آقای طهماسب و خانم برومند به دنیای پاک بچه ها توجه نکردید!


ساعت: 14:36
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877589

ماهیت عروسک کودک و کودک است و بدون شک آقای طهماسب و خانم برومند می دانند که هر چقدر هم که فریاد می زنند مخاطب این نمایش ها کودک نیستند و ما برای بزرگسالان برنامه درست کرده ایم با آن مواجه می شوند. دنیای ناب کودکانه

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حضور شخصیت های عروسکی در برنامه های تلویزیونی به دهه 1960 برمی گردد. بچه های این دهه از «مدرسه موش» و عروسک هایی مثل کپل، دم دراز و نارنجی خاطره خوبی دارند و هنوز با شعرهایی مثل «ک مثل کپل…» یا «با جیب گردو و پسته می روم مدرسه». “در تمام این مدت، طلا برای آنها زنده می شود.

مرضیه برومند پس از دریافت مدرسه موش در همان سال ها تصمیم به ساخت فیلم شهر موش ها گرفت و اتفاقاً این فیلم نیز مورد استقبال و پخش قرار گرفت و بارها و بارها از تلویزیون پخش شد.

ایرج طهماسب و حمید جبلی، عروسک های گردان های مدرسه موش، در دهه 70 دو شخصیت عروسکی به نام های کلاه قرمزی و پسرخاله خلق کردند که به عروسک های ماندگار تلویزیون و سینمای ایران تبدیل شدند. این دو شخصیت به سرعت در میان بچه ها محبوب شدند تا جایی که کلاه قرمزی و پسرخاله در سال 1352 به یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران تبدیل شدند. بعداً در سال 1367 طهماسب و جبلی با اضافه کردن عروسک های دیگری مانند فامیل دور، بابئی، جیگر، پسرخاله، آقای. همساده و عزیزام و دیگران مهمان مهمان خانه های مردم دهه نوروز و مناسبت های خاص شدند و توانستند به شخصیت های مقاوم تبدیل شوند.در دنیای عروسک ها خلق کنید.

در این میان عروسک هایی مانند «زی زی گولو» در تا تا تا، «پنگول» با حضور هومن حاجی عبداللهی، «مل مل» و «جناب خان» نیز چنان هویتی برای خود پیدا کردند که عدم حضورشان در برنامه، این بود. مخاطب برنامه را کاهش می دهد و گاهی اعتبار برنامه را زیر سوال می برد.

با گسترش شبکه سینمای خانگی، مرضیه برومند و ایرج طهماسب به عنوان سازندگان عروسک های ماندگار تلویزیون ایران تصمیم به تولید نمایش عروسکی و سریال برای این پلتفرم ها گرفتند و در نهایت «طهماسب» نماوا و «کلیله و دمنه» برومند موسیقی ساختند. ویدئوها

گزیده هایی از هر دو برنامه به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و پس از مدت کوتاهی هر دو برنامه به خصوص مهمان طهماسب و دیالوگ های شخصیت های عروسکی او مانند بیبی، پشه و گیم دهان به دهان پخش شد. البته بین این دو برنامه حد و مرزهایی وجود داشت و منتقدان فکر می کردند که دیالوگ های این نوزاد برای بچه ها بسیار بد است و حرف های پشه مدام با شوخی و کنایه های جنسی همراه است.

منتقدان دیالوگ ها و رفتارهای غیراخلاقی شخصیت های عروسکی سریال را مناسب کودکان نمی دانند تا جایی که ساترا نیز به تاریخ پیوست و مجوز پخش سریال را زیر سوال برد. با این حال سید مصطفی احمدی، تهیه کننده این سریال در گفت وگو با ایسنا، درباره تعطیلی سریال «کلیه ها و دمنه» گفت: این خبر صحت ندارد و در این زمینه هیچ اطلاعی نداریم.

اما ایرج طهماسب و مرضیه برومند در ابتدای پخش خود گفتند که این برنامه ها برای کودکان ساخته نمی شود و مخاطبان اصلی آنها بزرگسالان هستند. در قسمت اول این سریال ایرج طهماسب در گفتگو با عروسک «شاباش» به صراحت اعلام کرد که این مجموعه را برای رده سنی بزرگسالان ساخته است و مرضی برومند قبل از پخش تیزر این سریال اعلام کرد که این مجموعه برای رده سنی بزرگسالان ساخته شده است. کودکان ساخته شده در دهه 60 و بزرگسالان است و هفته گذشته برای دومین بار در صفحه شخصی اینستاگرام خود بر این نکته تاکید کرد.

اما ماهیت عروسک به کودکان و کودکان گره خورده است و بدون شک طهماسب و برومند می دانند که هر چقدر هم فریاد می زنند که این برنامه برای کودکان نیست، ما بیش از همه در فرهنگ خودمان برنامه هایی برای بزرگسالان ساخته ایم. برنامه های تلویزیون در این اتفاق با خانواده و حضور بچه ها می افتد (البته اشتباه است و برنامه ها باید رده سنی داشته باشند و خانواده ها موظف به رعایت این نکته باشند) و برنامه سازان تلویزیون و شبکه سینمای خانگی با این پیش نیاز اخلاقی خطوط قرمز .

دوم اینکه افرادی مانند ایرج طهماسب و مرضیه برومند که زندگی خود را وقف ساختن این عروسک ها و دنیای کودکان کرده اند، بیش از همه به این واقعیت واقف هستند که حضور یک عروسک در برنامه باعث می شود کودکان ناخودآگاه این برنامه را تماشا کنند. تشویق کنید، به خصوص زمانی که در حال تولید یک سریال عروسکی هستید و عروسک ها از 0 تا 100 کاراکتر تشکیل شده اند. برای ایجاد فیلدهای کمتر به رنگ قرمز بروید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید