پس لرزه ها پس از تایید تولید ادامه دارد/ جمهوری اسلامی: با حسن نیت می گوییم اقلام غیرمجاز را حذف کنید.

پس لرزه ها پس از تایید تولید ادامه دارد/ جمهوری اسلامی: با حسن نیت می گوییم اقلام غیرمجاز را حذف کنید.

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به انتقاد از طرح موسوم به تولید پرداخت و نوشت: قانونگذاری طبق قانون اساسی فقط در صلاحیت شورای اسلامی است اما لغو قانون نیز در اختیار مجلس است.

در این مقاله آمده است؛

مجوز تولید اموال مازاد دولتی این روزها مورد توجه رسانه هاست. قطعا رسانه ها و کارشناسان اقتصادی مخالف اصل مازاد زایی اموال دولتی نیستند، ایراد آنها به لحظات نامتعارفی است که در این مصوبه آمده است.

1- در ماده 5 این مصوبه آمده است: «کلیه مراجع متولی املاک مذکور مکلف به اجرای تصمیمات این شورا هستند». افرادی که از اجرای دقیق و کامل دستورات شورا امتناع یا مانع اجرای آن شوند به مجازات مقرر در ماده 576 قانون مجازات اسلامی ارجاع شورا بدون تاخیر، تعلیق یا تخفیف به مراجع قضایی محکوم خواهند شد. جرایم خارج از دستور و در شعبه ویژه خواهد بود.

2- در همین ماده 5 مصونیت مطلق برای اعضای شورای عالی رسیدگی در نظر گرفته شده است:

اعضای هیأت مدیره نسبت به تصمیمات خود نسبت به این مصوبه از هرگونه برخورد قانونی مصون هستند و مجریان تصمیمات این هیأت نیز در چارچوب تصمیمات تضمین شده هیأت از همان مصونیت برخوردارند.

3- در ماده 6 این مصوبه آمده است: «قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است».

این سه نکته دارای اشکالات حقوقی فراوانی است که از یک سو اصل تصمیم را زیر سوال می برد و از سوی دیگر مغایر با مصالح کشور است.

می دانیم که بر اساس قانون اساسی، قانونگذاری فقط در صلاحیت شورای اسلامی است، با این تفاوت که لغو قانون نیز فقط در صلاحیت مجلس است و هیچ نهاد و ارگان دیگری نمی تواند قانون وضع کند یا آن را لغو کند. قانون یا تعلیق اجرای آن. ضمناً اعتراض به تصمیمات مسئولین در هر سطحی حق قانونی، شرعی و عرفی مردم است و کارمندان دستگاه های دولتی می توانند از دستورات مسئولین در هر سطح و سمتی انتقاد کنند و در صورت اشتباه، دست بردارید. شما آن را اعمال می کنید در هیچ یک از منابع قانونی اعم از قانون اساسی و قوانین عرفی الزامی مبنی بر سلب حق اعتراض و اعتراض و انتقاد از مقامات دولتی وجود ندارد. مقامات ممکن است اجرای تصمیمات خود را به مقامات دیگر محول کنند، اما در صورت نادرست دانستن مقامی که از اجرای تصمیمات خودداری می کند، حق تعقیب و مجازات ندارند.

مهمتر و عجیبتر از اینها مصونیت در نظر گرفته شده در این مصوبه برای اعضای هیئت مدیره و مجریان تصمیمات آنهاست. اگر وظایف به درستی و قانونی انجام شود، صحبت از مصونیت معنا ندارد. بنابراین مصونیت مورد اشاره در این مصوبه مربوط به مواردی است که تخلف صورت گرفته باشد. در این صورت مصونیت از تعقیب قضایی چیست؟ در اصل 107 قانون اساسی جمهوری اسلامی، مردم در برابر قانون مساوی هستند.

بر اساس این اصل، حتی شورای اسلامی که تنها نهادی است که حق وضع قانون دارد، نمی تواند احدی را از تعقیب معاف کند، چه رسد به کسانی که حق قانون گذاری ندارند.

قابل درک است که دولت با این مصوبه می خواهد مشکلات مالی خود را حل کند و کسری بودجه را جبران کند و به همین دلیل هیچ مخالفتی با اصل بهره وری وجود ندارد. اعتراض به اقلام غیرقانونی در این مصوبه گنجانده شده است. توصیه خیرخواهانه به دولتمردان این است که عناصر غیرقانونی مصوبه تولیدی را حذف و آن را قاطعانه و البته شفاف و بر اساس قوانین موجود اجرا کنند. با این روش از یک سو می توان مشکل مالی دولت را حل کرد و کسری بودجه را جبران کرد و از سوی دیگر هیچکس نمی تواند به تصویب تولید لطمه ای وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید