آمریکا از تحریم غذا و داروی ایران خودداری می کند

سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل به تشریح دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند دیوان بین المللی دادگستری پرداخت.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در حال حاضر پرونده های معلقی در دیوان بین المللی دادگستری داریم. یکی از این پرونده‌ها با عنوان «دارایی‌های خاص ایران» مربوط به دارایی‌های مسدود شده نهادها، شرکت‌ها و مقامات دولتی ایرانی در دادگاه‌های ایالات متحده است. متأسفانه در نتیجه اقدامات قانونگذاری، اجرایی و قضایی ایالات متحده در نقض آشکار اصول حقوق بین الملل عمومی که منجر به سلب مصونیت از صلاحیت قضایی و اعدام دولت ایران و برخی نهادهای ایرانی شد، مواردی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات خاص، شرکت‌ها و مقامات ایرانی تشکیل شد. دولت در دادگاه‌های آمریکا شکایت کرد و متعاقباً نزدیک به 1.8 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، از جمله دارایی بانک مرکزی، در حکم اجرایی مسدود شد.

وی افزود: در حالی که سیاست های تقنینی، اجرایی و قضایی ایالات متحده آمریکا علیه یک کشور مستقل، مؤسسات، شرکت ها و دارایی های آن غیرقانونی بوده و ناقض چندین مفاد معاهده وفاداری، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی مصوب 1955 است. وی در 14 ژوئن 2016 (25 ژوئن 2015) با ارائه دادخواستی به دیوان بین المللی دادگستری، علیه ایالات متحده آمریکا شکایت کرد و اعلام کرد که ایالات متحده با توقیف و مصادره نزدیک به 1.8 میلیارد دلار دارایی های ایران، قرارداد تراست را نقض کرده است. در ایالات متحده.

ارشادی افزود: در فوریه 2019، دادگاه صلاحیت خود را برای صدور رأی در مورد درخواست جمهوری اسلامی ایران در پرونده «برخی از دارایی های ایرانیان» (جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا) تایید کرد. از 19 تا 23 سپتامبر 2022 جلسات دادگاه در مورد اصل دعوی تشکیل شد و پرونده در حال حاضر در حال رسیدگی و کار است.

وی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تصمیم غیرقانونی آن کشور برای اعمال مجدد و اجرای کامل و حتی اجرای یکسری اقدامات قهری و محدودکننده یکجانبه با هدف مستقیم یا غیرمستقیم ایران و شرکت ها و شهروندان ایرانی است. این اقدام برخلاف آنچه که جمهوری اسلامی ایران را وادار به تشکیل پرونده دیگری علیه آمریکا با استناد به معاهده مودت 1955 در دادگاه کرد، انجام شد.

سفیر و معاون نماینده کشورمان افزود: دادگاه در عین حال در پاسخ به درخواست جمهوری اسلامی ایران دستور موقت صادر کرد و طی آن به اتفاق آرا از آمریکا خواست همه موانع واردات مواد غذایی را برطرف کند. و کالاهای کشاورزی، داروها و تجهیزات پزشکی و همچنین قطعات یدکی، تجهیزات و خدمات مربوطه که برای ایمنی هوانوردی ملی (غیرنظامی) ضروری است. همچنین به ایالات متحده دستور داد تا اطمینان حاصل کند که مجوزها و مجوزهای لازم برای رفع این موانع صادر شده و پرداخت ها و سایر نقل و انتقالات وجوه بانکی مشمول هیچ گونه محدودیتی در رابطه با کالاها و خدمات فوق الذکر نیست. اما متأسفانه ایالات متحده تاکنون از اجرای دستور دیوان امتناع ورزیده و همچنین با اعمال دورهای جدید تحریم‌ها به‌ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا، تعمداً تعهد خود را مبنی بر اجرای این دستور نقض کرده است.

ارشادی تصریح کرد: این در حالی است که دادگاه در بند 100 دستور خود تاکید کرده است که «آرام‌های مربوط به موافقت‌نامه‌های حل و فصل دارای اثر الزام‌آور و در نتیجه ایجاد تعهدات حقوقی بین‌المللی برای هر یک از طرف‌های متضرر از اقدامات موقت است». در هر صورت جمهوری اسلامی ایران در موارد متعددی به دادگاه عدم اجرای این دستور را یادآور شد و ناگفته نماند که ادامه امتناع آمریکا از اجرای این دستور موجبات بین المللی را فراهم می کند. به عهده آن دولت است.لازم به ذکر است که دادگاه ایرادات مقدماتی ایالات متحده را رد کرده و صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نیز تعیین کرده است.در مورد روند رسیدگی به پرونده باید بگویم که آمریکا لایحه دفاعیه خود را به دادگاه معرفی کرده است. ایران نیز در حال آماده سازی پاسخ خود است که باید تا 21 دسامبر 2022 به دادگاه ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید