آرام شدن بازار مسکن، آمارها نشان می دهد


ساعت: 10:25
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882808

بررسی های میدانی نشان دهنده کاهش سرعت معاملات و در نتیجه ثبات نسبی قیمت مسکن در تیرماه است. این کاهش پس از افزایش معاملات بازار مسکن در اردیبهشت و خرداد رخ داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با شروع فصل تابستان و ورود به اوج حرکت، برخی از فعالان بازار مسکن انتظار رونق این بازار را داشتند. اما گزارش های میدانی از کاهش معاملات و ثبات قیمت ها حکایت دارد. تحلیل برخی کارشناسان این است که اثر تغییر قیمت برخی کالاها در بازار مسکن کم رنگ شده و در واقع شوک ایجاد شده در بازار ملک از بین رفته است.

پس از نوسانات بازار مسکن در اردیبهشت و خرداد، دلالان مسکن از کاهش تعداد معاملات در تیرماه خبر دادند. پس از آن روند تغییر قیمت نیز متوقف شد و بازار تا حدودی آرام شد.


کاهش تاثیر ریسک های غیراقتصادی بر بازار مسکن

سعید لطفی کارشناس بازار مسکن با تایید رکود این بازار در تیرماه اظهار کرد: در ماه های اردیبهشت و خرداد با افزایش تقاضای سرمایه گذاری در بازار مسکن مواجه بودیم که منجر به تغییر قیمت ها شد. انتظارات تورمی، رشد قیمت مواد اولیه ساختمانی و ثبات بازارهای رقابتی منجر به ورود بی سابقه سرمایه به بازار مسکن در 49 ماه گذشته شد. بازار در شرایطی رونق گرفت که حدود یک سال در رکود بود.

لطفی رشد معاملات در دو ماهه نخست امسال را نوعی رونق مصنوعی دانست و گفت: در شرایطی که گردش نقدینگی در بخش مسکن ایجاد شود، رونق واقعی حاصل می شود و این یعنی عرضه و تقاضا. متناسب خواهد بود. اما در شرایط فعلی به دلیل سردرگمی و بازدهی کمتر سرمایه در بازارهای رقابتی مسکن، شاهد افزایش معاملات مسکن بوده ایم. با این حال، مسکن کالایی است که همواره برای محافظت در برابر تورم به دنبال آن بوده است، اما رونق در این بازار معمولا بلندمدت نیست. ممکن است در چند ماه با نوسانات جزئی مواجه شویم، اما ظرفیت رشد قیمت سنگین وجود ندارد.


بازار مسکن آرام شده است


مشاور املاک: معاملات تقریباً نصف شده است

همچنین یکی از مشاوران املاک منطقه شرق تهران درباره وضعیت فعلی بازار مسکن به ایسنا گفت: حجم توصیه ها نسبت به ماه قبل تقریبا به نصف کاهش یافته است. مالکان قیمت ها را افزایش نداده اند. از اسفند سال گذشته قیمت ها به طور مرتب و بعضاً بدون مبنای و منطق خاصی به روز می شوند. فروشندگان به بهانه تغییر قیمت اجناس، قیمت مسکن را بالا بردند و پیش از آن مسکن 7 تا 10 برابر شده بود.

بررسی رونق و رکود بازار مسکن نشان می دهد که هر چه نسبت قیمت مسکن با قدرت تقاضا منطبق باشد، بازار رونق بیشتری خواهد داشت و این امر باعث گردش نقدینگی در بخش مسکن می شود. مهمترین نتیجه حرکت در بازار مسکن افزایش ساخت و ساز و تعادل بین تقاضا و عرضه است. بنابراین دولت باید تلاش کند تا جلوی نوسانات بازار مسکن را بگیرد.

در خرداد 1401 حدود 14000 معامله عمدتاً از نوع سرمایه گذاری در تهران انجام شد. با توجه به ریزش بورس و ثبات نسبی قیمت ارز و طلا، فعال اقتصادی به این نتیجه رسیده است که با خرید مسکن خود را از تورم مصون می دارد، اما در واقع هیچ سودی در این روند وجود ندارد.

قیمت مسکن در تهران با 8.4 درصد افزایش نسبت به فروردین ماه به 39.4 میلیون تومان در هر مترمربع رسید که بیشترین بازدهی را در بین بازارهای سکه، دلار و سهام به شمار می‌رود. رشد سالانه قیمت مسکن 32.8 درصد است. البته تورم کل در دو شاخص ماهانه و سالانه بالاتر از تورم بازار مسکن بوده و به ترتیب 12 درصد و 52 درصد به ثبت رسیده است. شرایط فعلی نشان می دهد که برخلاف دهه های اخیر، بازار مسکن به سرعت خود را با تغییرات اقتصادی وفق می دهد. از سوی دیگر نرخ رشد واقعی قیمت مسکن منفی است. یعنی قیمت اسمی مسکن 33 درصد افزایش داشته اما قیمت واقعی آن 19 درصد کاهش داشته است.

علیرغم افزایش قیمت مسکن که از دوره قبل وجود داشته و رشد در دولت فعلی تا حدودی معتدل بوده است، افزایش قیمت مسکن کمتر از نرخ عمومی تورم بوده است. یعنی مسکن توانایی مقابله با نوسانات کلان اقتصادی را ندارد. نتیجه جهش بزرگ قیمت مسکن در دولت قبل ساخت و ساز راکد بود. وقتی طرف تقاضا نمی تواند به بازار دسترسی پیدا کند، بخش های تولیدی و دلالی مسکن نیز دچار رکود می شوند که به نظر می رسد در تیرماه اتفاق افتاده است.

دولت برای ایجاد تعادل در بازار مسکن برنامه هایی از جمله ساخت یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت 480 میلیون تومان وام اوراق تسهیلات مسکن، ساخت واحدهای استیجاری در قالب را در نظر گرفته است. طرح اجاره حرفه ای و تعیین سقف 25 درصدی برای قراردادهای اجاره و پرداخت وام ودیعه مسکن تا سقف 100 میلیون تومان را در دستور کار قرار داد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید