آمریکا: طرح ایجاد مجتمع دفاع هوایی و دریایی در خاورمیانه/ اسرائیل: مذاکرات عقیم با ایران کافی است

آمریکا: طرح ایجاد مجتمع دفاع هوایی و دریایی در خاورمیانه/ اسرائیل: مذاکرات عقیم با ایران کافی است

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ایران و روسیه به دنبال ایجاد یک مشارکت نظامی هستند.

آمریکا به دنبال ایجاد یک مجموعه دفاعی جامع در خاورمیانه با مشارکت برخی کشورهای این منطقه است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این خبر در حالی منتشر می شود که تنش ها میان آمریکا و ایران در حال افزایش است.

آمریکا و اسرائیل اخیرا ایران را به حمله پهپادی به یک نفتکش در دریای عمان متهم کردند، اتهامی که تهران آن را رد می کند. این نفتکش متعلق به یک سرمایه دار اسرائیلی است.

بریت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا برای خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: ایالات متحده بر روی مقابله با تهدیدات فوری در منطقه استراتژیک و غنی از انرژی خاورمیانه متمرکز است.

وی که در کنفرانس سالانه گفتگوی منامه در بحرین صحبت می کرد، افزود: ایالات متحده اکنون فعالانه در حال تلاش برای ایجاد پایگاه جامع دفاع هوایی و دریایی در این منطقه است. اکنون کارها از طریق مشارکت های خلاقانه انجام می شود و فناوری های جدیدی در حال توسعه است که مدت هاست در مورد آنها صحبت می کنیم.

مک گورک همچنین مدعی شد که ارتش آمریکا تهدیدات قریب الوقوع ایران علیه عربستان سعودی را شناسایی کرده و آنها را مهار کرده است.

وی مدعی شد: ایران خود را برای حمله به عربستان آماده می کرد، به احتمال زیاد این حمله به دلیل همکاری نزدیک عربستان و آمریکا صورت نگرفته بود و این همکاری ادامه دارد.

مقامات و رسانه های آمریکایی پیش از این نیز چنین ادعایی داشته اند، اما دلیل، اسناد و مدارکی برای این ادعا ارائه نکرده اند.

به گزارش روزنامه بحرینی اخبار الخلیج، این مقام آمریکایی افزود: اقدام ایران برای ارائه پهپاد و موشک به روسیه در جنگ با اوکراین در چارچوب فعالیت های مسکو و تهران برای ایجاد کنسرسیوم نظامی مشترک صورت گرفت. این اتفاق باعث می شود تا قدرت ایران تا حد زیادی افزایش یابد و این روند ادامه تهدید برای منطقه تلقی شود.

هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا افزود: مشارکت اولین اصل سیاست آمریکا در منطقه و تقویت و توسعه آن برای مقابله با چالش هایی مانند ایران، امنیت غذایی، انرژی و تغییرات آب و هوایی است.

کنفرانس گفتگوی منامه – بحرین

آمریکا: طرح ایجاد مجتمع دفاع هوایی و دریایی در خاورمیانه/ اسرائیل: مذاکرات عقیم با ایران کافی است

وی با رد این فرضیه که آمریکا نسبت به منطقه خاورمیانه بی تفاوت است، گفت: این دیدگاه اشتباه است. آمریکا به این منطقه حیاتی متعهد است.

وی ادامه داد: آمریکا به هیچ قدرت خارجی و منطقه ای اجازه نخواهد داد که آزادی کشتیرانی در آبراه های خاورمیانه از جمله تنگه هرمز را تهدید کند.

پیش از این فرمانده CENTCOM (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه) در نشست منامه گفته بود که نیروی دریایی آمریکا بیش از 100 کشتی جنگی بدون سرنشین را در آب های خلیج فارس مستقر خواهد کرد. هدف از این برنامه مقابله با تهدیدات دریایی است.

خلیج فارس یکی از مهم ترین آبراه های جهان برای انتقال نفت و گاز است.

اسرائیل در مقابل احیای برجام

(ایال هولانا) مشاور امنیت ملی اسرائیل در کنفرانس منامه، ایران را یک “تهدید امنیتی برجسته” توصیف کرد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای در وین برای احیای برجام، گفت: مذاکرات عقیم در وین کافی است. حتی ملت ایران هم می گوید بس است».

خبرگزاری فرانسه نوشت: اسرائیل در ماه‌های اخیر برنامه دیپلماتیک گسترده‌ای را برای متقاعد کردن آمریکا و اروپایی‌ها به بازگشایی برجام و پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای با ایران آغاز کرده است.

کنفرانس گفتگوی منامه – بحرینآمریکا: طرح ایجاد مجتمع دفاع هوایی و دریایی در خاورمیانه/ اسرائیل: مذاکرات عقیم با ایران کافی است

این مقام اسرائیلی همچنین مدعی شد: ایران خطری برای منطقه و جهان است، اسرائیل اجازه ادامه این تهدید را به ایران نخواهد داد.

وی تصریح کرد: تنها کافی است امیدوار باشیم که رژیم ایران نقش ملایمی را ایفا کند زیرا ایران یک خطر آشکار و حاضر جهانی است.

وی با اشاره به توافقنامه دریایی اسرائیل و لبنان گفت: هیچ چیز آسانی در خاورمیانه وجود ندارد، اما امیدوارم توسعه و همکاری در خاورمیانه باشد.

وی با انتقاد از حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین گفت: این حمایت ما را نگران کرده و در حال هماهنگی برای پاسخگویی به این مشکل با همکاری آمریکا و اروپایی ها هستیم.

سخنان وزیر خارجه یونان علیه ایران

وزیر امور خارجه یونان در سخنرانی در کنفرانس «گفتگو در منامه» گفت: ایران در منطقه شرایط سختی دارد. این نظر یونان و اتحادیه اروپا است. اروپا تلاش کرد با ایران مذاکره کند اما متاسفانه پاسخ مناسبی دریافت نکرد.

کنفرانس گفتگوی منامه – بحرین

آمریکا: طرح ایجاد مجتمع دفاع هوایی و دریایی در خاورمیانه/ اسرائیل: مذاکرات عقیم با ایران کافی است

وی تصریح کرد: ایران در بسیاری از جبهه ها نقش مخرب ایفا می کند. ما به یک سیاست روشن در مورد ایران و رفتار آن نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید