اصلی تربت حیدریه قرار دارد، فرصت مناسبی را فراهم می کند که می تواند زائران و مسافران را به ویژه در ایام نوروز و تابستان که نیاز به ویژه دارد، جذب کند. توجه مسئولان و حمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی این است که بتوانیم این نقطه در جنوب شهرستان تربت حیدریه را به یک بندر اقتصادی و گردشگری تبدیل کنیم.


اختصاص 10 میلیارد ریال برای آستان مقدس احمد الرضا علیه السلام


8b7c56ff e8be 4cd1 9052 b6d9e28b2762 خبر خاکستری

حجت الاسلام نوائیان رئیس کمک ها و امور خیریه تربت حیدریه با بیان اینکه سال گذشته 150 میلیون تومان از محل اعتبارات استانداری برای ارتقای این آستان مقدس تخصیص داده شد، افزود: همچنین با رایزنی های انجام شده از سوی هیئت امنا. و اداره اوقاف مبلغ 10 میلیارد ریال اعطا شد که قول مساعدت را از سفر معاون استاندار دریافت کردیم.

وی در خصوص اوضاع نابسامان ورودی آستان گفت: به هر حال هر آبادی ویرانه ای دارد، بنابراین بنابر تصمیم، خرابه هایی که پیش از این با کمک میراث فرهنگی ساخته شده بود به فرش موزاییکی تبدیل می شود که حدود 500 متر آن از این میزان است. تکمیل می شوند.

نواییان تصریح کرد: هزینه بلوار منتهی به امامزاده که راه دسترسی اصلی است افزایش یافته و با جذب اعتبارات جدید کار ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید