چرا سفر اربعین بهتر از مرز تمرچین است؟/از مسیر کوتاه تا ارائه خدمات بیشتر به زائران + عکس

این مرز که در گذشته یکی از مرزهای رسمی کشور با کشور عراق بود، با استقبال نه چندان مطلوب مردمی همراه بود و بیشتر به تردد شهروندان اقلیم کردستان عراق شباهت داشت. اما اکنون با تغییر کاربری آن و افزایش سطح خدمات عمومی، شاهد استفاده از ظرفیت مرز برای تردد زائران از اربعین حسینی هستیم.

اما آنچه مهم است و باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، دلایل انتخاب مرز تمرچین به عنوان یکی از مبادی تردد زائران اربعین حسینی و معیارهای متولیان امر برای این انتخاب است. سوالی که در گفت وگوی خبرنگار تسنیم با سخنگوی ستاد اربعین حسینی در استان آذربایجان غربی به تفصیل پاسخ داده شد.


آذربایجان غربی پیاده روی اربعین

علی رزازی در این گفت و گو با اشاره به انتخاب مرز تمرچین به عنوان یکی از مرزهای اعزام زائران اربعین اظهار داشت: مذاکرات فشرده، پیگیری و ممارست استاندار آذربایجان غربی منجر به استفاده از مرز شد. تمرچین در ایام اربعین و آماده سازی این مرز نیز با قدرت تمام ساخته شد.

وی افزود: تمامی دستگاه ها و مجموعه های خدماتی مرتبط با تجهیز و بهبود وضعیت جاده تمرچین و پایانه مرزی از دیرباز در حال انجام فعالیت های مربوط به آماده سازی مرز هستند. خوشبختانه این اتفاق افتاد و امروز تمامی امکانات اعم از بهداشتی و درمانی در مرز تمرچین قرار دارد.


استفاده از حاشیه تمرچین مشکلی ندارد

مشاور هماهنگی و امور رسانه ای استاندار و سخنگوی ستاد اربعین حسینی در استان آذربایجان غربی با بیان این نکته، تمامی الزامات استفاده از مرز تمرچین در نظر گرفته شده و مشکلی در این زمینه نداریم، گفت: تامین امنیت این مسیر در داخل و خارج از کشور تضمین شده است و بر اساس مذاکرات انجام شده با مقامات طرف مقابل تمامی تدابیر امنیتی در مسیر تردد زائران اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: مسیر تمرچین از نظر آب و هوا با سایر مسیرها تفاوت زیادی دارد و به دلیل ملایم بودن این مسیر می تواند برای زائران راحت تر باشد. همچنین برپایی موکب ها و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در این راستا با تدابیر اندیشیده شده بسیار افزایش یافته است.

رزازی به آغاز سفر زائران از مرز تمرچین از چهاردهم شهریور ماه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: عوامل اجرایی در مرز تمرچین آماده اسکورت روزانه 20 هزار زائر اربعین حسینی هستند و به همین دلیل یکی از مرزها محسوب می شود. با سهولت سفر


آذربایجان غربی پیاده روی اربعین


اعزام هزار زائر به مرز تمرچین رایگان

وی اعزام هزار زائر اربعین حسینی همزمان با افتتاح عملیات مرزی تمرچین را یکی از خدمات ارائه شده به زائران دانست و گفت: همزمان با 14 شهریور ماه هزار نفر زائران به صورت رایگان از پایانه مسافربری ارومیه به مرز تمرچین اعزام و در مسیر پیاده روی اربعین مستقر شدند.

سخنگوی ستاد اربعین حسینی در استان آذربایجان غربی همچنین مزیت های مرز تمرچین در سمت عراق را برشمرد و گفت: هزینه حمل و نقل کمتر نسبت به سایر مرزها و وجود خدمات عمومی در طول مسیر از جمله مزیت هایی است که تاکنون انجام شده است. با هماهنگی کشور عراق آماده شده است بر این اساس زائران می توانند مرز تمرچین را به عنوان مبدأ انتخاب کنند.

وی همچنین با اشاره به بازه زمانی فعالیت در مرز تمرچین گفت: این مرز از 23 تا 31 شهریور ماه جاری فعالیت دارد. ساعت کاری زائران خروجی از کشور از ساعت 7:30 صبح تا 18:00 است و زائران بازگشته می توانند به صورت 24 ساعته از مرز استفاده کنند.


آذربایجان غربی پیاده روی اربعین


چگونه به مرز تمرچین بروم؟

مرز تمرچین در محدوده شهرستان پیرانشهر است و با برنامه ریزی مسئولان اتوبوس از تمام شهرهای آذربایجان غربی برای رفتن به این شهرستان تردد می کنند.

در جریان حرکت زائران از اربعین، زائران پس از عبور از مرز تمرچین از حاج عمران، اربیل، کرکوک عبور کرده و در نهایت به بغداد می رسند. البته سفر از مرز تمرچین به بغداد با خودروی شخصی است و از بغداد تمامی امکانات در سراسر کشور فراهم است و در دسترس زائران است.


آذربایجان غربی پیاده روی اربعین

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید