آموزش حجاب توجه: به دانش آموزانی که مقررات حجاب را رعایت نکنند، خدمات آموزشی ارائه نخواهد شد

آموزش حجاب توجه: به دانش آموزانی که مقررات حجاب را رعایت نکنند، خدمات آموزشی ارائه نخواهد شد

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس قوانین و مقررات معدود دانش آموزانی که قوانین و مقررات پوشش مدارس را رعایت نکنند از ارائه خدمات آموزشی معاف می شوند.

وزارت آموزش و پرورش با صدور بیانیه ای در خصوص حجاب و عفاف به 16 برنامه این وزارتخانه در این حوزه اشاره کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

اساتید و بزرگان معتقدند که بال های پیشرفت جامعه خانواده و سپس نظام آموزشی است. آنها معتقدند که اگر هر دو قوی و هماهنگ عمل کنند، هدف والای تربیت انسانی متمدن، متعهد و متفکر در سایه مبانی اسلامی محقق خواهد شد.

برای اینکه این دو نهاد مؤثر در موضوع آموزش و پرورش به شدت کار کنند، باید تغییر راهبردی در نگاه خانواده و آموزش ایجاد شود و همه نهادها در خدمت این دو نهاد مؤثر باشند.

نگاه کلان به مؤلفه‌های فرهنگی و راه‌های نهادینه‌سازی آن‌ها از جمله بحث حجاب و عفاف، یکی از چالش‌های مهم در نظام فکری و فرهنگی است.

در هر امر فرهنگی و آموزشی دو مقوله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یکی بحث آشنایی مردم با موضوع و دوم بحث نهادینه شدن و درونی شدن این مولفه در دل و جان مردم.

در بخش اول، این به معنای آشنایی دانش آموزان، کودکان و نوجوانان با مؤلفه های مختلف فرهنگی است، آموزش و پرورش وظایفی دارد و خانواده و سایر ارکان تربیت وظایفی دارند.

در ادامه به مهم ترین وظایف آموزش و پرورش اشاره خواهد شد.

اما در بخش دوم فرهنگ سازی و آموزش، یعنی. درونی سازی و اعتقاد به یک هنجار و فرهنگ، باید شاخص هایی مانند هویت ملی، مذهبی و جنسیتی را تقویت کنیم و همچنین نشاط درونی را در دانش آموزان ایجاد کنیم. این موضوع در حال حاضر در سیاست ها و برنامه های مهم آموزش و پرورش کشور گنجانده شده و توسط معاونت آموزشی و فرهنگی سایر ادارات آموزش و پرورش با جدیت در حال انجام است.

خانواده و مدرسه مهم ترین عوامل اعتقاد به حجاب هستند

به ویژه در موضوع عفاف و حجاب، خانواده و مدرسه مهمترین عامل در آگاه سازی و باورمندسازی دانش آموزان هستند، اما رسانه های جمعی و بسیاری از وسایل دیگر نقش مؤثری در جلب همت خانواده و مدرسه دارند. به نتیجه برسد و دانش آموزان را نباید تحت تأثیر افراد دانست. محبوب که گاه نقش الگو را در ذهن دانش آموزان دارد از آن غافل شد و لازم است همه عوامل موثر در تربیت کودکان و نوجوانان همگام با نهاد خانواده و مدرسه حرکت کنند و نیایند. به درگیری

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش با آینده نگری با برنامه ریزی در محورهای آموزشی و فرهنگی ماموریت های خود را مشخص کرده و با تلاش تمامی همکاران محترم و خانواده های ارزشمند در انجام کامل تعهدات خود اهتمام ورزیده است. از نهادهای مختلف کشور می پرسد بله. کمک به نظام آموزشی مهم است. سرفصل های اصلی سیاست ها، راهکارها و اقدامات آموزش حجاب و عفاف به شرح زیر است.

از کلیه همکاران و دانش پژوهان تقاضا می شود به این سوالات توجه ویژه داشته باشند:

1. ایجاد گفتمان مثبت و سازنده در بین دانش آموزان با موضوع فرهنگ و عقاید اسلامی، اسلام اجتماعی و محلی و ایران.

2. پاسخگویی به مربیان، اساتید و مبلغان حوزه های علمیه کشور به سوالات طلاب در موضوعات مختلف دینی و تربیتی در مدارس و برگزاری گفتگوهای مذهبی و جلسات پرسش و پاسخ با طلاب سراسر کشور.

3. استفاده از ظرفیت کتب درسی برای تبیین موضوع عفاف و حجاب از نظر آیات و روایات و تبیین ضرورت و فلسفه آن متناسب با مقاطع تحصیلی.

4. تلاش برای ایجاد نگرش صحیح و مثبت و تفکر زیبا نسبت به فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان.

5. رعایت پوشش اسلامی مناسب توسط کلیه همکاران فرهنگی در مدارس، مراکز اجتماعی و فرهنگی، اردوها و فضاهای آموزشی، مراکز مشاوره و سایر اماکن عمومی آموزش و پرورش.

6. اجرای برنامه های جذاب و مستمر فرهنگی ـ هنری و علمی برای معرفی و همسان سازی حجاب و عفاف و سایر هنجارهای فرهنگی و آموزشی برای دانش آموزان، معلمان و خانواده ها.

7. تلاش برای معرفی بهترین الگوهای دانش آموزی از دختران و پسران نخبه و ممتاز.

8. آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاس های دانش افزایی برای متقاضیان و داوطلبان از دانش آموزان و اولیا از طریق انجمن اولیا و مربیان.

9. دانش آموزان را با توجه به مقاطع تحصیلی خود با اقدامات و برنامه های مخرب غرب آشنا کرده و از طریق مدارس با توطئه ها، زمینه ها، روش ها و مجاری نفوذ فرهنگ غرب آشنا کنید.

1. استفاده از بسترهای هنری مانند شعرخوانی، قصه گویی و نقاشی در پیش دبستانی و مهدکودک برای آشنایی کودکان با موازین اسلامی و تربیتی.

11. استفاده از اساتید و شخصیت های علمی و دینی مردمی مانند اساتید، مربیان، اساتید برتر، المپیکی ها و خانواده شهدا برای تبیین فرهنگ اسلامی و بویژه عفاف و حجاب برای دانش آموزان.

12. تبیین سبک زندگی اسلامی ایرانی و معیارهای رفتار صحیح زن و مرد و روابط انسانی و اجتماعی آنان و اهمیت خانواده و جامعه در برنامه های رسمی و فوق برنامه مدارس.

13. تهیه و تنظیم و انتشار کتب، مقالات و بروشورهای تخصصی به منظور تبیین مسائل دینی و دینی و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب برای دانش آموزان، مربیان و اولیاء دانش آموزان از انجمن اولیا و مربیان.

14. غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با تاکید بر فعالیت دانشجویان و اعضای تشکل های دانشجویی در زمینه حجاب و عفاف.

15. آموزش، سازماندهی، توجه و تلاش مدیران، معلمان و کلیه کارکنان مدارس برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان.

16. انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی در تدوین هنجارهای تربیتی اعم از حیا و عفت و اجرای نتایج آن.

در نهایت ضمن قدردانی از دانش‌آموزان و خانواده‌های فهیم و عزیز به خاطر رعایت ارزش‌ها و قوانین پوشش و مقررات در تمامی محیط‌های مدرسه، یادآوری می‌کنیم که آموزش و پرورش همواره در تلاش بوده تا محیط آموزشی امن و مناسبی را ایجاد کند تا دانش‌آموزان بتوانند زیستن در محیطی با نشاط و سالم ضمن ارتقاء سواد و تجربه فردی و اجتماعی، قرار گرفتن در موقعیت های خاص آموزشی و تضمین آینده جامعه ایران اسلامی با افراد اصیل و فرهیخته در مکتب رفیع اسلام، لذا بر اساس قوانین و مقررات ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش آموزانی که مشمول قوانین و مقررات هستند. در صورت عدم پیگیری در مدارس معاف خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید