آماده سازی پایانه مرزی تمرچین برای بازگشت زائران از اربعین/استفاده حداکثری از مرز و توسعه دیپلماسی از اولویت های دولت است.


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897426

استاندار آذربایجان غربی گفت: آمادگی کامل برای پذیرایی از زائران خروجی و ورودی را داریم و با توجه به احتمال افزایش زائران برگشتی مرز تمرچین به صورت شبانه روزی آماده پذیرایی از بیش از 100 هزار زائر بازگشت به کشورمان خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آروم نیوز ، محمد صادق معتمدیان در گفتگوی ویژه خبری مرکز آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت توسعه ظرفیت مرزی استان برای تردد زائران از اربعین حسینی ، افزود: پس از دستیابی به اجماع داخلی برای بازگشایی مرز تمرچین همزمان با رایزنی با دولت عراق و اقلیم کردستان عراق نیز به تردد زائران عتبات عالیات منجر شد و امسال نیز شاهد بودیم. استقبال از زائران اربعین در استان.

وی در ادامه به ارائه دیپلماسی منطقه ای در حوزه اقتصادی و فرهنگی و فعال سازی مرزها از رویکردهای دولت سیزدهم پرداخت و یادآور شد: با وجود ضرب الاجل، اقدامات عمرانی ارزشمند و گسترده در آماده سازی زیرساخت های استان با همکاری انجام شده است. نهادها و ارگان های مختلف و به ویژه برای مردم عزیز روستایی این امر به منظور بازگشایی مرز تمرچین به روی تردد زائران اربعین انجام شد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین به استفاده از ظرفیت های نهادها و سازمان های مختلف و دستگاه های خدمات رسان ملی و استانی برای آماده سازی مرز تمرچین برای تردد زائران اربعین اشاره کرد و افزود: اقداماتی از جمله ایجاد چهار خطه و ایمن سازی محورهای منتهی به مرز تمرچین، ایجاد نیروگاه، مخابرات، بهداشت و درمان، افزایش گیت های بازرسی به 38 گیت و… از جمله خدمات ساختاری بود که برای رفاه زائران و کاهش زمان رسیدن به حرم در این مدت انجام شد.

معتمدیان همچنین به ارائه خدمات در قالب موکب ها توسط مردم استان اعم از شیعه، سنی و اقلیت های مذهبی در مسیر زائران اشاره کرد و ادامه داد: تردد زائران اربعین از مرز تمرچین زمینه فرهنگی بزرگی است. تعمیق وحدت اقوام و مذاهب مختلف در آذربایجان، منطقه غرب و کردستان عراق بود و نشان داد که امام حسین (ع) متعلق به همه ادیان و مذاهب است.

وی در ادامه به اهمیت تامین امنیت زائران در مسیر اشاره کرد و افزود: رایزنی با اقلیم کردستان عراق و اقدامات امنیتی از جمله استقرار نیروهای نظامی، انتظامی و مرزی در سطح استان برای تردد زائران از تمرچین انجام شد. مرز نشان داد که در استان آذربایجان غربی امنیت برقرار شده است.

استاندار آذربایجان غربی بهره مندی از ظرفیت اقلیم کردستان عراق برای جابجایی زائران را برشمرد و افزود: مسئولان اقلیم کردستان عراق اقدامات دائمی از جمله توزیع بیش از دو هزار دستگاه خودروی سواری از مرز تمرچین را انجام داده اند. بغداد با فراهم کردن امکانات غذایی و سرویس بهداشتی، ایستگاه و موکب های پذیرایی و غیره را برای پذیرایی از زائران برپا کردند.

معتمدیان همچنین از رضایت وزیر کشور از روند خدمات رسانی و تردد زائران در مرز تمرچین خبر داد و گفت: ساماندهی جابجایی زائران در بازه زمانی محدود و نصف شدن مسیر تردد به امامزاده ها موثر بود. برای کاهش ازدحام زائران اربعین در سایر مرزهای کشور.

وی با اشاره به خروج بیش از 45 هزار زائر اربعین از مرز تمرچین تا به امروز، تصریح کرد: آمادگی کامل برای پذیرایی از زائران ورودی و خروجی را داریم و با توجه به احتمال افزایش تعداد زائران برگشتی، مرز تمرچین آمادگی کامل دارد. استقبال شبانه روزی بیش از 100 هزار زائر به کشورمان باز خواهند گشت.

استاندار آذربایجان غربی بر تداوم تکمیل زیرساخت ها پس از اربعین تاکید کرد و افزود: به منظور استفاده از ظرفیت های ملی و استانی برای توسعه مرز تمرچین برنامه ریزی بلندمدتی انجام شده است تا علاوه بر تردد زائران در عراق و سوریه، این مرز به عنوان مسیر تجاری برای این کشور معروف است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید