آمریکا: توافق ایران و عربستان می‌تواند به یک گشایش مهم و کاهش تنش گسترده‌تر منجر شود

آمریکا: توافق ایران و عربستان می‌تواند به یک گشایش مهم و کاهش تنش گسترده‌تر منجر شود

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای موضع این کشور را درباره توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک بیان کرد.

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، توافق ایران و ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را که اخیراً با میانجیگری چین انجام شد، “لحظه ای بسیار مهم” دانست.

به گزارش نشنال ژورنال، لیف در مصاحبه ای اختصاصی با آن روزنامه ادعا کرد که این ترتیب «تنش زدایی است، نه صمیمیت یا آشتی». این توافق نامه از سرگیری روابطی است که قبل از حوادث ژانویه 2016 وجود داشت.

او همچنین گفت که این می تواند “نشانه ای از تنش زدایی گسترده تر” باشد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره حمایت آمریکا در این زمینه گفت: آمریکا فعالانه سعودی ها را تشویق به تعامل با ایرانی ها کرد. این چیزی بود که آنها به آن فکر می کردند و وقتی دولت ما روی کار آمد، با اشتیاق عمل کردند.»

وی همچنین درباره اهمیت این توافق گفت: به نظر ما این اتفاق بسیار خوب و بزرگی است. اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، شروع مهمی خواهد بود.

لیف با تکرار لفاظی‌های آمریکا علیه نقش ایران در منطقه گفت که این توافق می‌تواند منجر به تغییر در فعالیت‌های سیاست خارجی ایران در یک دوره بیش از چهل سال شود که باعث ایجاد عدم اطمینان در مناطق خارجی نزدیک به آن می‌شود و به‌نوعی آن را دنبال می‌کند. تا امنیت او افزایش یابد.

وی در خصوص نقش چین در اجرای این توافق اظهار داشت که پکن “نقش میزبان را ایفا کرده است نه میانجی”.

دیدگاهتان را بنویسید