آمریکا برای رسیدن به هدف خود به قدرت خود متوسل می شود


ساعت: 15:56
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908715

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: امروز آمریکایی ها بیشتر از قدرت خود از قدرت خود استفاده می کنند، یعنی قدرت آمریکا دیگر کارساز نیست و آمریکا برای رسیدن به اهداف خود به قدرت خود متوسل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه روز شنبه در همایش بین المللی «قرن بیست و یکم و جهانی عاری از سلطه آمریکا» که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: آنچه اکنون در عراق می بینیم با آن چیزی نیست که آمریکایی ها در هر زمینه و حوزه ای انتظار داشتند. در هیچ یک از حوزه های قانون گذاری، حکومت داری و فضای افکار عمومی و عمومی مطابق آنها نیست.

وی افزود: البته در این سال ها زحمات زیادی کردند و 7 هزار میلیارد دلار در کلماتی که رئیس جمهور سابق آمریکا به کار بردند، هزینه کردند اما اهدافی که انتظار داشتند محقق نشد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در افغانستان که بسیار مشهود است; پس از 20 سال اقامت در افغانستان، ابتدا مجبور به ترک آن کشور شدند و زمانی که افغانستان را ترک کردند، دستاورد آنها نهادینه شدن روزافزون ناامنی و گسترش تروریسم در آن کشور بود. علاوه بر این، تولید مواد مخدر تقریباً 50 برابر بیشتر از زمانی بود که آمریکایی ها وارد افغانستان شدند و خروج و مهاجرت از افغانستان افزایش یافت.

باقری تصریح کرد: آمریکایی هایی که معتقد بودند می خواهند با ابزار نظامی به افغانستان بیایند و امنیت را برقرار کنند و امنیت بستری برای توسعه و سپس ترویج دموکراسی در افغانستان شود امروز بعد از 20 سال می بینیم که این کشور ندارد. توسعه، امنیت و دموکراسی و این واقعیتی است که آمریکایی ها در عراق و افغانستان به جا گذاشتند.

وی ادامه داد: این امر نشانه بسیار مهمی است که نه تنها اراده و تصمیم آنها بلکه اقدامات آنها نیز به هدف خود نرسیده است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: من معتقدم شاید این تعبیر درستی باشد که آمریکایی ها امروز از قدرت خود بیشتر از قدرت خود استفاده می کنند، یعنی قدرت آمریکا دیگر کارساز نیست و آمریکا به خود متوسل می شود. قدرت رسیدن به هدف البته استفاده از زور نمی تواند اهداف آمریکا را محقق کند و این موضوع، افول و انحطاط نهایی زور، ادعای قدرت جهانی و ایجاد و ایجاد نظم تک قطبی در جهان است.

باقری تصریح کرد: اینها حقایقی است که در چند سال گذشته با آن مواجه بوده ایم و این ادعای آمریکایی ها بوده است. افول آمریکا اتفاق نظر اکثر کارشناسان، حتی کارشناسان این کشور است. من به عنوان کارمند وزارت امور خارجه آماده تعامل با دانشگاه هستم.

دیدگاهتان را بنویسید