آمریکا: تشکیل نیروی دریایی برای مقابله با انصارالله در یمن/ایران مسئولیت نهایی است

آمریکا: تشکیل نیروی دریایی برای مقابله با انصارالله در یمن/ایران مسئولیت نهایی است

اگر به گفته آمریکایی ها، انصارالله یمن در نهایت مسئول اقدامات انصارالله در دریای سرخ ایران است، با همین منطق و به طریق اولی، ایالات متحده آمریکا نیز مسئول نسل کشی فعلی است. در غزه به دلیل حمایت همه جانبه از اسرائیل.

در پی حملات اخیر گروه انصارالله یمن به کشتی های تجاری اسرائیل در دریای سرخ و خلیج عدن، ایالات متحده آمریکا از تلاش این کشور برای تشکیل ائتلاف دریایی ویژه برای حفاظت از امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و دریای عدن خبر داد. تنگه باب المندب.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، آمریکا در حال مذاکره با متحدان خود برای ایجاد یک ائتلاف دریایی ویژه برای حفاظت از کشتی های تردد در دریای سرخ است.
کانال تلگرام عصر ایران

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که چنین گشت‌زنی یا اسکورت‌هایی می‌تواند پاسخ مناسبی به هدف قرار دادن کشتی‌ها در منطقه باشد.

او این مأموریت را با عملیات مشابه در خلیج فارس مقایسه کرد، جایی که آمریکایی‌ها می‌گویند نیروی دریایی ایران گاهی کشتی‌های دیگر را «آزار» می‌داد و در سواحل سومالی، جایی که دزدان دریایی در گذشته به کشتی‌های شخصی حمله کرده‌اند.

سالیوان به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ما در حال مذاکره با سایر کشورها برای تشکیل یک کارگروه دریایی هستیم که کشتی‌های کشورهای شریک را در کنار ایالات متحده درگیر می‌کند تا از عبور ایمن کشتی‌ها در دریای سرخ اطمینان حاصل شود».

وی ادامه داد: این گفتگوها همچنان ادامه دارد. من چیزی برای اعلام رسمی ندارم. اما این بخشی طبیعی از یک پاسخ کلی به آنچه می بینیم خواهد بود.”

اظهارات سالیوان یک روز پس از آن بیان شد که چندین کشتی تجاری توسط انصارالله یمن شلیک شد و یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه سه پهپاد را در یک حمله چند ساعته به کشتی‌های تجاری در این منطقه سرنگون کرد.

به گفته فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM)، در جریان درگیری‌های دریایی روز یکشنبه، یکی از پهپادهای رهگیری شده به سمت ناوشکن آمریکایی کارنی در حال حرکت بود. پنتاگون اعلام کرد که به ناوشکن کارنی تلفات یا خسارتی وارد نشده است.

ناوشکن آمریکایی USS Carney در دریای سرخ

این پهپادها از مناطقی از یمن تحت کنترل جنبش انصارالله یمن پرتاب می شوند. پس از تهاجم زمینی اسرائیل به غزه، انصارالله یمن اعلام کرد که به کشتی های تجاری متعلق به اسرائیل یا هر کشتی که به هر نحوی که به اسرائیل متصل باشد در خلیج عدن، تنگه باب المندب و دریای سرخ حمله خواهد کرد.

انصارالله به عنوان شرط توقف حملات به کشتی های اسرائیلی، به تجاوزات اسرائیل به غزه پایان داد.

سالیوان گفت که معتقد نیست هر سه کشتی تجاری که روز یکشنبه هدف قرار گرفتند به اسرائیل متصل باشند و افزود که حتی اگر هم باشند، هدف قرار دادن آنها توجیهی نخواهد داشت.

سالیوان گفت این سه کشتی به 14 کشور مختلف متصل هستند. وی گفت: «این یک مشکل برای کل جهان است، برای هر کشوری که برای حمایت از اقتصاد خود به تجارت دریایی متکی است و واقعاً همه کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی همچنین مدعی شد که این حملات “کاملاً توسط ایران” به عنوان حامی حوثی ها (انصارالله یمن) انجام شده است. وی درباره انصارالله یمن گفت: آنها فقط انگشت خود را روی ماشه می گذارند در حالی که تمام تسلیحات آنها توسط ایران تامین می شود و ما معتقدیم که ایران مسئول نهایی این امر است.

با این منطق سالیوان، تمامی حملات و کشتار اسرائیل در غزه را نیز باید به گردن آمریکا انداخت و آمریکا در نهایت مسئول نسل کشی فلسطینیان در غزه است. زیرا تامین کننده اصلی تسلیحات رژیم اسرائیل در گذشته و به ویژه در 2 ماه پس از شروع جنگ غزه، ایالات متحده آمریکا است که با خط پروازی ویژه در این مدت ده ها بمب، راکت و سلاح های دیگر به اسرائیل برای استفاده در جنگ غزه.

سالیوان همچنین گفت که ایالات متحده “اقدامات مناسب” را با مشورت با متحدان خود “در زمان و مکانی که ما انتخاب کنیم” انجام خواهد داد.
برخی از جمهوری خواهان آمریکایی از دولت بایدن به دلیل عدم اتخاذ تدابیر بیشتر برای مقابله با چنین “تجاوزاتی” انتقاد کردند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه رادیکال، که یکی از چهره‌های کلیدی لابی اسرائیل در کنگره آمریکا است، گفت: «صرفاً گفتن به دولت بایدن، ایران و نیروهای نیابتی آن، به وضوح کارساز نیست. دولت بایدن می گوید این کار را نکنید. اما ایران و نیابت هایش این کار را می کنند.