آموزش آینده پژوهی در خراسان شمالی/ راه اندازی کارگاه های فرش و پرورش اسب در جرگلان


ساعت: 14:39
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815782

ابوالقاسم اکبری با اشاره به اینکه طرح تحقیقات میدانی برای اولین بار در خراسان شمالی مطرح شد، گفت: با اجرای این طرح رشته های جدید با توجه به محیط زیست هر منطقه جایگزین رشته های منسوخ شده خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، ابوالقاسم اکبری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی امشب در شورای آموزش و پرورش استان اظهار داشت: 88 هنرستان فنی و حرفه ای در استان خراسان شمالی وجود دارد که 60 هنرستان آن هنرستان است. 28 مورد تکنسین های حرفه ای هستند.

وی با اشاره به اینکه 58 هنرستان پسرانه و 33 هنرستان دخترانه در استان وجود دارد، ادامه داد: دغدغه ما این است که دانش آموزان به سمت مهارت های فنی و حرفه ای حرکت کنند تا از ابتدا برای آنها برنامه ریزی شود.

اکبری با بیان اینکه امروزه کشورهای پیشرفته به سمت تربیت عملی دانش آموزان در مراکز آموزشی حرکت می کنند، گفت: البته رشته های نظری تولید علمی جایگاه خود را در کنار این نوع نگاه حفظ خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: ضریب کشور در نسبت هنرستان های فنی و حرفه ای و دایره واژگان آن نسبت به نظری تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله دارد و هم اکنون 35 درصد هنرستان در کشور و 65 درصد رشته های نظری وجود دارد که این میزان است. آمار در خراسان شمالی هنرستان و 66 درصد نظری است.

این مسئول گفت: در استان خراسان شمالی 160 تخصص، 60 تخصص و از میان 41 تخصص، 21 تخصص در هنرستان های فنی و حرفه ای تدریس می شود که برخی از آنها در سال های اخیر منسوخ شده است.

اکبری به طرح آینده پژوهی در حوزه آموزش و پرورش خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: در این طرح هدف کاهش رشته های فرسوده و جایگزینی رشته های جدید متناسب با محیط هر شهرستان است.

وی یادآور شد: طبق برنامه ریزی های انجام شده دو هنرستان دخترانه و پسرانه در شهرک رازویرگلان به بهره برداری می رسد که هنرستان دخترانه با فرش بومی و هنرستان مردانه در رشته پرورش اسب ایجاد می شود. .

محمدرضا حسینی نژاد استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست در خصوص هنرستان ها توضیح داد: نیازسنجی و برنامه ریزی کاری در هنرستان ها، سیستم های صنعتی، کارخانجات، کشاورزی و دامپروری باید به گونه ای انجام شود که مردم بدانند کجا هستند. بعد از فارغ التحصیلی هستند کار خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی صنعتی باید ملی باشد، گفت: تحقیقات میدانی برای آینده نباید به گونه ای باشد که افراد در یک حوزه در یک حوزه مطالعه کنند و در نهایت بیکار شوند، بلکه باید به گونه ای برنامه ریزی شود که بازاریابی پس از تولید می تواند انجام شود. گامی مثبت در جهت ایجاد اشتغال باشد که در غیر این صورت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید