آقای حسینی شما یک میلیون می کنید، ما می گوییم چهار میلیون!

آقای حسینی شما یک میلیون می کنید، ما می گوییم چهار میلیون!

مرحوم رستم قاسمی که اقدامات ایشان و ایشان در راه دفاع از حقوق ملت ایران و مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان فداکاری‌های فراوانی کردند. او نقش بی بدیل را داشت، مقدمات لازم را برای ساخت مسکن فراهم کرد و وزیر جدید با روحیه و نشاط بالاتر این مسیر را تکمیل خواهد کرد. همچنین قول رئیس جمهور برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در چهار سال. این به این معنا نیست که در ماه یا سال اول باید مثلاً یک میلیون خانه ساخته باشید.

در این باره و اصل طرح نهضت ملی مسکن حرف های زیادی برای گفتن است که در بخش هایی گفته ایم و در آینده نیز خواهیم گفت، اما در این نوشته می خواهیم به شوخی و جدی وزیر (سابق) رهبری دولت احمدی نژاد و سیدابراهیم رئیسی معاون پارلمانی دولت:

– نکته اول: آنچه را که باید در شانزده ماه گفته شود نوشتیم و تکرار کردیم، از جمله بازنگری در شعار 4 میلیون خانه در چهار سال، اصرار بر اینکه این چهار میلیون خانه قطعاً نباید ساخته شود، اصل ساخت مسکن توسط دولت پروژه شکست خورده ای است و… اما خلاصه آنچه گفتیم و نوشتیم اشاره به سخنان وزیر مهرداد بذرپاش از راه و شهرسازی جدید در جلسه اخذ رای اعتماد از مجلس است: امکان ندارد. دولت 4 میلیون خانه بسازد چون اعتبار مالی لازم را ندارد.

– نکته دوم: محمد حسینی معاون پارلمانی رئیسی گفت: گفتیم چهار میلیون خانه در چهار سال ساخته می شود. ما هر 9 سال یک میلیون درآمد داریم. می گوییم: «با این دستور همان یک میلیون و چند دلیل برای این گفته داریم:

– ساخت 4 میلیون خانه باید زمین و سرمایه زیادی نیاز داشته باشد.

– ساخت 4 میلیون خانه قطعا نیاز به یک برنامه از پیش تدوین شده و بازنگری دارد:

– ساخت 4 میلیون واحد مسکونی لزوما نیازمند سازوکارهای حاکمیتی در منطقه ای به وسعت ایران است. او از جمله وزیری حرفه ای می خواهد، مدیرانی که بتوانند چنین هدف بزرگی را در رزومه خود ببینند، استاندارانی که با تظاهرات و شعارها به آن مرحله از درک رسیده اند که این بزرگترین و مهمترین برنامه دولت است. فاصله کهکشانی و نهایتاً چنان آمادگی داشته باشد که تا 16 ماه دیگر بدون رسیدن به نیمی از اهداف یک ساله، دولت وزیری برای جایگزینی نداشته باشد.

– نکته سوم: اینکه از روز اولی که این شعار مطرح شد نه مردم کوچه و خیابان عادی که بسیاری از سازندگان و فعالان صنعت ساختمان به صراحت می گویند امکان پذیر نیست، قطعا با نگاه به گذشته اینها امکان پذیر نیست. ، که چنین شعارهایی دادند و بدنه دولت و وضعیت اقتصادی به این نتیجه رسیدند که تحقق چنین آرزویی حداقل ممکن است این دولت بیرون است.

– نکته چهارم: وزیر جدید – مهرداد بذرپاش – در همان جلسه رای اعتماد به جای اینکه روی شعار دولت بایستد و امیدهای واهی بدهد، صراحتا بگوید چنین حجمی از مسکن را حداقل می بلعد. بودجه دو سال دولت یا به عبارتی صریح تر، اصولاً چنین طرحی بررسی نشده است، با تأکید بر این که: من در دیوان محاسبات بوده ام و از بودجه و راه های تأمین آن اطلاع دارم، اما معاون پارلمانی دولت باید صحبت کند تا برخلاف گفته وزیر جدید، زمان سپری شده را ساده کرد. منطق و استدلال، این هم مهر تایید شکست این شعار و این طرح است.

– نکته پنجم: شناسایی ناخواسته و علیرغم میل داخلی روزنامه کیهان، یکی از رسانه های اصلی حمایت دولت از شکست طرح نهضت ملی مسکن نیز نشان می دهد که حتی نزدیک ترین و سرسخت ترین حامیان دولت سیزدهم نیز متوجه شده اند، به بیان ملایم، هیچ راهی برای ساختن 4 میلیون خانه وجود ندارد.

– نکته ششم: اصرار بر اثربخشی این شعار بدون توجه به زمان از دست رفته نمایندگی وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل راه و شهرسازی و استانداران سراسر کشور. این سند محکمی است که دولت را نباید یک خطر شعاری تلقی کرد و تمام اعتبار خود را صرف برنامه ای کرد که آمادگی لازم را ندارد و تایید می شود که یک پروژه شکست خورده است.

– نکته هفتم: اصرار دولت بر این پروژه تا زمانی که به دلیل زمان و مکان ناکام ماند. حضور ایشان در دولت سیزدهم عملاً بهانه ای برای فشار بر دولت و زیر مجموعه است. زیر سوال بردن تمام برنامه های دولت و تبدیل شدن به دلیل محکمی برای گرانی افسارگسیخته مسکن، زمین این پروژه طبیعی است حتی اگر خواست و اراده دولت هم در آن باشد. اگر شرکت نکند، زمین و مسکن را برای همیشه از دسترس بی خانمان ها خارج می کند.

> حکایت ملا و پسرش و گندم زار برداشت نشده!

در پایان این مقاله با اشاره به ادبیات استفاده شده توسط آقای حسینی: «گفتیم در چهار سال 4 میلیون خانه، یک میلیون در 9 سال می سازیم. یاد داستانی افتادیم که پدربزرگ هر وقت اصرار می کردیم کاری فراتر از توانمان انجام دهیم، لبخند می زد و می گفت: «تش. این می تواند حکایت ملا و پسرش و گندم زاری باشد که درو نشد!

بعد از اصرار ما، او با ذوق ماجرا را برایمان تعریف کرد، خلاصه آن. داستان از این قرار است: می گویند روزی ملانصرالدین و پسرش از گندم زاری گذشتند که صاحب آن اصرار داشت روزی نیست که زود درو شود. ملا به این مرد نزدیک شد و گفت: «اگر این گندم زار را در یک روز درو کنم، چقدر می پردازی؟» مرد به ملا و پسرش نگاه کرد و با تعجب گفت: «شما دو نفر؟» و ملا با رویی راست گفت: ، آره! این دو نفر

این آدم که گیج شده بود هزاران دلیل و سند آورد که: درو این زمین با 5 دستگاه دروگر کربلد حداقل یک هفته نیاز دارد، شب این همه گندم را چگونه می خواهی؟ وقتی ملا دید که عده ای دور او و پسرش جمع شده اند، با اطمینان گفت: شما مزد یک هفته این پنج نفر را به من و پسرم بپردازید و من در شب زمین خرمن را تحویل می دهم. اطرافیان یک صدا گفتند: ملا نمی تواند، محال است، اما ملا تسلیم نشد و اصرار کرد که این کار را بکند. زمین تا شب او مقدار معینی درو کرد و باز هم بیشتر پرداخت.

قرار شد و این مرد رفت و ملا و پسرش ماندند و گندم زار وسیعی در شب درو می شد.

پسر آخوند که موضوع را جدی دید شروع به درو کرد، اما ملا ایستاد و شاهد انجام آن بود، وقتی پسر دید پدرش با او دست می دهد، گفت: با این بی احتیاطی تمام شب می خوابی. گندم زار را درو می کنی؟ و زن لبخندی زد و به پسرش گفت: من و تو و صاحب گندم زار و مردم می دانم که این غیر ممکن است! پسر ملا که حرف پدر را نفهمید، پرسید پس چرا قبول کرد؟ و آخوند دوباره لبخندی زد و گفت: قبول کردم چون نمی خواستم ببازم!

اظهارات حسینی معاون پارلمانی آقای رئیسی حکایت آخوند و پسرش و گندمزار است. دولت هم می داند هم وزیر و هم مردم مطلع هستند اما دولت همانطور که گفتیم روی یک پا ایستاده است و فقط به این دلیل می سازیم که نمی خواهد کاهش پیدا کند وگرنه در پایان 4 سال پاسخ دولت چرا 4 میلیون خانه نشده است. ساخته شده از امروز مشخص است ما می دانستیم که به دلیل شرایط موجود امکان پذیر نیست، فقط می خواستیم امید ایجاد کنیم بدون اینکه بدانیم امید می دهد!

آقایان حسینی و دولت تا دیر نشده در این شعار و این پروژه تجدید نظر کنید یا حداقل قدمی بردارید که باور کنیم حتی اگر نتوانستید، می خواستید. کار نکرد!

نایب رئیس کمیته سازندگی: دولت به تنهایی نمی تواند قانون جهش تولید مسکن را اجرا کند

نایب رئیس کمیته سازندگی شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند. سازندگان و تعاونی ها باید از آن برای ساخت خانه ها و تامین مالی آنها استفاده کنند. کمال علیپورخندری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر ضرورت ایجاد همکاری های فرابخشی برای ساماندهی بازار مسکن، اظهار کرد: از نظر مقام دولتی و وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی توانند مشکلات را حل کنند. مشکل بازار مسکن مجلس قانون افزایش مسکن را تصویب کرده است که نقش هایی را برای دولت در این قانون تعیین می کند. به عنوان مثال می تواند با پاکسازی زمین هزینه ساخت مسکن را کاهش دهد.

> دولت به تنهایی نمی تواند 4 میلیون واحد مسکونی بسازد

نایب رئیس کمیسیون شهروندی همچنین گفت: از سوی دیگر باید از ظرفیت انبوه سازان، تعاونی ها و شرکت های خصوصی فعال در این زمینه استفاده کرد، اگر دولت قصد ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را دارد، باید از آن استفاده کند. ظرفیت انبوه سازان و تعاونی ها، در غیر این صورت موفق نمی شود، حتی دولت می تواند زمین را به صورت فاینانس پاکسازی کند. نماینده مردم قائم شهر در شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدم وزارت راه به تنهایی نمی تواند در ساخت مسکن موفق باشد، تصریح کرد: همکاری 100 درصدی بانک ها در ساخت مسکن موثر است. در قانون افزایش تولید مسکن، همه بانک ها و بانک ها مسئولیت دارند. آنها باید 14 درصد از تسهیلات خود را به سبد مسکن بدهند اما متاسفانه بانک های این حوزه همکاری چندانی ندارند.

> بانک ها باید به تعهدات خود عمل کنند

علیپور در پایان تاکید کرد: به نظر من آقای بازرپاش که اخیرا وزارت راه را برعهده گرفته است، به این فکر افتاد که بانک ها قانون را اجرا کنند. تولید مسکن را به میدان بیاورید، از سوی دیگر وزارت اقتصاد و دارایی نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید